۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
پیام ریزش دسته‌جمعی بازارها به سرمایه‌گذاران

بازارها هفته سوم اسفندماه را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند؛ بورس اما نسبت به دیگر بازارها وضعیت مناسب‌تری را تجربه کرد.

فردای اقتصاد: هفته سوم اسفندماه با عقب‌نشینی دسته‌جمعی قیمت در همه بازارها پشت سر گذاشته شد. در این میان گزینه‌های سفته‌بازی نوسان پرمقداری را در مسیر نزول تجربه کردند و در بازار سهام نیز شاهد واگرایی شاخص‌ها بودیم. آماری که از نوسان بالای گزینه‌های سفته‌بازی حکایت می‌کند و نشان می‌دهد نمی‌توان به رالی‌های قیمتی که صرفا بر مبنای عوامل ذهنی و غیراقتصادی شکل گرفته‌اند، اعتماد کرد.

هفته سرخ بازارها

سومین هفته اسفندماه پشت سر گذاشته شد و در حالی پیش از این شاهد شتاب بازارها در مسیر ثبت رکوردهای جدید قیمتی بودیم، ورق برگشت و همزمان با کاهش قیمت دلار، دیگه بازارها نیز سرخ‌پوش شدند. در این میان دلار با افت قیمت ۶.۷ درصدی، مجددا به کانال ۵۰ هزار تومان عقب نشست و هر قطعه سکه امامی نیز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شد. خودرو نیز که برای ۶ هفته متوالی به روند صعودی ادامه می‌داد در هفته‌ای که گذشت با کاهش قیمت ۳.۵ درصدی مواجه شد. در بازار سهام اما هر چند شاخص کل با یک کاهش کم‌مقدار ۰.۲ درصدی مواجه شد اما شاخص هموزن که تصویری یکسان از کل نمادهای معامله شده بدون توجه به ارزش بازاری آن‌ها ارائه می‌‎کند در هفته منتهی به ۱۶ بهمن‌ماه ۱.۴۵ درصد افزایش ارتفاع داد.

عیار شکنندگی رشدهای بدون پشتوانه

دلار که طی هفته‌های اخیر رالی پرسرعتی را در مسیر صعود آغاز کرده و در عرض تنها ۵ روز، با ثبت دو کانال‌شکنی خود را به محدوده ۶۰ هزار تومان رسانده بود، با شنیدن اخباری که احتمال احیای برجام را تقویت می‌کرد، تغییر مسیر داد و در آخرین روز کاری هفته گذشته به مرز ۵۰ هزار تومان بازگشت. سکه و خودرو نیز به تبعیت از دلار، روندی نزولی در پیش گرفتند. سکه کانال ۳۰ میلیون تومانی را واگذار کرد و خودروها هم اعم از داخلی و چینی مسیری نزولی را در پیش گرفتند.

در میان فعالان مالی اصطلاحی تحت عنوان «نسبت شارپ - Sharpe Ratio» وجود دارد. این نسبت نشان‌دهنده بازده سرمایه‌گذاری یک دارایی با ریسک بالا است. در واقع نسبت شارپ، به محاسبه بازده به ریسک می‌پردارد. بالا بودن میزان این معیار نمایانگر بازده به دست آمده، با تقبل ریسک کمتر است. در این میان، عملکرد هفتگی بازارها و عقبگرد تمامی گزینه‌ها به استثنای بورس نشان می‌دهد هر چند بازارهای سفته‌بازی در یک برشی زمانی به واسطه افزایش انتظارات تورمی، بازده‌های مقطعی مناسبی را از آن فعالان خود کردند اما تا زمانی که پشتوانه حرکت صعودی این بازارها، عوامل ذهنی و غیراقتصادی است، هر رشدی می‌تواند بسیار شکننده باشد. از این رو اسکناس آمریکایی که هفته‌ها بود بی‌وقفه به رشد قیمتی ادامه می‌داد، با شنیده شدن خبرهایی که احتمال توافق هسته‌ای و احیای برجام را تقویت می‌کردند، به سرعت تغییر مسیر داد و بخش زیادی از این رشد قیمتی را خنثی کند.

توافق تهران-ریاض دلار را وادار به عقب‌نشینی کرد

روند کاهشی دلار در معاملات امروز بازار ارز بیشتر خودنمایی کرد. دلار که معاملات هفتگی خود را با کاهش قیمت حدود ۷ درصدی به پایان رسانده بود، امروز (جمعه) و پس از انتشار خبرهایی در خصوص از سرگیری روابط ایران و عربستان پس از هفت سال، با سرعت بیشتری به حرکت در مسیر کاهش ادامه داد و در حال حاضر به سطوح کمتر از ۴۹ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. در این میان کویت هم با تأکید بر اینکه هر کشوری اجازه داشتن حق استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز را دارد، ابراز امیدواری کرد که توافق رفع تحریم‌های ایران احیا شود. به این ترتیب اسکناس آمریکایی که طی هفته‌های اخیر به واسطه برخی ریسک‌های سیستماتیک و تقویت انتظارات تورمی هر روز رکورد قیمتی جدیدی ثبت می‌کرد، حالا در معاملات فردایی، در کمترین سطح از پایان بهمن‌ماه در حال معامله است.

در این خصوص بخوانید:

جزئیات مذاکرات مهم شمخانی / از سرگیری روابط ایران و عربستان پس از هفت سال

واکنش آمریکا به توافق ایران و عربستان

گروسی نتیجه سفر به ایران را اعلام کرد

مسیر رفته و در پیش‌روی بورس

شاخص کل بورس تهران که در روزهای میانی اسفندماه توانست ابرکانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را پس از ۳۱ ماه دوباره بازپس بگیرد، در هفته منتهی به ۱۶ اسفندماه، این محدوده را به رقم کاهش جزئی حفظ کرد. در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل سهام ۰.۲ درصد کاهش ارتفاع داد اما نماگر هم‌وزن که تصویری یکسان از تمامی نمادهای معاملاتی بدون اثرپذیری از وزن سهم‌ها ارائه می‌دهد، در هفته سوم اسفندماه ۱.۴۵ درصد ارتفاع گرفت. دلیل نوسان کم‌مقدار دماسنج اصلی این بازار و چهره سبز اغلب سهام در این هفته اما شرایط مناسب‌تر این بازار به دلیل عدم تاثیر هیجانات در معاملات چند هفته اخیر این بازار و البته جاماندگی آن نسبت به رقبایش در بازارهای سفته‌بازی است. از این رو به نظر می‌رسد بورس از نگاه بازده به ریسک در وضعیت مناسب‌تری نسبت به دیگر بازارها برخوردار است. ضمن آنکه هر گونه گشایشی در روابط سیاسی با وجود اثرات کاهشی کوتاه‌مدتی (به واسطه کاهش قیمت دلار) که ممکن است به بورس وارد کند، در نهایت زمین بازی را به نفع سهامداران و شرکت‌های بورسی تغییر خواهد داد تا این بار به جای گزینه‌های سفته‌بازی قرعه به نام یک بازار مولد بخورد.

در ادامه بخوانید:

کاهش قیمت خودرو پس از ۶ هفته

واکنش دلار به توافق تهران و ریاض

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    خیلیا تو این دو ماه با ضررهای سنگین نابود شدند کاش بازیگران وصحنه گردانان بازار ارز کمی تامل میکردن که دریوم الحساب حق الناس قابل بخشش نیست
  • آریایی IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    آره همه چی ریخت مردمی که به گفته های رژیم اعتماد نکردن و پنج ماه قبل سکه 13 تومنی و دلار 30 تومنی گرفتن سخت پشیمونن و دارن حسرت این قیمتارو میخورن
  • حمیدرضا سمیع IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    واقعا به حرفهای این مدت چقدرمعتقد هستید

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار