۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
تداوم انقباض پولی

سیاست پولی انقباضی در عملیات بازار بازار، اعتبارگیری در سقف کریدور نرخ بهره را افزایش داد.

فردای اقتصاد: عدم پذیرش کافی درخواست‌های بانک‌ها توسط بانک مرکزی در عملیات بازار باز، در کنار تثبیت نرخ ریپو، سبب افزایش اعتبارگیری بانک‌ها در سقف کریدور نرخ بهره شده است.

بانک مرکزی برای سومین هفته پیاپی، میزان تزریق منابع به بانک‌ها در قالب عملیات بازار باز را کاهش داد و این عدد با 15 هزار میلیارد تومان (همت) کاهش نسبت به هفته گذشته، به 90 همت رسید. از طرف دیگر به دلیل اینکه تقاضای بانک‌ها برای منابع نسبت به هفته‌های قبل کمتر نشده و همچنان در محدوده‌های بالای 140 همت قرار دارد، لذا شاهد افزایش ارزش درخواست‌های پذیرش نشده به بیش از 50 همت هستیم که طی امسال بی‌سابقه بوده است. در کنار این قضیه، به دلیل سررسید شدن بیش از 105 همت از قراردادها، خالص تزریق در این هفته مشابه هفته قبل، منفی 15 همت بوده که سبب کاهش 30 هزار میلیارد تومانی مانده ریپو در این دو هفته شده است.

تمامی این موارد فشار زیادی را به منابع در دسترس بانک‌ها وارد می‌کند به طوری که مجبور شوند برای پوشش نیازهای خود، اقدام به کسب منابع با نرخ‌های بالاتری کنند. این اتفاق در 4 هفته‌های گذشته سبب افزایش 2 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی شده است.  انقباض در چند هفته گذشته در قالب افزایش نرخ سیاستی (ریپو) و کف و سقف کریدور بود اما در این هفته، بانک مرکزی نرخ‌ها را  افزایش نداده و تنها با کاهش تزریق منابع به این قضیه واکنش نشان داده است. در این شرایط بانک‌ها برای تامین نیازهای خود اقدام به اعتبارگیری قاعده‌مند در سقف کریدور نرخ بهره و با نرخ 24 درصد کرده‌اند به طوری که در این هفته شاهد خالص تزریق بیش از 12 همت در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند هستیم که طی دو سال اخیر بی سابقه بوده است. 
 

در همین رابطه بخوانید.

ادامه رکوردشکنی نرخ ریپو

نرخ سود سیاستی چرا جهش کرد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدیم IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    آقای طاهری عزیز لطف می کنید منبع استخراج سفارش های ارسالی و پذیرفته شده را بفرمایید. و همچنین منبعی در اینترنت هست که در فهم این نمودار ها کمکی کند. بسیار ممنونم. این مطلب شما حتما مهم هست که فردای اقتصاد منتشر کرده منم خواستم مطالعه کنم متوجه بشوم.