۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
با توافق فاصله زیادی نداریم اگر...

همزمان با قطعی شدن سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت که اگر طرف آمریکایی واقع‌بین باشد با توافق فاصله زیادی نداریم.

فردای اقتصاد: وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به شهر ژنو سوییس از توافق برای سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای سفر به تهران خبر داد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه همچنین یکشنبه شب، در گفت‌وگوی رسمی با شبکه «العالم» تاکید کرد که اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.»

به گزارش «ایرنا»، وزیر امور خارجه، با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و گفتگوهای مثبت انجام شده، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت‌های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.

امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم ها نیز گفت ما از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، آماده احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به توافق بودیم، اما رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقبا محاسبات غلط آنها در خصوص اغتشاشات اخیر داخلی در ایران، باعث ایجاد وقفه در توافق شد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به پیام‌های تبادل شده و تحرکات دیپلماتیک اخیر، ابراز امیدواری کرد که شاهد بازگشت همه طرفها به توافق منطبق با مفاد توافق امضا شده سال ۲۰۱۵ باشیم.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به‌صورت "نان پیپر" (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.»

او افزود: «برداشت من از آنچه که ایشان از آمریکایی‌ها نقل کردند، این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی طرف آمریکایی برای گام برداشتن در مسیر جمع‌بندی توافق است. اما مشکل اینجاست که آمریکایی‌ها همواره پیام‌های متناقض دیپلماتیک و رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام‌های ایجابی و مثبت ارسال و در رسانه حرف دیگری زده می‌شود. ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع‌بین بوده و ریاکارانه برخورد نکند.»

سفر قریب‌الوقوع گروسی

ساعاتی پیشتر سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفت که در روزهای گذشته گفت‌وگوهای سازنده و امیدوارکننده‌ای با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ماسیمو آپارو»، معاون پادمانی آژانس داشتیم و درباره سفر مدیرکل آژانس به ایران مذاکره انجام شد.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام این خبر گفت: «در روزهای گذشته گفت‌وگوهای سازنده و امیدوارکننده‌ای با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ماسیمو آپارو»، معاون پادمانی آژانس داشتیم و بر همین اساس مهندس اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به‌طور رسمی از آقای «رافائل گروسی»،‌ مدیرکل آژانس دعوت کرد تا به ایران سفر کند.»
او تاکید کرد: «این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد.»

پیشتر لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال از احتمال سفر رافائل گروسی مدیرکل سازمان انرژی اتمی به تهران در هفته آینده خبر داد.
خبرنگار وال‌استریت ژورنال یکشنبه در پیام توئیتری نوشت: «ارزیابی من این است که در حال حاضر شانس قابل توجهی برای سفر گروسی به تهران در هفته آینده وجود دارد.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
حضور عراقچی در مذاکرات ژنو جدی شد؟
فوری/ سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران قطعی شد
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • الماس IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    نظری ندارم

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار