۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
تحلیل مهم وزیر خارجه سابق آمریکا از توافق ایران و عربستان

توافق ایران و عربستان: تغییری اساسی در اوضاع استراتژیک خاورمیانه است/ سعودی‌ها از طریق بازی آمریکا علیه چین در حال متعادل کردن امنیت خود هستند.

شفقنا: کیسینجر می‌گوید: چین در سال‌های اخیر اعلام کرده است که به مشارکت در برقراری نظم جهانی نیاز دارد و اکنون گام مهمی را در این راستا برداشته است.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا به نقل از هنری کیسینجر نوشت که وزیر خارجه پیشین آمریکا توافق ایران و عربستان را تغییری اساسی در اوضاع استراتژیک خاورمیانه می‌بیند. از نظر وی سعودی‌ها اکنون از طریق بازی آمریکا علیه چین در حال متعادل کردن امنیت خود هستند.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در مقاله‌ای به توافق بین عربستان و ایران پرداخت و دیدگاه هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا درباره این موضوع را بررسی کرد.

طبق گزارش سی ان ان، «دیوید ایگاتیوس» در مقاله‌ای در این روزنامه نوشته است: «کیسینجر این هفته طی مصاحبه‌ای به من گفت که توافق ایران و عربستان را تغییری اساسی در اوضاع استراتژیک خاورمیانه می‌بینم. سعودی‌ها اکنون از طریق بازی آمریکا علیه چین در حال متعادل کردن امنیت خود هستند.»

نویسنده افزود: «کیسینجر با مشاهده میانجی گری چین در همگرایی بین عربستان سعودی و ایران، باید حس «دژاوو» (آشناپنداری) را داشته باشد. این دیپلماسی سه جانبه بسیار شبیه به انعطاف پذیری وزیر امور خارجه اسبق چین در سال ۱۹۷۱ است.»

ایگناتسیوس در ادامه آورده است: «کیسینجر می‌گوید: چین در سال‌های اخیر اعلام کرده است که به مشارکت در برقراری نظم جهانی نیاز دارد و اکنون گام مهمی را در این راستا برداشته است.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها