۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
طلا، خودرو و مسکن مشمول مالیات می شود

مبارزه با فرارهای مالیاتی، مالیات الکترونیکی و هوشمندسازی مالیات از رویکردهای سازمان امور مالیاتی در یک سال گذشته بوده است.

داوود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری امروز دوشنبه سی و یکم مرداد ماه بیان کرد که اگر بانک‌ها سهام مازاد در اختیار داشته باشند، سازمان امور مالیاتی نسبت به این نوع رفتار بانک‌ها جرایم و مالیات‌هایی را تعیین و وصول خواهد کرد. همچنین در صورتی که افراد مالیات مربوط به مالیات خانه های خالی را پرداخت نکنند، ماهانه ۲.۵ درصد جریمه خواهند شد. منظور در مورد مالیات خودروهای لوکس بیان کرد تا دیروز ١۵٠میلیارد تومان مالیات پرداخت شده است.

داوود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری با بیان اینکه رویکردهایی که ما در یک سال گذشته داشتیم، عمدتا رویکرد داده‌محوری در مالیات ستانی بوده است،‌افزود: مبارزه با فرارهای مالیاتی، ارائه خدمات الکترونیکی و حرکت به سمت مالیات الکترونیکی و هوشمندسازی مالیات از دیگر رویکردهای سازمان امور مالیاتی در این مدت بوده است.

وی گفت: تلاش ما این است که مراجعه ادارات را به حداقل برسانیم و مردم بتوانند خدمات مالیاتی خود را از راه دور دریافت کنند و همه اطلاعات مالیاتی خود را بر روی گوشی، لپ‌تاپ و... نگهداری کنند. وی درباره مصادیق مالیات بر عایدی سرمایه ادامه داد: خرید و فروش ملک، خودرو، سکه و ارز با هدف کسب درامد مشمول مالیات بر سوداگری است. به این ترتیب که قیمت زمان خرید و فروش ملاک است و روش دریافت مالیات نیز طبق قانون مشخص می شود.

جرایم مالیاتی در انتظار این بانک‌ها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تعهدات مربوط به قانون حمایت از تولید مسکن یکی از مواردی است که ما پیگیری خواهیم کرد و نتایج را در پایان دوره گزارش دهیم خاطرنشان کرد: مواد ١۶ و ١٧ حمایت از تولید رقابت‌پذیری مورد دیگری است که پیگیری خواهیم کرد. ما مکلف شدیم اگر بانک‌ها سهام مازاد در اختیار داشته باشند، نسبت به این نوع رفتار بانک‌ها جرایم و مالیات‌هایی را تعیین و وصول کنیم.

منظور گفت: از سال ٩۵ به بعد ما هر ساله مالیات بر دارایی‌های مازاد بانک‌ها را محاسبه و به آن‌ها اعلام خواهیم کرد. نظام مالیاتی به عنوان پلیس اقتصاد عمل کرده و به حسن رفتار فعالان اقتصادی نظارت می‌کند. ما این تکالیف را در رسیدگی‌های خود لحاظ می‌کنیم.

اگر مالیات خانه خالی خود را ندهید، دو و نیم درصد مبلغ مالیات جریمه خواهید شد

وی اظهار کرد: چند سالی بود که مالیات بر خانه‌های خالی در بودجه تکرار می‌شد ولی عملکردی نداشت. ما سال گذشته برای اولین بار ورود کرده و اطلاعات مربوط را جمع‌آوری کردیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: ما در بحث مالیات‌گیری قدم اولمان شناسایی و تشخیص است. در سال گذشته شناسایی انجام شد. مثلا در موضوع خانه‌های خالی، تا پایان تیر ماه می‌بایست اطلاعات را از وزارت راه دریافت و مالیات را محاسبه و اطلاع‌رسانی می‌کردیم که این کار انجام شد.

منظور افزود: بخشی از اطلاع‌رسانی در قالب سامانه‌ای بود که در سازمان مالیاتی، اطلاع‌رسانی کردیم و بخش دیگر پیامک‌های متعدد به ذی‌نفعان بود و در آخرین مرحله از طریق ارسال نامه‌های مکتوب این موارد را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ اصلی همان است که در سامانه قرار گرفته و موارد بعدی تنها اطلاع‌رسانی است، عنوان کرد: تاکنون ١٠٠هزار نفر از ۵٢٠هزار مورد اعتراض کردند. ما این اعتراضات را به وزارت راه و شهرسازی منعکس کردیم. آنها کنترل کرده و نتیجه را به ما اعلام خواهند کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: تعداد زیادی از مؤدیان هنوز به سامانه مراجعه نکرده و به احتمال زیاد هنوز نسبت به مالیاتی که برای آنها تعیین شده، اطلاع ندارند.

منظور گفت: در خواست ما این است که مؤدیان اعتراض خود را ثبت کنند و در غیر اینصورت در زمان مقرر یعنی پایان مرداد مالیات خود را پرداخت کنند و اگر کسی تخلف کند ماهانه مشمول ۲.۵ درصد جریمه خواهد شد و در زمان نقل و انتقال ملک باید اصل به علاوه جریمه را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه در مورد خانه‌های لوکس هم همین مسیر در حال پیگری است افزود: تعداد واحدهایی که ما سال گذشته شناسایی کردیم، پایین بود؛ چرا که شهرداری‌ها اطلاعات کافی ندادند و امیدواریم امسال اطلاعات را دقیق‌تر دریافت کنیم. الان در سال ١۴٠١ هم مشغول هستیم که اطلاعات را جمع‌آوری کنیم و تا پایان سال فرصت دهیم.

تا دیروز ١۵٠میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس پرداخت شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در مورد خودروهای لوکس تا دیروز ١۵٠میلیارد تومان مالیات پرداخت شده و مطمئن هستیم مردم با احترام به قانون برخورد خواهند کرد.

منظور با بیان اینکه آستانه‌های ملاک لوکس بودن در سال جاری افزایش یافته و قانونگذار آستانه‌ها را بالا برده است، تصریح کرد: برای ما تفاوتی ندارد مالک چه کسی است. هرکسی مالک خانه خالی است باید مالیات دهد. ممکن است بانک‌ها هم مالک خانه خالی باشند. هرکسی که خانه خالی دارد باید مالیات دهد.

خانه‌های چند مالکه خانه خالی محسوب می‌شود؟

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: خانه‌ای که برای مدت معینی در طول سال بلااستفاده باشد، خانه خالی شناسایی می‌شود و ملاک شناسایی سامانه اسکان و املاک است. فارغ از اینکه چند مالک داشته باشیم، هر واحدی که به عنوان خانه خالی شناسایی شود، مشمول مالیات خواهد شد.

استرداد مالیات بر ارزش افزوده، باید به موقع انجام شود

وی با اشاره به اینکه نظام مالیاتی مجموعه بسیار گسترده‌ای است و به صورت مویرگی در کشور ارائه خدمت می‌کند، اظهار کرد: ما باید پاسخگوی مردم باشیم و گلایه‌ها هم کم نیست. ما تلاش کردیم که مشکلات مردم را دسته‌بندی کنیم و به سمت مشکلات جدی‌تر برویم و براساس اصل اهمیت مشکلات را مرحله به مرحله حل کنیم.

منظور افزود:موضوع استرداد مالیات ارزش افزوده، یکی از مسائل است که باید در زمان خود به موقع انجام شود. این موضوع کمی دور از چشمها باقی مانده بود. ما این را به عنوان بخشنامه صادر و همکاران را مکلف کردیم که در زمان‌بندی مشخصی پاسخگوی درخواست استرداد مالیات ارزش افزوده باشند. عمدتا برای صادرکنندگان. در سال ٩٩، حدود ٣.٣همت استرداد انجام شد. اما چهار ماهه امسال ٣همت استرداد داشتیم.

مالیات کارت به کارت هم از پزشکان دریافت می‌شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: پزشکان مکلف هستند که آنگونه که در قانون بودجه تاکید شده به دستگاه پوز مجهز شوند و از آن استفاده کنند. اینکه پزشکی بگوید دستگاه خراب است توجیه ندارد. تمام موارد شناسایی می‌شود و کارت به کارت‌ها هم رصد می‌شود.

وی افزود: مالیات پزشکان براساس کارت به کارت دریافت می‌شود. اگر پزشکی درخواست کارت به کارت کرد، شماره کارت را گزارش کنید تا به آن حساب مانند دستگاه پوز برخورد شود و مالیات دریافت کنیم.

حبس ١٠ساله برای فردی که فرار مالیاتی داشت

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه چه کارت به کارت کنید، چه ساتنا چه هرچیز دیگری، ما مالیات میگیریم. گفت: کتمان درآمد فرار مالیاتی است و جرم محسوب خواهد شد. ما به تشکیل پرونده‌های کیفری برای افرادی که فرار مالیاتی دارند، ورود کرده‌ایم.

وی افزود: اخیرا در یک پرونده که ١٠نفر فرار مالیاتی داشتند، محکوم به ١٠سال زندان شدند. نظام مالیاتی زین پس از ابزارهای خود استفاده موثر خواهد داشت. اگر قانون بگوید فرار مالیاتی جرم است، ما جرم را پیگیری خواهیم کرد.

٢۵٠٠نفر برای مالیات ممنوع‌الخروج شدند

منظور اظهار کرد: در پنج ماه اول امسال ۶۵درصد رشد در وصول مالیات داشتیم. این رقم ناشی از آن بود که فرصت‌های برزمین مانده زیادی بوده که انگیزه برای استفاده از این فرصت‌ها وجود نداشت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: از ابتدای امسال تا الان ٢۵٠٠نفر را ممنوع‌الخروج کردیم و از این طریق مالیاتهایی را وصول کردیم. بنابراین ما از ابزارها استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: امسال تغییر رویکرد داشتیم و این تغییر رویکرد سبب شد مالیات مشاغل به سمت عدالت برود. سال گذشته اصناف پنج درصد کل مالیات را می‌داند. امسال اظهارنامه‌ها را به اصناف دادیم. مالیات ابرازی اصناف ما امسال دو برابر شد. مالیاتهای مقطوعی که دریافت کردیم، امسال سه برابر شد. اینها همان فرصت‌هایی است که می‌گوییم.

چرا طلافروش باید سالی ۶ میلیون مالیات دهد؟

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: چرا طلافروش باید در سال ۶میلیون مالیات بدهد. چرا ابزار فروش باید سالی ۴میلیون مالیات بدهد؟ ما قانون بازی را عوض کردیم و تعداد اظهارنامه‌هایی که از اشخاص حقیقی دریافت کردیم ۵٠درصد رشد داشت که اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ مالیاتی کشور است.

اگر کسی درآمد ندارد مالیات نمی گیریم

وی افزود: اگر شغلی درآمد ندارد، نباید مالیات دهد و نمی گیریم. چون‌ رویکرد ما براساس اطلاعات است، خطا در آن کم است. اگر فردی معترض است، اطلاعات و اظهارنامه درست می‌دهد و ما اصلاح میکنیم.

مالیات بر ارزش افزوده به واردکننده استرداد می‌شود

منظور با بیان اینکه کسانی که در گمرک کالا وارد می‌کنند باید عوارض بدهند، گفت: این عوارض در اختیار ما نیست. مبنای محاسبه عوارض گمرکی سال گذشته دلار ۴٢٠٠ تومان بوده است. امسال در قانون این ETS شده و مقدار عوارض در قانون زیاد و قیمت به دلار بازار آزاد نزدیک شده است.

وی افزود: کالاهای اساسی که به یک درصد کاهش یافتند که به مردم فشار وارد نشود. افرادی که کالا وارد می‌کنند هم باید عوارض گمرک بدهند هم مالیات ارزش افزوده. پس ما دو مالیات میگیریم. یکی عوارض گمرکی است و یکی همان مالیات ارزش افزوده.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: ارزش افزوده هم که استرداد می‌شود وقتی فرد کالا را فروخت، مالیات به او برمی‌گردد. مالیات ارزش افزوده در کل ٩درصد است و اینطور نیست که چند مالیات ارزش افزوده بگیریم.

منظور اضافه کرد: ما در فرایند ارزش افزوده مرحله به مرحله مالیات میگیریم. در مرحله اول ممکن است نفر اول در مدت کوتاه دچار مشکل شود اما این رقم به او برمی‌گردد.

حساب تجاری را از شخصی جدا کنید

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه حساب متصل به کارتخوان حساب تجاری است، گفت: اگر مؤدیان می‌خواهند ماشین یا خانه بفروشند با حساب شخصی انجام دهند. بنابراین باید حساب‌های شخصی از تجاری جدا شود.حساب‌ها در بانک‌ها غیرتجاری یا تجاری است و حساب‌های تجاری واریز به آنها به معنی فروش است. همه فعالین اقتصادی باید تکلیف حساب‌های خود را مشخص کنند.

وی افزود: اگر کسی حسابی را غیرتجاری اعلام و از آن به عنوان حساب تجاری استفاده کند، ما آن را شناسایی می‌کنیم. بدین صورت که بررسی می‌کنیم در ماه چند بار به آن پول واریز شده است اینکه حسابی غیرتجاری به صورت متداوم پنجاه بار واریز در ماه داشته باشد، مشکوک تلقی می‌شود. این یکی از اقدامات مکمل ماست که در ادامه ساماندهی پوزها انجام می‌دهیم. سال گذشته ١٨میلیون و ۵٠٠هزار پوز شناسایی شد. این کار با همراهی مردم و... انجام شد.

افرادی که زیر ۴میلیارد و ٨٠٠میلیون میلیون درآمد دارند، معاف از مالیات می‌شوند؟

منظور گفت: کسانی که درآمدشان کمتر از ۴میلیارد و ٨٠٠میلیون تومان باشد، نیاز به دادن اظهارنامه ندارند و اینطور نیست که از مالیات معاف باشند. ما برای کمک به مشاغل از مراجع قانونی مجوز گرفتیم و گفتیم کسانی که در سال گذشته درآمد یا فروش آن ها کمتر از ۴میلیارد و ٨٠٠میلیون بوده، اظهار نامه ندهند و ما از آنها مالیات مقطوع میگیریم. بدین شکل هم کار مردم و هم کار ما راحت شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: این موضوع گام مهمی در داده محوری، عدالت اجتماعی و تسهیل امور مردم بود. مالیاتهای مقطوعی که تعیین شد عمدتا اعداد ناچیزی بود. مالیات حدود ٨٠٠هزار مؤدی زیر ۵میلیون تومان بود.

وی گفت: با همه این تدابیر مالیات مقطوع ما امسال نسبت به سال گذشته دویست درصد رشد کرد. هرچند عدد کوچک است، اما رشد معنی‌دار است.

آستان قدس رضوی هم باید مالیات دهد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: تمام فعالین اقتصادی فارغ از آنکه مالکیت آنها متعلق به چه نهادی باشد، باید مالیات بدهند. می‌خواهد وابسته به بنیاد شهید و سازمان مستضعفین باشد یا نه. اگر مالیات ندهند، مشمول جریمه‌ خواهند شد و مانند بقیه با آنها برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در نظام مالیاتی هیچ چیز غیرشفاف نیست، تصریح کرد: در مورد آستان قدس در قانون پیش‌بینی شده، مالیاتی که دریافت می‌شود برای خدمات عمومی، به خود آستان قدس برگردانده شود.اما آستان قدس هم باید اظهارنامه دهد و مالیات آن مشخص شود و آن مالیات دوباره برای خدمات عمومی استفاده شود.

حساب خود را به کسی ندهید؛ مالیاتش گردن شما خواهد بود

منظور گفت: از مردم میخواهم مراقب باشند و حساب‌های خود را به کسی ندهند. حساب‌های اجاره‌ای بعدها گرفتار مالیاتهای سنگین خواهند شد.

وی افزود: سال گذشته مردی معلم بازنشسته بود. در سه سال ١٢هزار میلیارد تومان به حساب او پول واریز شده بود. یعنی عده‌ای کسب و کار کردند با نام او و حالا او باقی مانده با دوازده هزار میلیارد تومان که باید مالیات دهند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: مراقب باشید کسی به نام شما شرکت ثبت نکند، کارت بازرگانی نگیرید؛ چرا که بعدا برایتان دردسرساز خواهد شد.

حجم تراکنش‌ها با توجه به توان اقتصادی محدود خواهد شد

منظور با بیان اینکه نظام بانکی اجازه ندهد کسی که درآمدش ده میلیون هم نیست، چند میلیارد گردش حساب داشته باشد، گفت: بنا شده حجم تراکنش افراد متناسب با توان اقتصادی او محدود شود. چرا یک پیرمرد و پیرزن در روستا باید گردش حساب چند ده میلیاردی داشته باشند؟

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: با کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه رایزنی کردیم و اکنون در نوبت ورود به صحن است.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم در آینده نزدیک این طرح تبدیل به قانون شود. اعتقاد داریم قانون خوبی است و این قانون کمک می‌کند از سوداگری در اقتصاد جلوگیری شود. هدف از این قانون مقابله با سوداگری است.

منظور اظهار کرد: افرادی که به خرید و فروش ملک برای کسب و کار اقدام می‌کند عیبی ندارد. کسب و کار است. اما اگر درآمد کسب کردید باید مالیات هم بدهید.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: سازمان مالیاتی باید بداند اگر الان من این ملک را خریدم چند خرید و چند فروختم. قانونگذار تورم را تعیین می‌کند و مهم برای ما آن است که تفاوت قیمت محاسبه شود.

وی گفت: در قانون عایدی سرمایه مفهومی داریم تحت عنوان بستر اجرایی قانون. این بستر اجرایی قانون تدابیری اتخاذ کرده تا خرید و فروشها را ثبت و ضبط کنیم. معاملاتی که بین دو نفر انجام می‌شود (consumer to concumer) باید مورد بررسی قرار گیرد.

منظور افزود: بستری که برای قانون پایانه فروشگاهی ایجاد شده باید توسعه یابد تا افرادی که معاملات C TO C دارند هم ثبت کنند. کسی نمی‌تواند قیمت اشتباه ثبت کند. قیمت امروز مبنای مالیات زمان فروش است. اگر کم ثبت کند، زمان فروش متضرر خواهد شد.

سلبریتی ها و بلاگرها مالیات ندهند، جریمه خواهند شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: سلبریتی ها باید مانند بقیه مردم از درآمد خود مالیات دهند. جز معافیتها. مثلا هنرمندان تا سقف دویست میلیون تومان معاف از مالیات هستند اما جز آن باید مالیات دهند.

وی افزود: امسال هم استقبال سلبریتها و فعالان فضای مجازی از مالیات بسیار زیاد بود. علت هم این است که ما رصد میکنیم. ما فعالیت‌های اقتصادی همه آحاد اقتصادی را رصد میکنیم و اگر مالیات ندهند، مشمول جریمه‌ خواهند شد.

منظور تصریح کرد: همه سلبریتی ها پرونده مالیاتی دارند. ممکن است بگویید همه درآمد خود را اظهار نمی‌کنند که این در مورد همه مشاغل است.

ما مرجع تشخیص تخلفات فولاد مبارکه نیستیم؛ اگر اطلاعات به دست ما برسد، رسیدگی میکنیم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت:تخلفات فولاد قطعا جنبه سود و زیانی ممکن است داشته باشد. یعنی ما باتوجه به صورتهای مالی که بنگاه‌ها ارائه و حسابرس تایید می‌کند، مالیات را محاسبه میکنیم.

وی افزود: اگر در یک شرکت، شخصی حقوقی تخلفاتی کند، هزینه‌هایی انجام دهد که نباید، پاداش‌های بی‌مورد دهد و... ما مرجع تشخیص نیستیم.

منبع: اقتصادآنلاین

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار