۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
اعلام فعالیت ائتلاف اتاق نوین و تشریح اهداف آن

ائتلاف اتاق نوین با تاکید بر اصول اخلاقی و با هدف مطالبه گری در آستانه انتخابات اتاق ایجاد شد ، این گروه پیش از این تحت عنوان جبهه صنعت و تولید فعالیت داشتند.

فردای اقتصاد : احسان ثقفی سخنگوی ائتلاف اتاق نوین در تشریح دلایل تشکیل ائتلاف اتاق نوین گفت : با هم افزایی تعدادی از صنعتگران که بعد تشکلی قوی تری دارند ، مدتهاست که در کنار یکدیگر قرار گرفتیم ، چرا که به این نتیجه رسیدیم که برخی از این مسائل و مشکلات را میتوان در قالب کار تشکلی پیگیری کرد در نهایت با تعاملی که بین تشکل ها ایجاد شد نهایتا به جبهه ای انجامید که در ابتدا جبهه کار تولید نام گرفت و در ادامه به صنعت و تولید تغییر نام داد و اولویت این گروه نیز مطالبه گری در مباحثی نظیر صادرات و واردات و تولید بود.

وی تصریح کرد: لذا در نهایت با پیگیری هایی که برای مباحث تولید انجام می دایدم به انتخابات اتاق رسیدیم که تصمیم این شد که در این برهه زمانی برای انتخابات اتاق نیز در کنار یکدیگر قرار بگیریم و ائتلاف اتاق نوین را ایجاد کنیم که هدف اصلاح نظام حاکم بر اتاق و پیگیری موضوعات مربوطه بود .

از ظرفیت اتاق استفاده مطلوب نشده

ثقفی خاطر نشان کرد: این ائتلاف مفهوم جدیدی را که که از اتاق متصور هستیم دنبال می کند و حتی اگر در این انتخابات نیز موفق نشویم این مطالبات را در قالب شوراها و کنسرسیوم ها و فدراسیون ها پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد : ما معتقدیم که از ظرفیت های اتاق می شد استفاده بهتری کرد البته منکر زحماتی که دوستان تا به حال کشیده اند، نیستیم ولی با توجه به جایگاه و ظرفیت هایی که اتاق دارد بهتر است از فضای اتاق استفاده بهتری شود.

سخنگوی ائتلاف اتاق نوین عنوان کرد: ما اعتقاد به خرد جمعی داریم و معتقدیم خرد جمعی بر خرد فردی ارجحیت دارد و من به عنوان سخنگوی ائتلاف نوین از کلیه فعالان و تشکل ها دعوت می کنم که به ائتلاف ما بپیوندند و موضوعی که در این ائتلاف مد نظر قرار دارد ، شفافیت ، مطالبه گری و شجاعت در مطالبه گری ، رعایت اخلاق و دیپلماسی است و در ابتدای حرکتمان یک منشور اخلاقی را تعریف کردیم که تمام نکات در این موضوع پیش بینی شده ، برای ممانعت از سوء استفاده ها نیز شرطی را که تعیین کردیم که افرادی که معرفی می شوند نکات مطرح شده در منشور اخلاقی را رعایت کنند.

وی افزود : تقویت اقتصاد خصوصی باعث توسعه کشور می شود و یکی از مسائل مهمی که ما دنبال می کنیم اقتصاد خصوصی است و به اعتقاد ما اتاق جایگاه اقتصادی دارد و باید نگرش های سیاسی را کنار بگذارد و اگر اقتصاد با سیاست به شکل جدی گره بخورد دچار مشکل می شود، البته که بیش از 80 درصد اقتصاد ما دولتی است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید با دولتمردان تعامل سازنده و مناسب کرد که به نظر می رسد این رابطه دچار مشکل شده است ما معتقدیم در چارچوب قوانین اتاق باید به این موضوع ورود کرد.

ثقفی اظهار داشت: همچنین از دیگر موضوعاتی که در دستور کار ائتلاف اتاق نوین قرار دارد نقد منصفانه است ، آنچه که در اتاق مشاهده می شود این است که دیوان سالاری عمیق شده و باید در ساختار اداری اتاق تجدید نظر شود چرا که اتاق به لحاظ ساختارعمودی توسعه داشته و این موضوع باعث شده تا دسترسی به رئیس اتاق گاه از دیدن وزیر نیز سخت تر شده ودر این باره  نیز باید اصلاحاتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما در این ائتلاف سعی داریم که نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را با همدلی رفع کنیم ، اتاق در جایگاه رفع مشکلات نیست اما میتواند به خاطر جایگاهی که دارد مشکلات را مطرح و مورد بررسی قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: اشتغال در اقتصاد ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اشتغال مولد باید ایجاد شود ، نباید فراموش کنیم که اتاق های بازرگانی بنگاه انتفاعی نیست و بهتر است تا به سازمان ها ، نهاد ها چه عمومی و چه دولتی کمک کند تا مشکلات را حل کنند ،  ما در حال حاضر با انباشتی از مشکلات مواجه هستیم ، اتاق تکالیفی دارد که نباید از آن جا بماند و باید بودجه شفافی داشته و باید پایش شود که در جای خود خود هزینه شده و شرایط فضای کسب و کار چه برای تولید چه برای بازرگانان به نحو مطلوب فراهم شود.

ائتلاف ها برنامه خود را با قید زمان اعلام کنند

ثقفی یادآور شد : برخی از ائتلاف ها درها را به روی کاندیداهای صاحب صلاحیت بسته اند اما ما کمیته ارزیابی تعریف کرده ایم و بر اساس آن حضور افراد را ارزیابی میکنیم. ما معتقدیم مهم تر از رای آوردن هم افزایی است ما چه در انتخابات موفق شویم و چه موفق نشویم اهداف خود را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: ما حرکتمان را در قالب گروه صنعت و تولید ماه هاست که جهت بهتر شدن شرایط کسب و کارشروع کردیم و حال که به انتخابات اتاق برخوردیم از این طریق پیگیری هستیم چرا که اتاق را جایگاهی برای بهتر سازی شرایط کسب و کار می دانیم و حال که مصادف با برگزاری انتخابات اتاق شده با شکل گرفتن  این ائتلاف مطالبات را پیگیری میکنیم.

وی خاطر نشان کرد: همه ائتلاف ها باید برنامه ها را با قید زمان معرفی کنند و شایسته محوری را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین از اعلام بیانیه این ائتلاف طی 24 ساعت آینده خبر داد و گفت : شورایی هفت نفره برای بررسی صلاحیت ها و موضوعات مربوط به این ائتلاف تشکیل شده و طی 24 ساعت آینده نیز طی بیانیه ای اهداف خود را مطرح کرده و در زمان اعلام شده برای تبلیغات نیز اعضا را معرفی خواهیم کرد.

متن کامل منشور اخلاقی منتشر شده از سوی ائتلاف اتاق نوین در ذیل آمده است:

بنام پروردگار صانع

ائتلاف اتاق نوین

منشور رفتاری  ــــــ اخلاقی نامزدهای مورد حمایت ائتلاف در انتخابات هیأت نمایندگان اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی  -  20 اسـفند 1401

  1. به اجرای قوانین و مقررات جاری کشور و اساسنامه این تشکل فراگیر التزام داشته و تولید ملی را افتخار ملی دانسته و گامهای استوارمان در این راستا خواهد بود.
  2. در این تشکل مدنی غیر دولتی ، غیر سیاسی و غیر انتفاعی گرد هم آمده ایم تا منافع صنفی و تخصصی خود را در منافع ملی کشور محقق نموده و در نهایت ، توسعه و رفاه پایدار و شایسته مردم و کشور عزیزمان را فراهم سازیم. در این راستا به دنبال تحقق استقرار اقتصاد رقابتی و تجارت آزاد غیررانتی با حضور حداکثری بخش خصوصی وپگپگ محیط مناسب کسب و کار خواهیم بود.
  3. به حرکت و خرد جمعی و همچنین ایثار و کار بدون طمع برای جامعه که مبانی عضویت و فعالیت در تشکلهاست اعتقاد داشته و به  تخصیص وقت کافی و وقت شناسی و حضور به موقع در محل خدمت، جلسات، مجامع و قرارهای کاری مربوط به اتاق پای بند بوده و انجام کار بر اساس مستند سازی روش ها و زمان بندی فعالیت ها را رعایت می کنیم.
  4. تعامل با سایر تشکل ها و همکاری با آنها را بسیار مهم و حیاتی می دانیم و بهره مندی از نظرات، تشکل ها، متخصصین، مشاورین و خبرگان را برای دستیابی به راهکارها و برنامه های اتاق را مورد توجه جدی قرار خواهیم داد.
  5. به عدم سوء استفاده از موقعیت شغلی و مسئولیت ها پای بند بوده و توزیع امکانات و فرصت ها به صورت عادلانه و ارائه اطلاعات صحیح به مخاطبین و اجتناب از پذیرش هرگونه توصیه و سفارش بر خلاف حق و پرهیز از هرگونه تبعیض را مراعات و حفظ اسرار و اطلاعات مربوط به اعضاء و مراجعان را رعایت می نماییم.
  6. رعایت شفافیت در اطلاع رسانی، بودجه نویسی، تصویب بودجه و تعهد به اجرای آن را مورد توجه قرار داده و با ممانعت از اسراف و مصرف بیهوده امکانات و عوامل در اختیار اتاق و حذف تشریفات زائد غیر ضروری را سرلوح کارمان قرار خواهیم داد.
  7. اصل شایستگی در انتخاب و انتصاب همکاران و کارکنان اتاق و تلاش برای فراهم نمودن امکان کسب مهارت های شغلی و افزایش تبحر حرفه ای اعضاء و کارکنان بر مبنای اصل عدالت در توزیع امکانات و فرصتها را مراعات و زمینه رشد و بالندگی با ایجاد فضای رقابت مثبت برای حضور و مشارکت بیشتر اعضای اتاق را فراهم می سازیم. به موضوع مهم جانشین پروری و شایسته سالاری توجه خواهیم داشت.
  8. از نظرات و انتقادهای مخاطبان و اعضاء استقبال و با تقویت جنبه های انگیزشی، مسئولیت پذیری ، اشتیاق به کار ، وجدان کاری و بهره گیری از مدیریت نوین به منظور بهبود وضعیت اداره اتاق استفاده می نمائیم.
  9. با علم به اهمیت انجام مسئولیت اجتماعی در ابعاد مختلف منجمله، موضوعات فرهنگی، کاهش فقر ، فساد، حفظ منابع طبیعی و زیست محیطی، اتاق را به عنوان تشکل پیشتاز در این امر مهم بدل خواهیم ساخت.  
  10. چنانچه مشاهده شود مواردی از قانون با مصالح تولیدکنندگان، تجار و مصرف کنندگان در تضاد باشد، ضمن احترام به قانون ، اقدامات لازم و تلاش در رفع مشکل و اصلاح آن را به عمل آورده و در جهت رفع معضل پیش آمده از مجاری قانونی اقدام خواهیم کرد .
  11. با رعایت حریم و حرمت پیشکسوتان عرصه تولید، تجارت و کار آفرینی ، فضایی برازنده، ‌برای حضور بیشتر آنها پیش بینی نمائیم .

موارد مندرج در این منشور اخلاقی به عنوان سند زنده و به مانند سوگند نامه برای اعضاء تلقی می شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار