۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
مذاکره برای رسیدن به توافق فولادی

در صورت به توافق رسیدن زنجیره فولاد در خصوص فرمول قیمتی واحد، دولت اطمینان داده دیگر برای قیمت گذاری ورود نکند.

آزاده حسینی

در پی نشستی که روز گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت با انجمنهای مرتبط به زنجیره فولاد با موضوع تغییر فرمول پایه قیمت فولاد برگزار شد، مقرر شد تا ذی نفعان در صنعت فولاد با یکدیگر بر سر رسیدن به فرمولی واحد به توافق برسند.

طبق اعلام وزارت صمت، در صورت توافق شرکتهای زنجیره فولاد با یکدیگر، این وزارتخانه در فرمول توافقی انجمنها  ورود نخواهد کرد و بازار می تواند توسط اعضای زنجیره در هماهنگی با بورس کالا و با رعایت حقوق مصرف کننده نهایی تنظیم شود.

پیش از این بورس کالا تعیین کننده قیمت پایه محصولات زنجیره فولاد بوده و مبنای مشخص و ثابتی نیز نداشته و  بر مبنای اتفاقات بازار این فرمول تغییر میکند، از همین رو تولید کنندگان در بخش های مختلف زنجیره فولاد از فرمول قیمت های پایه انتقاد کرده و نگاه بورس کالا را در تعیین قیمت های پایه بیشتر معطوف به واحد های دولتی می دانند. لذا این نشست به منظور بررسی فرمول قیمت پایه برگزار شد و در این نشست مقرر شد تا انجمن ها به عنوان ذی نفعان زنجیره فولاد نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند.

در همین راستا در جلسه دیروز، انجمن نورد پیشنهاد بازگشت به فرمول مکانیزم ضرایب قیمتی را مطرح کرد و امروز در نامه ای خطاب به بورس کالا موارد پیشنهادی خود را در این خصوص مطرح کرد، در نامه انجمن آمده است که قیمت پایه محصولات زنجیره فولاد در سنوات گذشته پس از جلسات و بررسی های مختلف بر اساس نسبت هایی از متوسط قیمت شمش فولادی، مورد توافق شرکت‌های اصلی زنجیره فولاد قرار گرفته و با تایید وزارت صمت توسط معاون محترم وقت امور معادن و صنایع معدنی ابلاغ شد و چند سال نیز ملاک عمل قرار گرفته بود لذا با توجه به موارد فوق الذکر پیشنهاد این انجمن، تعیین قیمت پایه محصولات زنجیره فولاد مطابق نسبت های مذکور است.

همچنین در نامه انجمن نورد آمده است که تا زمان تصمیم گیری در خصوص انتخاب روش مناسب تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالای ایران با استفاده از نظرات نمایندگان فعالان زنجیره فولاد، وزارت صمت و شرکت بورس کالای ایران، برگشت به روش قبل از ۱۸ مرداد ماه سال جاری و بر اساس حداکثر ۹۵ درصد قیمت فوب شمش صادراتی ایران  و اجازه به خرید شمش بعنوان ماده اولیه کارخانجات نورد، توسط شرکت‌های بازرگانی، تنها در مچینگ (مازاد عرضه) باشد و در نهایت پیشنهاد انجمن نورد در خصوص تعیین قیمت پایه شمش فولاد نیز «تعیین قیمت پایه بر اساس حداکثر ۸۵ درصد قیمت FOB صادراتی ایران (به علت هزینه حمل تا مبادی صادراتی و بارگیری کشتی و تفاوت پرداخت ارزش کالا فروش در بورس و صادرات) یا ۹۵ درصد قیمت EXwork صادراتی ایران (به علت تفاوت زمان پرداخت ارزش کالا فروش در بورس و صادرات) و مجاز بودن شرکت‌های مصرف کننده شمش فولادی به خرید در بورس کالا است و در این نامه همچنین درخواست شده تا شرکت‌های بازرگانی تنها مجاز به خرید از محل عرضه مازاد درمچینگ باشند.

این در حالیست که از دهم مرداد ماه فرمول تعیین پایه قیمت شمش فولاد در بورس کالا بر مبنای معاملات دو هفته گذشته با دامنه نوسان ۳ درصدی تعیین شد، در همین حال با اجازه ورود واسطه ها و بازرگانان به معاملات شمش فولاد که تا پیش از این تاریخ تنها محدود به تولید کنندگان بود، طی سه هفته متوالی شاهد افزایش قیمت شمش فولاد در بورس کالا به رغم کاهش نرخ ها در بازار جهانی بودیم که در نهایت با اعتراض انجمن نورد و ممانعت از خرید شمش فولاد از سوی صنایع پایین دستی  به دلیل کاهش تقاضا، قیمت ها کاهش یافت.

در همین حال در جلسه روز گذشته سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل و فولاد مبارکه در خصوص برخی موارد در مورد ورق به توافق رسیدند که میتوان به سقف عرضه ۴۲۰ هزار تنی به صورت تلفیقی و کف عرضه ۳۵۰ هزار تنی ورق گرم اشاره کرد.

همچنین  توافق شد معاملات بصورت سلف اعتباری انجام شده و بمنظور نوسانگیری از قیمت ورق مورد نیاز واحدهای لوله و پروفیل ساز  عرضه های ورق از هفته اول هرماه به هفته آخر هر ماه منتقل شود همچنین تحویل محصول از زمان ثبت سفارش نیز  ۴۵ روزه تعیین شد.

از دیگر موارد توافق سندیکا با فولاد مبارکه در جلسه روز گذشته این بود که عرضه ها بدون هرگونه محدودیت انجام شود و همچنین هرگونه سهمیه بندی بهین یاب توسط وزارت صمت نیز ملغی اعلام شد.

بورس کالا در نامه ای از انجمن های زنجیره فولاد در خواست کرده تا نظرات خود را تا پایان وقت اداری یکم شهریور ماه به مدیر عملیات بازار بورس کالا اعلام کنند گرچه هنوز انجمن فولاد و سنگ آهن پیشنهادات خود را به صورت مکتوب اعلام نکرده اند. که در صورت اعلام نظرات انجمن فولاد و سنگ آهن در خصوص قیمت پایه متعاقبا در گزارشی منتشر خواهد شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار