۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
حساب جدی دولت روی این مال و اموال ثروتمندان

پیمان قصری، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت اخذ مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: در بحث مسکن چون تخمین ارزش املاک کشور سخت است، میزان مالیات و تخمین آن سخت است، ولی میزان مالیاتی که در حداقل ارزش مسکن وجود دارد بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سالانه در بحث مسکن تخمین زده می‌شود.

فارس: موافقت نکردن مجلس انقلابی با تصویب قانون بودجه در رابطه با مالیات بر خانه‌های لوکس، سبب شد تا بار دیگر این موضوع در سطح کشور به محل بحث کارشناسان و مردم تبدیل شود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با توجه به حداقل‌های اعلام شده می‌توان در سال اول بین ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از همین دو نوع مالیات برای دولت به دست آورد ادامه داد: رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که دهک‌های ثروتمند کشورمان فقط ۳ درصد مالیات پرداخت می‌کنند. یعنی بیشترین میزان پرداخت مالیات بر عهده دهک های پایین جامعه است. فشار مالیات به خاطر همین موضوع که قشرها با درآمد پایین مالیات پرداخت می‌کنند، فشار روانی زیادی به این افراد و خانواده ها وارد می‌کند. مثلا مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس یکی از همین مالیات‌هاست.

وی افزود: همچنین ‌مالیات بر خودروهای لوکس قاعدتا مشمول اقشار بسیار پردرآمد و شاید ذی‌نفوذ است، طبیعتا وقتی مقابل این قشر ایستادگی می‌کنید و می‌خواهید از این‌ گروه‌ها مالیات بگیرید، مخالفت‌ها شدید می‌شود. این افراد در گروه‌هایی هستند که در دولت‌های گذشته مخصوصا صاحب کرسی و رانت و لابی بوده‌اند.

با ارجاع مالیات از خانه‌های لوکس به کمیسیون تلفیق باید منتظر ماند و دید، آیا مجلس شورای اسلامی تسلیم فشار ثروتمندان خواهد شد یا گامی در جهت احقاق حق مظلومان بر می‌دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها