۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
رونق به بورس باز می‌گردد؟

پس از چند روز منفی، رنگ سبزی بر تابلوی معاملات بورس تهران نقش بست و برخی متغیرها امید را در دل سهامداران زنده کردند.

فردای اقتصاد: پس از ثبت سه افت متوالی در کارنامه بازار سهام، امروز بورس سبزی کمرنگ را تجربه کرد و شاخص کل سهام با رشد ۰.۰۸ درصدی همراه شد. شاخص هم‌وزن شرایط مناسب‌تری داشت و معاملات امروز را با افزایش ارتفاع ۰.۳۶ درصدی پشت سر گذاشت. در این میان برخی متغیرها و رفتارهای معاملاتی نوید روزهای بهتری را برای بازار سهام مخابره می‌کرد. آیا بورس به روزهای اوج خود بازمی‌گردد؟

چقدر تا جبران زیان در بورس فاصله داریم؟

تنها سه روز کاری تا پایان سال ۱۴۰۱ باقی مانده و در حالی ۳۱ ماه از آغاز ریزش قیمت سهام می‌گذرد، این نماگر هنوز نتوانسته به ارتفاع تاریخی خود یعنی محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی بازگردد. در این میان کارشناسان، بی‌اعتمادی را مهمترین متهم معاملات کم‌رمق در تالار شیشه‌ای می‌دانند و همزمان با آن اقدامات سیاستی عموما ناکارا سبب شده تا هنوز زیان سهامدارانی که در اوج قیمت‌ها و حباب سهام خرید کرده بودند، هنوز در زیان به سر ببرند. حالا شاخص کل هنوز ۱۴ درصد تا اوج تاریخی خود فاصله دارد اما نماگر هم‌وزن سقف‌های جدیدی را فتح کرده و از بالاترین ارتفاع ثبت شده در مرداد ۹۹، کمی بالاتر نشسته است. هر چند رفتارهای هیجانی و شاید تغییر ناشیانه پرتفوی در ۳۱ ماه اخیر توسط بسیاری از سهامداران باعث شده هنوز نسبت به آن بازه زمانی، سود چندانی به جیب سهامداران نرفته باشد. حالا برخی امیدوارند که بتوان آن محدوده را یک بار دیگر تجربه کرد.

سیگنال‌های سبز از تالار شیشه‌ای

در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران، شاهد کاهش آمار خروج پول حقیقی‌ها به ۴۷ میلیارد تومان بودیم که نسبت به خروج پول ۱۷۲۰ میلیارد تومانی در سه روز ابتدای هفته، کاهش محسوسی را نشان می‌داد. در این میان برخی از گروه‌های رصد، از ورود پول حقیقی‌های بزرگ به جریان دادوستد سهام سخن می‌گفتند. ضمن آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش تعداد نمادهای منفی، ورود پول قدرت گرفته و در جریان معاملات امروز حتی با افزایش تعداد سهام منفی، حقیقی‌ها خالص خرید مثبتی را رقم زدند. دو سیگنال از احتمال بهبود روند معاملات و مناسب شدن وضعیت بازار. هر چند هنوز عدم بازگشت اعتماد به زمین بازار سهام و سیاست‌های لحظه‌ای دولت به عنوان مانعی بر سر راه رونق پایدار بورس قدعلم کرده است.

دلار مجددا صعودی شد

پس از تمام فراز و فرودهای قیمت دلار و عقب‌نشینی ۳۰ درصدی نرخ این ارز از سقف ۶۰هزار تومانی، تکذیب خبر تبادل زندانی میان ایران و آمریکا سبب شد تا بار دیگر اسکناس آمریکایی روندی صعودی در پیش بگیرد. هر چند سرعت افزایش قیمت در بازار ارز مانند گذشته نیست اما در سه روز گذشته ۱۲ درصد افزایش ارتفاع داده و مجددا به کانال ۴۷ هزار تومانی بازگشته است. اتفاقی که می‌تواند بار دیگر توجه سهامداران را به احتمال رشد اسمی قیمت سهام جلب کند. به ویژه آنکه دیگر بازارها از جذابیت چندانی برخوردار نبوده و به نظر پتانسیلی برای رشد بیشتر در اختیار ندارند.

رونق به بورس باز می‌گردد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    \daپیش بینی درست است

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار