۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
نخستین سخنان شمخانی بعد از دیدار با مقامات اماراتی

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار با همتای اماراتی خود گفت: «باید با گفت‌وگو و تعامل و گسترش همکاری‌ها ضمن جلوگیری ایفای نقش غیر سازنده بیگانگان، برای افزایش امنیت، آرامش و رفاه مردم منطقه تلاش نماییم.»

تسنیم: علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که به دعوت رسمی همتای خود به امارات متحده عربی سفر کرده پیش از ظهر امروز با شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با تاکید بر راهبرد تغییر ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ ایران در زمینه همکاری همه جانبه، مستمر و سازنده با همسایگان اظهارکرد: برای برون رفت از چالش‌های موجود که تداوم آن به نفع هیچ کشوری در منطقه نیست باید همکاری و هم‌گرایی جایگزین خصومت و واگرایی شود.

شمخانی وجود اختلاف و بی‌اعتمادی میان کشورهای حوزه استراتژیک خلیج‌فارس را مانعی جدی برای توسعه اقتصادی منطقه و خواست دشمنان فرامنطقه‌ای عنوان کرد و گفت: باید با گفت‌وگو و تعامل و گسترش همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی ضمن جلوگیری ایفای نقش غیر سازنده بیگانگان، برای افزایش امنیت، آرامش و رفاه مردم منطقه تلاش نماییم.

دبیر شورای امنیت ملی کشورمان، همه کشورهای منطقه را هم سرنوشت و اعضای یک خانواده بزرگ عنوان کرد و گفت: اختلافات خانوادگی باید با گفت‌وگو، حسن نیت و مدارا حل و فصل شود تا همه بتوانیم در فرآیندی مبتنی بر مشارکت دسته جمعی، به سمت ایجاد منطقه‌ای قوی و توسعه یافته حرکت کنیم.

وی تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری را از اصلی‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در روابط با همسایگان عنوان کرد و اظهارکرد: با توجه به بسترهای مناسبی که از یکسال قبل برای توسعه روابط ایران و امارات ایجاد شده، این سفر را آغازی معنادار برای وارد شدن دو کشور به مرحله‌ای جدید از مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی می‌دانم.

خبرگزاری ایرنا نوشت، شیخ طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار با ابراز مسرت از سفر بسیار مهم شمخانی به امارات متحده عربی گفت: همکاری و مودت با کشور بزرگ و قدرتمند ایران برای امارات متحده بسیار مهم و مغتنم است.

مشاور امنیت ملی امارات با تبریک توافق اخیر میان جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و عربستان سعودی تصریح کرد: این توافق نقش سازنده‌ای در گسترش صلح، ثبات و امنیت پایدار و بومی در منطقه دارد.

او گفت: توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات متحده عربی است.

شیخ طحنون بن‌زاید با اشاره به سفر خود به تهران بر ضرورت فعال‌سازی توافقات حاصل شده و همچنین تسریع در فرآیند مبادله ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور در حوزه‌های بانکی، ترانزیتی، انرژی، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی در پایان اظهار امیدواری کرد: سفر شمخانی به ابوظبی به نقطه عطفی در روابط دو کشور تبدیل و به تسریع در ارتقای هر چه بیشتر همکارهای تهران - ابوظبی منجر شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها