۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
نرخ سود استقراض از بانک مرکزی بیشتر شد

بانک مرکزی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی هفته جاری را منتشر کرد

فردای اقتصاد: در آخرین عملیات سیاست پولی بانک مرکزی، نرخ سود دوباره به سقف دالان -که بازه آن ۲۰ تا ۲۴درصد- است نزدیک شد. سیاستگذار پولی در مقابل سفارش ۱۳۶.۵ همتی بانک‌ها، تنها به ارائه ۸۰ همت اعتبار اکتفا کرد. این کاهش عرضه با افزایش نرخ سود به ۲۳.۶ درصد همراه بوده است. این افزایش نرخ احتمالاً به افزایش نرخ سود بین بانکی هم منجر خواهد شد.

بانک مرکزی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی هفته جاری را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد بانک‌ها تقاضای ۱۳۶.۵ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار از بانک مرکزی (در ازای ارائه اوراق دولتی به عنوان وثیقه) داشته‌اند. از سوی دیگر ۹۰.۴ همت از بدهی‌های هفته گذشته بانک‌ها سررسید شده‌اند. بانک مرکزی با ۸۰ همت از تقاضای بانک‌ها موافقت کرده است. بنابراین به طور خالص ده همت از اعتبار بانک‌ها به بانک مرکزی بازگشته است. به بیان دیگر، تزریق خالص اعتبار به صورت قرض کوتاه‌مدت، منفی ده همت بوده است.

همچنین در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند که در آن بانک‌ها در نرخ سود سقف دالان (یعنی ۲۴ درصد) و با سررسید بلندمدت‌تر قرض می‌گیرند، ۷۴ همت از بانک مرکزی قرض گرفته شده و حدود ۷۶ همت از بدهی‌های پیشین سررسید شده‌اند. بنابراین در این بخش هم خالص تزریق نقدینگی منفی بوده است.

رویکرد انقباضی بانک مرکزی در ارائه اعتبار به بانک‌ها و عدم پاسخ‌دهی این نهاد به ۵۶ همت از سفارش بانک‌ها، باعث شده نرخ سود تعادلی افزایش یابد و از ۲۳ درصد هفته گذشته به ۲۳.۶ درصد برسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار