۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
آرایش برجامی مدیران بورسی

چهارمین دور نظرسنجی «فردای اقتصاد» در شهریورماه نشان از بهبود انتظار مدیران دارایی‌ها از احیای برجام داشت.

فردای اقتصاد: چهارمین دور نظرسنجی «فردای اقتصاد» در شهریورماه با عنوان «توصیه بزرگان بازار» و شرکت ۸۵ مدیر دارایی برگزار شد. در این نظرسنجی نظر مدیران دارایی در چهار محور از جمله پربازده‌ترین سهام طی ۶ ماه آینده و کف قیمت دلار تا پایان سال جویا شد. در این نظرسنجی بهبود انتظار برای احیای برجام خود را در انتظارات مدیران دارایی و نیز نشان داد. 

شانس توافق چقدر است؟

با توجه به جدی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب یک بخش از سوالات به برجام اختصاص داشت. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به طور متوسط شانس احیای برجام طی سه ماه آینده را ۶۳ درصد اعلام کردند که نشان از بهبود انتظارات برای احیای برجام دارد.

کف دلار کجاست؟

در سوال دیگری از مدیران دارایی پرسیده شد که در صورت توافق کف دلار را چقدر پیش‌بینی می‌کنند؟ آنها به طور متوسط نرخ دلار را ۲۶۳۰۰ تومان برآورد کردند. کمترین پیش‌بینی برای کف نرخ دلار ۲۰ هزار تومان و بیشترین پیش‌بینی برای آن ۳۰ هزار تومان بوده است. موضوعی که نشان می‌دهد بورسی‌ها احتمال ارزپاشی شدید از سوی دولت را نداده و انتظار دارند دلار آزاد به نرخی حدود دلار نیمایی برسد.

شاخص بورس تا پایان ۱۴۰۱؟

اما به نظر مدیران دارایی، با فرض احیای برجام شاخص کل بورس تهران تا پایان سال روی چه رقمی خواهد ایستاد؟ شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با پاسخ به این سوال، به طور متوسط مقدار شاخص کل تا پایان سال را یک میلیون و ۶۹۰ هزار واحد پیش‌بینی کرده‌اند که نسبت به شاخص امروز حدود ۱۸ درصد بازده مثبت پیش‌بینی شده است؛ این در حالی است که طی ماه‌های اخیر همه بازارها از جمله بورس با بازدهی منفی مواجه بود. از این رو به نظر می‌رسد بورسی‌ها انتظار دارند احیای برجام اثری مثبت بر بازار و نماگرها به جای بگذارد.

آرایش برجامی مدیران بورسی

سه سهم پربازده در ۶ ماه آینده

در بخش دیگر این نظرسنجی از بزرگان بازار سرمایه خواسته شده سه سهم که به باورشان بیشترین بازدهی را طی ۶ ماه آینده خواهد داشت، معرفی کنند. در این بخش نیز شیفت برجامی در دیدگاه مدیران دارایی‌ها کاملا مشخص است و همزمان با آن اثری که کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش نرخ دلار داشته نیست در تغییر نمادهای پرتکرار مشاهده می‌شود. هر چند پالایشی‌ها همچنان به دلیل بالا بودن کرک اسپردها (با وجود افت یک ماه گذشته) از نگاه بازار، جذاب تلقی می‌شود. با این حال بهبود انتظارات برجامی سبب شده تا سهام خودرویی و بانکی نیز به جمع نمکادهای پرتکرار اضافه شوند.

به هر روی «شپنا»، «حکشتی» و «شبندر» سه سهمی هستند که بیشترین تکرار را به خود اختصاص داده‌اند. در رتبه‌های بعدی «خودرو»، «فولاد»، «شپدیس» و «وبانک» قرار دارد. در نظرسنجی شهریورماه در مجموع ۱۲۷ سهم معرفی شد که ۸۵ مورد آن تنها یک بار تکرار شده است.

آرایش برجامی مدیران بورسی

سه صنعت پربازده در ۶ ماه آینده

در بخش سوم این نظرسنجی از مدیران دارایی خواسته شده ۳ صنعتی که بازده بالایی در ۶ ماه آینده دارند را نام ببرند. مانند دو ماه گذشته صنعت پالایش بیشترین تکرار را به خود اختصاص داده است. اما در رتبه دوم و سوم صنعت بانک و خودرو قرار دارد که نشان از افزایش شانس توافق از نگاه مدیران دارایی و همچنین اقبال به صنایع برجامی دارد.

آرایش برجامی مدیران بورسی

بخریم، بفروشیم یا نگه داریم؟

در بخش آخر ۱۵ دارایی شامل مسکن، طلا، دلار، اوراق خزانه و ۱۱ نماد بورسی آمده و از شرکت‌کنندگان پرسیده شده که از سه موقعیت خرید، فروش یا نگهداری برای هر یک از دارایی‌ها کدام موقعیت را انتخاب می‌کنید؟

نسبت به ماه قبل پیشنهاد خرید برای همه این ۱۵ دارایی به شکل چشم‌گیری کاهش داشته اما شاید هیچکدام از این دارایی‌ها به اندازه مسکن با کاهش اقبال مواجه نشده است. در حالی که ماه پیش حدود ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان پیشنهاد خرید مسکن را داده بودند، این ماه این ارقام به ۲.۴ درصد کاهش یافته است. پیشنهاد فروش مسکن هم به بیش از ۴۷ درصد رسیده است. به طوری که مسکن در کنار سهام «زاگرس»، «کچاد» و البته اوراق خزانه بیشترین رای برای فروش را از آن خود کرده است.

پیشنهاد فروش برای دلار و سکه نیز در این نظرسنجی افزایش یافته است. البته همچنان بین این دارایی‌ها، سکه و طلا به همراه دلار بیشترین رای برای نگهداری را کسب کرده‌اند. اما بیشترین توصیه به خرید به «وبملت» و «شبندر» و سهام شرکت ایران خودرو اختصاص داشته است.

آرایش برجامی مدیران بورسی

«فردای اقتصاد» هرماه دو نظرسنجی شامل «شاخص اطمینان بورسان» و «توصیه بزرگان بازار» برگزار کند. امیدواریم با شرکت در این نظرسنجی ما را در افزایش شفافیت در بازار سرمایه ایران همراهی کنید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقاخان IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    خوب است ..فقط امیدوارم شفافیت و صداقت منطق اصلی نظرات کرشناسان باشه و از جهت دهی و منفعت های شخصی دور باشه ...که صحت این امار بر عهده مجموعه فردای اقتصاد هست وبس. سپاس

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار