۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
فوری/ مذاکرات ایران و بحرین برای از سر گیری روابط دو کشور

درحال‌حاضر گفت‌وگوهای مهمی میان بحرین و ایران در سطح دو جانبه برای ازسرگیری روابط دو کشور جریان دارد.

ایرنا: «اسپوتنیک» به نقل از این منابع که به نامشان اشاره نکرده، اعلام کرد: رایزنی‌هایی که تاکنون بین دو کشور درحال انجام بوده است، در سطح دو جانبه و بدون میانجی‌گری طرف‌های دیگر بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت توافق بر سر همه موضوعات مورد اختلاف، نتایج بزودی اعلام شود.

"ممدوح الصالح" نماینده مجلس بحرین در گفت‌وگو با اسپوتنیک پاسخی به پرسش این خبرگزاری در خصوص این که رایزنی‌های تهران و منامه به کجا رسیده و نیز ماهیت کمیته چه بود، نداد اما گفت: می‌توانم بگویم که تلاش‌های خوبی برای بازگشت روابط وجود دارد، بزودی این مسئله نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: ایران و بحرین این توان را دارند که مذاکرات را به‌طور مستقیم و بدون نیاز به طرف سومی رهبری کنند.

الصالح گفت: اولویت کشورش روابط با همسایگان مبتنی بر برادری و تعهد به عدم دخالت در امور داخلی آنهاست.

وی اضافه کرد: بحرین پس از بررسی تمام موضوعات با ایران، توجه ویژه‌ای به افتتاح سفارت خود در تهران و ازسرگیری پروازها میان دو کشور دارد.

این نماینده پارلمان بحرین اظهار کرد: اقدامات در آینده نزدیک موضوعات باقی مانده میان ایران و بحرین را بررسی می‌کنند.

وی افزود: بحرین همواره به دخالت نکردن در امور داخلی هیچ یک از کشورهای عربی تأکید دارد.

الصالح افزود: هیأت پارلمانی ایرانی روز دوشنبه به بحرین آمد و دو کشور برای گشایش بیشتر افق همکاری ابراز کرده‌اند.

اظهارات نماینده بحرینی درحالی بیان می‌شود که "ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان بر روابط تهران و منامه گفت: از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی نشان دهنده موثر بودن و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهم‌ها و گام گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک است.

وی با بیان این که توافق صورت گرفته با بازخوردهای بسیار مثبتی همراه بود و تعداد قابل توجهی از کشورها در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای منطقه‌ای از این موضوع استقبال کردند، تصریح کرد: روابط ایران و بحرین نیز از این قاعده مستثنا نیست. اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر همسایه محوری و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و کشورهای حوزه آسیا است. خوشبختانه با فضای مثبتی که ما در منطقه شاهد هستیم این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین هم اتفاق بیفتد باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری بکنیم و در این مسیر گام برداریم.

نمایندگان ایرانی در بحرین

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در یکصد و چهل و ششمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) به منامه سفر کرده است با «احمد المسلم» رئیس مجلس بحرین دیدار و گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های بحرین امروز (دوشنبه) نوشتند: «احمد المسلم» رئیس مجلس بحرین عصر دیروز با «مجتبی رضاخواه» رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که به منامه سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های بحرین به نقل از خبرگزاری رسمی این کشور (بنا) اضافه کردند که طرفین در این دیدار راه‌های همکاری و هماهنگی مشترک در مجامع بین‌المللی پارلمانی را بررسی کردند.

خبرگزاری رسمی گزارش داد که این، نخستین نشست نمایندگان دو کشور پس از قطع روابط در ژانویه سال ۲۰۱۶ است.

بحرین در ژانویه ۲۰۱۶ بیست و چهار ساعت پس از اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک از دیپلمات‌های خود خواست تا تهران را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، به‌دنبال سفر بهمن ماه «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها