۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
نسخه جدید ChatGPT از ۹۰درصد انسان‌ها هوشمندتر است

OpenAI آخرین نسخه از محصول اصلی خود را با نام GPT-۴ را معرفی کرد و گفته این شرکت عملکرد آن در سطح یک انسان است و این ادعا را بسیاری از آزمایش‌های پیشرفته تایید می‌کند.

فردای اقتصاد - OpenAI آخرین نسخه از محصول اصلی خود را با نام GPT-۴ را معرفی کرد و گفته این شرکت عملکرد آن در سطح یک انسان است و این ادعا را بسیاری از آزمایش‌های پیشرفته تایید می‌کند.

ChatGPT-۴ نسبت به نسخه‌های قبلی ChatGPT بسیار جامع‌تر است. به این معنی که با داده‌های بیشتری آموزش دیده است و حجم بسیار بالاتری از داده را مورد بررسی قرار می‌دهد که اجرای صحیح آن را گران‌تر می‌کند. از نظر بصری، بررسی‌های انجام شده نشانگر آن است که نسخه جدید می‌تواند پاسخ‌های دقیق‌تر و جامع‌تری را به سوالات دهد و همچنین سوالات پیچیده‌تری را می‌تواند پاسخ دهد.

بسیاری از محققان این حوزه در حال حاضر معتقدند که بسیاری از پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی ناشی از اجرای مدل‌های پیشرفته‌تر روی هزاران ابررایانه در فرآیندهای آموزشی است که می‌تواند ده‌ها میلیون دلار هزینه داشته باشد و GPT-۴ نمونه‌ای از خط فکری است که براساس "مقیاس سازی" به جهت دستیابی به نتایج بهتر متمرکز شده است.

OpenAI گفت که در فرآیند تولید نسخه جدید از مایکروسافت اژور استفاده کرده است. شرکت OpenAI جزئیاتی در مورد اندازه و مقیاس این نسخه نسبت به نسخه قبلی یا حتی سخت‌افزاری که برای آموزش آن استفاده کرده، منتشر نکرده است، که البته این رویکرد می‌تواند ناشی از چشم‌انداز رقابتی این محصول باشد.

چت جی پی تی، محصول پرسروصدای شرکت OpenAI در شش ماه گذشته افراد صنعت فناوری را شگفت زده کرده‌ و باید توجه داشت که این محصول که نسخه آزمایشی است در حال حاضر روی مرورگر Bing از شرکت مایکروسافت قرار گرفته است.

پس از رونمایی این شرکت از نسخه جدید ChatGPT ، مایکروسافت اعلام کرد که مرورگر Bing نیز از نسخه جدید این محصول یعنی GPT-۴ استفاده خواهد کرد.

به گفته OpenAI مدل جدید محصول ChatGPT پاسخ‌های نادرست کمتری تولید می‌کند، کمتر در مورد موضوعات ممنوعه صحبت می‌کند و حتی در بسیاری از آزمایش‌های استاندارد بهتر از انسان‌ها عمل می‌کند.

OpenAI ادعا کرده است که GPT-۴ در نود درصد از نمونه‌های امتحانات وکالت، ۹۳ درصد از نمونه امتحانات SAT خواندن، و ۸۹ درصد از امتحانات SAT ریاضی نمره قبولی گرفته است.

شرکت OpenAI با بیش از ۵۰ متخصص در زمینه هوش مصنوعی، ایمنی و امنیت برای توسعه GPT-۴ مشورت کرده و گفته است که GPT-۴، ۸۲ درصد کمتر به درخواست‌ها برای محتوای ممنوعه پاسخ می‌دهد و ۴۰٪ بیشتر پاسخ‌های دقیق‌تر به سوالات می‌دهد.

استیون وبر، استاد دانشگاه کالیفرنیا، که متخصص در تجارت بین‌المللی و امنیت اطلاعات است، می‌گوید: شاید قضاوت درباره این فناوری خیلی زود باشد، زیرا هنوز به طور گسترده در دنیای واقعی آزمایش نشده است و نحوه عملکرد واقعی آن در جامعه می‌تواند کاملاً متفاوت باشد، همانطور که در نسخه‌های قبلی از این دست محصولات دیده‌ایم.

با این حال، OpenAI  هشدار داده که GPT-۴ هنوز کامل نیست و در بسیاری از سناریوها نسبت به انسان توانایی کمتری دارد. این شرکت اعلام کرد که هنوز یک مشکل عمده با "رویا سازی" یا ساختن چیزهای انتزاعی دارد و هنوز هم در پافشاری روی موضوعی درست نیست، مستعد است.

این شرکت در پستی گفت: GPT-۴ هنوز محدودیت‌های شناخته شده زیادی دارد که ما در تلاش هستیم تا آنها را برطرف کنیم، از جمله سوگیری‌های اجتماعی، رویاسازی و درخواست‌های خصمانه.

بررسی انجام شده در یک مکالمه معمولی، تمایز بین GPT-۳.۵ و GPT-۴ نشان‌دهنده تفاوت‌های ظریفی است. این تفاوت زمانی آشکار می‌شود که پیچیدگی سوالات به از حد مشخصی بیشتر شود. GPT-۴ قابل اعتمادتر، خلاقانه‌تر و قادر به مدیریت دستورالعمل‌های ظریف‌تری نسبت به GPT-۳.۵ است.

نسخه جدید ChatGPT برای مشترکین پولی در دسترس خواهد بود و همچنین به عنوان بخشی از API آن در دسترس قرار خواهد گرفت که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا این هوش مصنوعی را در برنامه‌های خود استفاده و ادغام کنند. این محصول به میزان حدودا ۳ سنت برای حدود ۷۵۰ کلمه درخواست و ۶ سنت برای حدود ۷۵۰ کلمه در پاسخ هزینه در بر خواهد داشت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار