۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
سرنوشت تلخ قزل‌آلاهایی که مردم پول خریدنش را ندارند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی گفت: باتوجه به اینکه قیمت ماهی قزل آلا در توان خرید مردم نیست تقاضای خرید آن در داخل بسیار کم است و بازار داخلی جذاب نیست، لذا بازار صادرات این محصول خوب شده و کشورهای جنوب خلیج فارس، عراق و روسیه مشتریان این محصول هستند.

ایسنا: آرش نبی زاده،  با بیان اینکه امسال حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید افزایش یابد، زیرا بازارهای صادراتی خوبی ایجاد شده و انگیزه تولیدکنندگان نیز بالا رفته است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم بازارهای صادراتی را حفظ کنیم و آنها را توسعه دهیم میزان تولید ماهی قزل آلا تا ۱۴۰ هزار تن هم خواهد رسید. البته بارندگی های امسال نیز در بسیاری از مزارع امیدواری ایجاد کرده است، زیرا مشکل کم آبی وجود ندارد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی اضافه کرد: سال گذشته بیشترین صادرات ماهی قزل آلا به روسیه بود ولی امسال کشورهای جنوب خلیج فارس و عراق نیز بازارهای هدف صادراتی ما شده اند.

وی با بیان اینکه تقاضای خرید ماهی قزل آلا در داخل بسیار کم است و بازار داخلی جذاب نیست، گفت: قیمت‌ این ماهی در توان خرید مردم نیست. همچنین قیمت ماهی قزل آلا در بازار داخلی نیز حتی به اندازه قیمت تمام شده تولید نیست، به همین دلیل تولیدکنندگان تمایل دارند محصولات خود را صادر کنند.

به گفته وی، حتی هیچ حرکت فرهنگی برای مصرف ماهی نمی شود. نبی زاده در پاسخ به اینکه چرا قیمت ماهی قزل آلا متناسب با توان خرید مصرف کنندگان نمی شود، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده تولید مربوط به خوراک است. وقتی خوراک بر اساس نوسانات ارز تغییر می کند و حمایتی از این بخش نمی‌شود تولیدکنندگان مجبور می شوند خوراک آبزیان خود را از بازار آزاد خریداری کنند که طبیعتاً قیمت محصول نهایی نیز بالا می رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیلات کمکی به تولیدکنندگان در راستای کاهش هزینه های آنها نمی کند، گفت: یک مزرعه  ۱۰۰ تنی که مزرعه متوسطی هم حساب می شود حدود پنج میلیارد تومان هزینه خوراک دارد. شیلات کارتی که برای آبزی پروران در نظر گرفته شده نمی تواند حتی بخش کوچکی از این هزینه ها را هم تامین کند و مختص به مزارع کوچک و خانگی است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر قیمت عمده فروشی سر مزارع ماهی قزل آلای معمولی بسته به نوع و اندازه آن حدود ۱۰۸ تا ۱۱۲ هزار تومان و قیمت عمده فروشی در تهران ۱۱۵ تا ۱۱۷ هزار تومان است.  قزل آلای سالمون نیز سر مزرعه با وزن کمتر از ۱.۵ کیلو،  ۱۲۰ تا ۱۲۳ هزار تومان و قیمت عمده فروشی در تهران نیز حدود ۱۳۰ هزار تومان است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    وقتی غذایی در ایران تولید شود واز اب و خاک و سرمایه آن استفاده شود وخود ملت آن کشور نتوانند بخرند چه فایده دارد و صادر کردن آن حرام است
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    بجای اینکه قیمت بیارن پایین تامردم بخرند صادارات میکنند تا قیمت بالابرو د ومردم فقط نگاه کنند
  • امیر IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    شرم بر دولت مدعی حمایت از مردم که قیمت ماهی را آنچنان بالایی د که مردم کشور توانایی خرید آن را نداشته باشند وباعث قحطی مصنوعی برای افراد کم درآمد ایجاد کند و پز صادرات ماهی را بدهد ...
    • اشکان IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      یک طرف قضیه گرانی وکمبود داخله صادرات واز طرفی صادرات باعث سرپانگه داشتن تولید کننده ی داخلی میشه اینکه ملت نتونن استفاده کنند بخاطر بی ارزش شدن پول ملیه که دولت فقط باید ارزش، پولمون بهمون برگردونه وگرنه اصلا ماهی بیارن مفتی جلو خونه بدن ملت بازم یه چیزهای اساسی دیگه نمیشه خرید کرد
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    چند روز پیش بازار ماهی فروشان رشت بودم به یکی از ماهیها سلام عرض کردم و به او گفتم خیلی ماهی اما او خیلی چپ چپ نگاهم کرد و گفت ++++ بوشو زای بوشو جاقله تی حوصله نارم (( یعنی برو بچه حوصله تو را ندارم ))
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    چشم و دل آقای رییسی روشن وقتی رییس جمهور کشور نتواند مملکت رو اداره کنه البته که مردم توانایی خرید ماهی قزل‌آلا رو ندارند حتی بچه قورباغه هم نمیتونند بخرند. آقای رییسی خوب جواب اعتماد مردم رو دادند.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    فکر مردم داخل هم باشید به خدا اگر ارزانتر به دست مردم بدهید هم برکت دارد هم خدا راضی هست هم اتفاقات و بلاها ازتون دور میشه زنگ بعد حساب داریم
  • قادر IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    عراقی که ده سال جنگ بوده وضعیت اقتصادی مردمش از ایران بهتره.خخخخ
  • yosefnorozi IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    زعفران وپسته وماهی همه وهمه ازسبدخانواده خارج شده به برکت وعنایت دولت 13دهم آقای رئیسی
  • رضا IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    خوب ارزان بفروشید این دیگه یعنی چی چون مردو نمیتونند بخرند صادر کنیم
  • محمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    زیاد اعتراض کنیم ماهی قرمز شب عید هم گیرمون نمیاد ها
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    خوبه والا مردم ایرانو توتحریم وبدبختی قرار بدید که یکدونه ماهی نتونه بخوره وارزوش باشه بعد اونوصادر کنید که سود خوبی نصیبتون بشه
  • یارا IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    چشم و دل آقای رییسی روشن وقتی رییس جمهور کشور نتواند مملکت رو اداره کنه البته که مردم توانایی خرید ماهی قزل‌آلا رو ندارند،
  • مردم IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    بعضیا میگن تخریم تا ارزون شه،نخری صادر میشه
  • علی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    ماهی رو ول کنید ، مرغ رو بچسبید که پر کشیده قیمتش

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها