۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
برنده جدال بورس و تورم در سال ۱۴۰۲ کدامند؟

در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با ولید هلالات، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی شرایط جاری بورس تهران، متغیرهای تاثیرگذار بر روند آن و چشم‌انداز صنایع مختلف در سال ۱۴۰۲ پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با ولید هلالات، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی شرایط جاری بورس تهران، متغیرهای تاثیرگذار بر روند آن و چشم‌انداز صنایع مختلف در سال ۱۴۰۲ پرداختیم. او در ابتدای صحبت‌های خود به بررسی شرایط جاری بورس پرداخت و اعتقاد متغیرهای بنیادی در این روزها نوسانات قابل توجهی را تجربه می‌کنند.  نرخ ارز و آینده تحولات سیاسی و برجام همچنان در شرایط عدم ثبات قرار دارد و ابهامات بودجه‌ای همچنان پابرجاست؛ از سوی دیگر در اسفندماه نیز تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها را داریم که فشار عرضه بیشتری را بر بازار تحمیل کرده است.

وی افزود: ابهامات موجود باعث شده است که سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت در بورس کمرنگ شود که بخش زیادی از آن  ناشی از تجربه ۳ سال گذشته است و بازنده بودن رویکرد سهامداری است، در کنار آن دولت با سیاست‌گذاری نامشخص فشارهای زیادی را به صنایع مختلف وارد کرده و به ابهامات موجود افزوده است.

هلالات در واکاوی صعود اخیر بورس و فشار عرضه‌ها در روزهای اخیر گفت: بعد از تحولات آبان ماه و شروع رالی صعودی شاخص از کانال ۱.۲ میلیون واحدی که محرک‌های همچون بهبود وضعیت بازارهای جهانی و افزایش نرخ دلار دلایل آن بودند، شاخص در سه مرحله به ابرکانال ۱.۸ میلیون واحدی رسید .در حال حاضر بخشی از عرضه ها به دلیل ذخیره سود است و بخش دیگر آن به عدم مشخص بودن نرخ دلار برای صنایع برمی‌گردد که خطای تحلیلی و ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده است. البته در نمادهایی که در رالی صعودی بورس جامانده و بازدهی مناسبی را ثبت نکرده‌اند به ویژه گروه خودرو و بانک همچنان مورد توجه هستند و در مجموع به نظر می‌رسد بازار در یک نقطه منطقی قرار دارد.

دلار حواله‌ای در سامانه مبادله طلا و ارز با یک افزایش محسوس به مرز ۳۹ هزار تومان نزدیک شده است، این در حالی است که دلار در بازار آزاد روند کاهشی در پیش گرفته است، این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نرخ دلار برای تحلیل صنایع مختلف گفت:  نرخ ارز برای صنایع متفاوت است، شرکت‌های کوچک صادراتی از هر صنعتی، دلار خود را به نرخ اسکناس یعنی محدوده ۴۳هزارتومان به فروش می‌رساننداما با بزرگ شدن سایز شرکت نرخ دلار نیز به نرخ حواله نزدیک می‌شود البته لازم به ذکر است که روند فعلی از روز گذشته آغاز شده و به دلیل تقاضای انباشته شاهد صعودی شدن هستیم نرخ حواله در سامانه مبادله ارزی هستیم اما همچنان قیمت پایه در معاملات بورس کالا و همچنین محصولات پالایشگاه‌ها با دلار ۲۸۵۰۰ تومان محاسبه می‌شوند.

ولید هلالات در ارزیابی گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها خاطرنشان کرد:  تقریبا هیچ صنعتی افزایش تولید نداشته‌ و بیشتر بازی روی نرخ هاست. اما به صورت کلی صنعت پالایشی با حذف ۲۸۵۰۰ میتواند تحولات خوبی را داشته باشد، در سیمانی‌ها، دارویی‌ها، زارعتی‌ها، دامپروری و قطعه سازها نیز گزارش های ماهانه مثبت بوده است. در صنعت تایر نیز برخلاف گذشته شاهد افزایش نرخ های خوب در این صنعت هستیم که می‌تواند چشم‌انداز مناسبی برای این صنعت ترسیم کند. صنایع بزرگ فلزی و پتروشیمی اما طبق پیش‌بینی ها عملکرد ماهانه خوبی نداشتند که البته در فصل بهار این موضوع جبران خواهد شد.

او در رابطه با پیش‌بینی چشم‌انداز صنایع مختلف در ۱۴۰۲ اعتقاد داشت: در شروع حرکت بازار سهام از سطح ۱.۲۸ میلیون واحدی، بازدهی خوبی در دارویی و دامپروری داشتیم و در گام اول شاخص هم وزن حرکت بهتری داشت اما بعد از آن با رشد دلار نمادهای بزرگ به حرکت درآمدند و به نطر می‌رسد بازار در تعادل است. با فرض نرخ دلار حدودا ۳۳ هزار تومان برای شرکت‌ها، به نظر می‌رسد پرتفوی دلاری صرف و یا کوچک نمی‌تواند سود چندانی داشته باشد و باید یک پرتفوی  از صنایع متنوع دارویی، زراعتی ، سیمان، فلزی و پتروشیمی را داشت که  بین شاخص کل و هم وزن بازدهی بیشتری داشته باشد وبه عبارت دیگر به دلیل عدم قطعیت‌های قابل توجه با این پرتفوی متنوع می‌توان خطای تحلیل را کاهش داد.

این کارشناس در نهایت با اشاره به باخت بازار سهام به تورم در دو سال اخیر، به پیش‌بینی بازدهی این بازار در سال ۱۴۰۲ پرداخت: در مقایسه بازده تجمعی بازارها تا سال ۹۶، بازار سهام از بازارهای موازی عملکرد بهتری داشت اما از ۹۶ با بازدهی قابل توجه بازارهای موازی، شاهد عقب‌ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها بودیم. بازار سهام در سه سال اخیر بازنده و دارایی‌ها رشد کرده‌اند اما در حال حاضر این فضای روانی کلی وجود دارد که بورس باید عقب ماندگی خود را جبران کند و همین موضوع  پتانسیل ورود سرمایه‌ها به بازار را افزایش می‌دهد  که در صورت بازگشت ثبات به شرایط سیاسی و اجتماعی بازار سرمایه در سال آینده بهتر از بازارهای دیگر عمل خواهدکرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمزه ایجادی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    بآزار رو به رشد هست، منتها صبر میخواد که وقتش برسه، اوره سازها سنگ معدنی ها فولاد سازها اینا نه ریسک داره نه ترس، فقط صبر تا بازده بیشتر از بقیه بگیری