۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
چرا درنای بلژیکی، «امید» ایران را نخواست؟

هفته گذشته دو بال درنای سیبری مهاجرت خود را به مقصد سیبری در روسیه آغاز کردند، اما پس از طی مسافتی رویا از ادامه مسیر سرباز زد.چون درنای رویا پرورشی است توان پرواز مهاجرت طولانی مدت به سمت سیبری را ندارد.

 تسنیم : عطاالله کاویان اظهار داشت: عصر روز گذشته پرنده‌ای در اراضی شالیزاری عباس آباد مشاهده شد که پس از بررسی‌های انجام شده و با مصاحبه‌هایی که داشتیم در خصوص پرواز امید و رویا به دوستداران اعلام شده بود در طول مسیر پروازی اگر درنا سیبری در تالاب‌ها رویت شد اطلاع دهند که خوشبختانه با گزارش به محیط‌بانی معلوم شد درنای بلژیکی از ادامه سفر با درنای امید منصرف شد.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران افزود: تیم ارزیابی محیط زیست به منطقه اعزام شد و درنای رویا تا ۱۵۰ کیلومتر را پرواز کرد، اما از ادامه مسیر باز ماند.

وی خاطرنشان کرد: درنای رویا با واکنش‌های طبیعی دیده شده و امیدواریم با همکاری مرکز تکثیر و حفاظت درنا در بلژیک و موسسه بین‌المللی درنا هماهنگی لازم شود.

کاویان گفت: اعلام کردیم ۴ سناریو برای این طرح بین‌المللی متصور است و این دو پرنده مهاجرت خود را آغاز می‌کنند، اما چون درنای رویا پرورشی است توان پرواز مهاجرت طولانی مدت به سمت سیبری را ندارد و با مکاتباتی که با بلژیک داشتیم همه پروتکل‌های حفاظتی برای این گونه نادر انجام می‌شود.

درنای رویا

به گزارش تسنیم، تک درنای سیبری یک گونه نایاب از درناهای پروازی ۱۵ سال است که تنهایی زمستان گذرانی خود را در تالاب‌های مازندران طی کرده و هر ساله در اواسط اسفندماه به سمت سیبری پرواز می کند.

۱۴ اسفند پس از یک دوره کوتاه آشنایی با ماده درنای بلژیکی دو درنا تصمیم به آغاز مهاجرت و پرواز به سمت سیبری در مسیر پروازی ایران آذربایجان و قفقاز گرفتند که در این مسیر پرواز رویا ناکام ماند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha