۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
متغیرهای روندساز در بورس ۱۴۰۲

در شمارش معکوس امروز همراه با محمد ناطقی، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه، به بررسی چشم‌انداز متغیرهای تاثیرگذار بر بورس ۱۴۰۲ پرداختیم.

فردای اقتصاد: در شمارش معکوس امروز همراه با محمد ناطقی، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه، به بررسی چشم‌انداز متغیرهای تاثیرگذار بر بورس ۱۴۰۲ پرداختیم. ناطقی در ابتدای صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که در شرایط کنونی، واکنش عموم مردم و به خصوص فعالان اقتصادی به صحبت‌ها و سیاست‌های سیاستگذاران بسیار سریع شده است در حالیکه در گذشته به این موارد وزن زیادی در لحظه داده نمی‌شد. او دلیل این موضوع را نداشتن پشتوانه ارزی کافی دانست و عنوان کرد که این وضعیت باعث شده است تا با کوچکترین تصمیم و سیاست نادرست در حوزه اقتصادی، شاهد واکنش سریع بازارها باشیم. ناطقی در ادامه صحبت‌های خود به روند بورس تهران در اقتصاد رانت‌پرور این روزها پرداخت و اعتقاد داشت که در اقتصاد ایران، از دیرباز شاهد وجود رانت‌های سنگینی در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم و این اتفاق همچنان ادامه دارد که از آن‌ها می‌توان به نرخ تثبیت دلار، مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا و... اشاره کرد.

وی افزود این چنین رانت‌هایی که در بازارهای موازی موجب جذب سرمایه برای کسب سودهای سوداگرانه می‌شود، در بورس تهران شرایط عکسی را رقم می‌زند و موجب کوچ سرمایه از این بازار شده که نمونه آن دخالت‌های بسیار در معاملات بورس کالای شرکت‌هاست. با این حال اما بورس تهران اکنون ارزنده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در کشور است و می‌توان بازدهی بالاتری را برای آن در سال ۱۴۰۲ نسبت به دیگر بازارها در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد که مهم‌ترین محرک بازار سهام به صورت تاریخی نرخ دلار بوده و از نظر وی دلار بازار آزاد اهمیت بیشتری نسبت به دلار مرکز مبادله دارد زیرا روند بازار آزاد است که به تغییرات مرکز مبادله منجر خواهد شد. از نظر او نرخ میانگین دلار آزاد و مبادله در سال ۱۴۰۲، به ترتیب در محدوده ۶۰ تا ۶۵ و ۵۰ تا ۵۵ خواهد بود.

ناطقی در ادامه به سناریوی احتمال احیای برجام و سرانجام دلار و بورس با این سناریو پرداخت. او شانس احیای برجام را ۲۰ درصد می‌داند اما معتقد است در صورت وقوع برجام، دلار بازار آزاد با کاهش بسیار زیادی حتی تا محدوده ۳۰ تا ۳۵ تومان مواجه خواهد شد که دلیل اصلی آن نیز به ذهنیت عموم مردم باز می‌گردد زیرا با اتفاقات گذشته، مردم احتمال کمی برای این موضوع در نظر گرفته‌اند و در صورت وقوع با فشار فروش زیادی در بازار ارز شاهد خواهیم بود.

او در رابطه با سرانجام بورس پس از برجام نیز عنوان کرد که با احتمال زیادی شاهد روندی کاهشی در بازار سهام باشیم اما این اصلاح کمتر از بازارهای دیگر خواهد بود. ناطقی در ادامه به استراتژی خود برای خرید سهام اشاره کرد و افزود که بخشی از پرتفوی وی به سهام دلاری و بخشی نیز به سهام ریالی از جمله صنایع غذایی و خودرویی اختصاص دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار