۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
بیم و امیدهای احیای برجام
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمالا شنبه به تهران می‌آید/ عکس: آرشیو/ AFP

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه مانع احیای برجام را تشریح کرد.

فردای اقتصاد: ساعاتی پس از آنکه محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی از «حل‌وفصل موضوعات مورد مناقشه در پرونده هسته‌ای» گزارش داد، خبرگزاری «ایسنا» از احتمال سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روز شنبه خبر داد.
همزمان میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای احیای برجام نیز گفت: «نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از حل و فصل «موضوع غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران» خبر داد.
انریکه مورا معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز درگفت‌وگو با فصلنامه آلمانی «سیاست بین‌المللی گفت: «ما می خواهیم تا برجام را همچنان روی میز نگه داریم. تمامی کانال ها را باز نگه داشته‌ایم ولی دشوار است. فکر می کنیم که برجام تنها راه رسیدگی به مشکل هسته ای ایران و تنها راه موجود برای ماست.»

ایران انحراف هسته‌ای نداشته است

همچنین به گزارش «ایرنا» محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حل‌وفصل موضوعات مورد مناقشه در پرونده هسته‌ای اسلامی، امروز، چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت درباره آخرین تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «تماس‌ها با مدیرکل و معاونین آژانس در حال انجام است و هیات‌هایی از آژانس در تهران حضور پیدا کردند و مواردی که عدم انطباق سانتریفیوژها یا وجود ذره اعلام شده بود، حل و فصل و پرونده پس از کارشناسی‌ها بسته، نهایی و مشخص شد که انحراف خاصی وجود ندارد و موضوعاتی است که در حقیقت با توجه به بحث‌های کارشناسی واجد اهمیت نبوده‌است که بخواهد به عنوان یک بحث مورد پیگیری قرار گیرد.»
همچنین به گزارش «ایسنا»، رییس سازمان انرژی اتمی درباره بخشی از گزارش برجامی آژانس که در آن به موضوع غنی‌سازی بالای ۸۳ درصدی در ایران اشاره کرده‌است گفت که بازرسان مشاهده کردند حجم مواد تولید در پایان کار، از ۶۰ درصد تجاوز نکرده است و خط تولید ما همان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی است و ما همان هدف را هم دنبال می کنیم بنا بر این، آن موضوع با همین تعریف کنار گذاشته می‌شود.
به گزارش «ایرنا» او درباره اعلام وجود ذره‌ای با غنای ۸۴ درصد هم گفت: «نمونه‌برداری یک ذره بوده‌است که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود اما آنچه مهم است، حجم موادی است که پس از تولید ذخیره می‌شود که بازرسان آن را مشاهده کردند و مطمئن شدند که بیش از ۶۰ درصد نیست و خط تولید ایران ۶۰ درصد است که در این گزارش هم آمده است، در نشست‌ها هم آن‌را پیگیری می‌کنیم و این موضوع هم براساس همین مذاکرات کنار گذاشته می شود.»

توییت اولیانوف

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز با انتشار پیامی در توییتر نوشت که موضوع غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران با موفقیت حل و فصل شد.
اولیانوف در این توییت نوشت: «مساله «غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران» با موفقیت حل و فصل شده است. دیگر چیزی برای حدس و گمان وجود ندارد.»

گروسی؛ شنبه در تهران؟

ساعاتی پس از سخنان اسلامی، خبرگزاری «ایسنا» گزارش داد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالا روز شنبه با رییس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
به گزارش ایسنا،‌ این چهارمین بار است که رافائل گروسی از زمان تصدی مدیرکلی آژانس به ایران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌کند.
سفر مدیرکل آژانس چند روز قبل از نشست فصلی شورای حکام که قرار است دوشنبه هفته آینده آغاز به کار کند انجام می‌شود.
بحث و گفت‌وگو درباره مسایل باقی‌مانده پادمانی و نیز برخی موارد از اختلاف نظرهای فنی و حقوقی میان ایران و آژانس در دستور کار است.
هیات‌های فنی و کارشناسی آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو معاون پادمانی گروسی در یکی دو هفته اخیر در تهران بوده و مذاکرات کارشناسی در مورد مباحث فوق را انجام دادند.

سه مانع احیای برجام به روایت مورا

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، درگفت‌وگو با فصلنامه آلمانی «سیاست بین‌المللی» گفت: «ما می‌‎خواهیم برجام را همچنان روی میز نگه داریم. تمامی کانال‌ها را باز نگه داشته‌ایم ولی دشوار است. فکر می کنیم که برجام تنها راه رسیدگی به مشکل هسته‌ای ایران و تنها راه موجود برای ماست.»
به گزارش «ایرنا»، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا درگفت‌وگو با فصلنامه آلمانی «سیاست بین‌المللی» گفت: «ما می خواهیم برجام را همچنان روی میز نگه داریم. تمامی کانال‌ها را باز نگه داشته‌ایم ولی دشوار است. فکر می‌کنیم که برجام تنها راه رسیدگی به مشکل هسته‌ای ایران و تنها راه موجود برای ماست.»
مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، در پاسخ به پرسشی در مورد مناسبات کنونی ایران و اتحادیه اروپا پس از اغتششات اخیر و با توجه به تلاش‌ها برای احیای برجام مدعی شد: «ایران خود را در مرکز یک توفان کامل که تهران به وجود آورده قرار داده است. سه مسئله (این توفان) را پدید آورده‌اند. نخست اوضاع داخلی ایران. قتل مهسا امینی اعتراضات قدرتمندی را کلید زد که زنان در صدر آن قرار داشتند و طولانی تر از انتظارات ادامه داشته است. نحوه واکنش زنان و دختران تماشایی بوده است. ایران با سرکوب پاسخ داده و نه با گفت‌وگو. البته پیامدهای آن به خصوص در جهان غرب گسترده بوده و به وجهه دولت ایران آسیب وارد شده است.»
مورا افزود: «عامل دوم که بی‌نهایت برای ما اهمیت دارد روابط نظامی ایران و روسیه و این واقعیت است که آنها پهپاد در اختیار روسیه قرار می دهند. تاکنون تنها نوک کوه یخ را می دیدیم. این یک موضوع بی نهایت جدی و جدی‌ترین مسئله ما با ایران به خصوص توقف این نقل و انتقالات است.»
او ادامه داد: «عامل سوم برجام است. از پائیز گذشته متنی آماده است تا (اجرای برجام) از سرگرفته شود. اما ایرانیان می‌گویند که نخست می‌خواهند مسائل پادمانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شود. با این حال هیچ کاری برای رسیدگی به این مسائل انجام نداده و هیچ پاسخی در اختیار آژانس قرار نداده اند. مختصر آنکه رفتارشان نشان نمی داد که به دنبال برجام باشند. اکنون، شاید تمایل بیشتری برای ازسرگیری برجام دارند زیرا در این توفان کامل قرار دارند و فکر می کنند که راحت ترین راه خروج از آن، برجام است. با این حال به صراحت بگویم که چارچوب لازم برای این کار وجود ندارد. هنوز فکر می‌کنیم که برجام تنها راه رسیدگی به مشکل هسته‌ای ایران و تنها راه موجود برای ماست. ما می خواهیم تا برجام را روی میز نگه داریم و در همان حال با ایرانیان گفت‌وگو می‌کنیم و به اوکراینی ها کمک می‌کنیم تا با ایرانیان و دیگران گفت‌وگو کنند و ارسال پهپادها پایان یابد. اما این کار دشوار است چرا که در ایران مراکز قدرت متعددی وجود دارد و یکی از آنها به شدت به روابط نظامی با روسیه علاقمند است. اوضاع واقعاً بد است. تمامی کانال ها را باز نگه داشته‌ایم ولی دشوار است.»

فاصله ایران تا بمب اتم به ادعای آمریکایی‌ها

از سوی دیگر کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، که در جلسه استماع کنگره حضور یافته بود گفت: «در سال ۲۰۱۸ زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داشت تا مواد لازم برای یک بمب را تولید کند. اکنون این زمان حدود ۱۲ روز طول می‌کشد.»
به گزارش انتخاب، «کال» در پاسخ به پرسش نمایندگان جمهوری‌خواه درباره انگیزه دولت بایدن برای احیای برجام اضافه کرد: « فکر می‌کنم همچنان این دیدگاه وجود دارد که اگر بتوانید این موضوع را از طریق دیپلماتیک حل کنید و محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای آن‌ها بازگردانید، بهتر از گزینه‌های دیگر است. هرچند در حال حاضر برجام در وضعیت منجمد به سر می‌برد.»
مقامات ایالات متحده پیشتر برآورد خود را برای مدت زمان «گریز هسته‌ای» ایران، «هفته‌ها» تخمین زده بودند. این اولین بار است که یک مقام رسمی ،عددی دقیق را در این باره بیان می‌کند.
مسئولان ارشد ایالات متحده هرچند معتقدند ایران به تولید مواد لازم برای ساخت بمب نزدیک شده، با این حال می‌گویند بر این باور نیستند که تهران به به فناوری ساخت بمب دست یافته باشد.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
چرا ایران و آمریکا به برجام نیاز ساختاری دارند؟
گروسی شنبه در تهران؟
اخبار ضد و نقیض درباره همراهی عراقچی با امیرعبداللهیان در سفر به ژنو

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • MD ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    گروسی جاسوس آمریکا و اروپا س میاد خبر رو میگیره می‌زاره تو کف دست اروپایی ها اصلأ نی خوان برجام حل بشه این قصه سر دراز داره

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار