۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
هدف گروسی از سفر به تهران چه بود؟
عکس: ایرنا

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید کرد هدف اصلی از توافقات احتمالی اش در تهران، کمک به احیای برجام است.

فردای اقتصاد: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید کرد هدف اصلی از توافقات احتمالی اش در تهران، کمک به احیای برجام است. محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کرد که توافق ایران و آژانس در چارچوب پادمان خواهد بود.
گروسی در جریان سفر به ایران، با ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آماده هستیم که کار را با ایران به پیش ببریم، گفت: «مذاکرات احیای برجام در دستور کار قرار دارد و ادامه می یابد؛ کاری که ما انجام می دهیم و توافق خوبی که قرار است به آن برسیم، به احیای برجام کمک کننده خواهد بود.»
به گزارش «ایرنا»، رافائل گروسی روز شنبه در نشست خبری خود در تهران که پس از دومین دور مذاکراتش با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد، گفت:« خوشحالم که به تهران برگشتم؛ در این دیدار  بسیار مهم، همانطور که آقای محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور توضیح دادند، آماده هستیم که کار را پیش ببریم.»
او با بیان اینکه مذاکراتش با ایران از دیروز آغاز شده و امروز نیز ادامه یافته است، درباره جزئیات این مذاکرات گفت: «دو مساله بسیار مهم است؛ مساله اول اینکه که توقعات بالاست؛ حضور این تعداد از مطبوعات در اینجا، نشان دهنده این است که چقدر این مساله اهمیت دارد.»
او  با بیان اینکه این توقع و علاقه‌مندی بالا در سطح جهان نیز دیده می‌شود، افزود: «کار مشترک ما و جمهوری اسلامی ایران که داریم به جلو می‌بریم، درباره مسائلی است که ما به همراه ایران باید در خصوص آنها شفافیت سازی کنیم و تضمین ها و اطمینان هایی بابت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران قرار داده شود.»
گروسی افزود: «بخش دوم که بسیار مهم است، مربوط به همکاری‌های فنی و علمی است که می‌تواند بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس انجام شود. من شب گذشته در جلسه‌ با آقای اسلامی در این خصوص بحث کردم و اینکه چطور آژانس می تواند از یک رویدادی که در سال های گذشته برگزار می شد، حمایت کند تا در آینده به صورت بین المللی برگزار شود.»

حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم می‌کنیم

در ادامه این نشست خبری، گروسی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای ایران گفت: «در اینجا باید دو موضوع از هم جدا شود؛ اشاره به حمله به نیروگاه اتمی مسئله‌ای است که رایج شده و آن هم به خاطر حمله به اوکراین است که در حال حاضر در جریان است و باعث می شود تا یکسری خاطرات از گذشته به یاد ما بیاید؛ در کنفرانس های عمومی آژانس این تهدیدها و حمله به تاسیسات و نیروگاه های اتمی محکوم شده است.»
گروسی تاکید کرد: «بنابراین هرگونه اقدام نظامی علیه نیروهای نظامی کاملا محکوم و غیرقانونی است و خارج از روند ساختاری است که ما طبق آن عمل می کنیم؛ امیدوار هستیم که بتوانیم از نیروگاههای اتمی که منظورم نیروگاه اوکراین و تاسیسات اتمی دیگر است، محافظت کنیم.»

دیالوگ جدی و سیستماتیک با ایران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه «من همیشه از دیدار با آقای اسلامی استقبال می کنم» تاکید کرد: «ما می‌خواهیم با ایران یک دیالوگ و گفتگوی جدی و سیستماتیک داشته باشیم.»
او ادامه داد: «البته قرار است من با مقامات دیگر جمهوری اسلامی ایران هم دیدار داشته باشم و در پایان این دیدارها می توانم قضاوت بیشتری از رضایت خودم داشته باشم اما می‌توانم بگویم که یک بسته کاری مبتنی بر صداقت و همکاری برای من بسیار مهم است.»

سیاسی کاری نمی کنیم!

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه درباره اینکه آژانس چه تضمین‌هایی می تواند بدهد که از این نهاد به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نشود، افزود: «من می خواهم بگویم که آژانس هیچ وقت به عنوان یک ابزار سیاسی از آن استفاده نشده‌است و نخواهد شد. من به شما این تضمین را به شما می‌دهم که تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نکرده‌ایم. ابزار سیاسی شدن آژانس از نظر من صحبت مضحکی است.»
گروسی ادامه داد: «مذاکرات احیای برجام در دستور کار قرار دارد و ادامه پیدا می‌کند و البته این کاری که ما انجام می دهیم و توافق خوبی که قرار است به آن برسیم، به احیای برجام کمک کننده خواهد بود.»

غنی‌سازی ۸۴ درصدی؟

در این نشست خبری، محمد اسلامی درباره اینکه آیا توافقی درباره مسائل پادمانی و بیانیه مشترک انجام می‌شود، گفت: «در گزارش آقای گروسی، شناسایی ذره ۸۴ درصد آماده بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. در مخازنی که تولید در ان ذخیره می شود، غنای بالای ۶۰ درصد وجود نداشت و لذا این ابهام حل و فصل شده است.درباره سه مکان، الگویی را در سفرم به آژانس با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می ‌کنیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگوی تعاملی آن را به سمت حل‌وفصل می‌بریم و الان همکاران در حال گفت‌وگو هستند.»

توافق ایران و آژانس در چارچوب پادمان

اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه فشارهایی از سوی اسرائیل و برخی دیگر از کشورها که همواره پرونده هسته‌ای ایران رو از مسیر درست و حرفه‌ای و حقوقی دور کرده و با توجه به توضیحات ایران درباره بندهای مورد اختلاف، آیا می‌توان امیدوار بود که این فشارهای سیاسی بر نشست آتی شورای حکام تاثیر نگذارد، گفت: «سوال مهمی بود که آقای گروسی هم الان به آن اشاره کردند. سه کشور اروپایی به صورت ویژه و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند روی تعهدات برجامی تمرکز می‌کنند. تعهدات برجامی به طور مشخص صفحه مقابل دارد که تعهدات طرف مقابل است. آنها نمی‌توانند وقتی به تعهداتشان عمل نمی‌کند به ما و آژانس فشار بیاورند که ما به تعهداتمان عمل کنیم. به همین دلیل برای گام‌های اطمینان‌بخش، ما با آقای گروسی این تفاهم را کردیم که در چارچوب پادمان روابطمان را تنظیم می‌کنیم. این موجب می‌شود که مادامی که آنها به تعهداتشان برنگشتند آژانس از عملکرد ما اطمینان خاطر داشته باشد و موجب بیان مغایرت و یا عدم انطباق نشود این نکته حائز اهمیتی است که مورد توافق ما قرار گرفت.»

دیدار با رییسی

ابراهیم رئیسی هم بعد از ظهر امروز شنبه در دیدار «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به سوابق همکاری‌های گسترده ایران با آژانس، بر لزوم عملکرد حرفه‌ای، بی‌طرفانه و استقلال رای آژانس تاکید کرد.
رئیسی با تاکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام اولین نقض کننده توافق هسته‌ای بود، افزود:« اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود در این توافق عمل نکردند، اگر چه ایران به تعهدات خود پایبند بود و این پایبندی بیش از ۱۵ بار در گزارش‌های آژانس مورد تایید قرار گرفته است.»
رئیسی با اشاره به مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در سفر به تهران ابراز امیدواری کرد که آژانس براساس رفتار حرفه‌ای، قانونی و رعایت اصل بی‌طرفی نسبت به بیان واقعیت فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی پایبندی ایران به قوانین اقدام نماید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار