۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶
خرید هایما در بورس با چه قیمتی منطقی است؟
سود خرید خودرو هایما از بورس کالا

هایما S۷ پلاس یکشنبه آینده در بورس کالا با قیمت پایه ۲۳ درصد ارزان‌تر از بازار عرضه می‌شود.

فردای اقتصاد: بالاخره خودروهای خوش‌بازارتر هم به تدریج وارد بورس کالا می‌شوند. پس از آنکه ورود خودروهای سواری به بورس کالا چهارشنبه گذشته با عرضه دیگنیتی و فیدلیتی کلید خورد، حالا ۵۰۰ دستگاه خودروی هایما S۷ پلاس قرار است یکشنبه آینده (۶ شهریور) در بورس کالا به فروش برسند.

قیمت پایه هایما در بورس ۳۰ درصد ارزان‌تر از بازار

یکشنبه آینده ۳۰۰ دستگاه هایما S۷ پلاس به رنگ مشکی و ۲۰۰ دستگاه سفید با قیمت پایه ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شوند که ۲۲.۷ درصد کمتر از قیمت آن در بازار (۹۶۰ میلیون تومان) است.

البته این قیمت پایه است و با توجه به میزان تقاضایی که برای این خودرو وجود خواهد داشت و رقابت متقاضیان برای خرید خودروهای محدود عرضه شده، احتمالا قیمت معاملات به سطوح بیشتر از قیمت پایه برسد.

زمان ثبت سفارش هایما در بورس کالا

ثبت سفارش برای این خودرو باید تا ساعت ۱۷ یک روز قبل عرضه یعنی شنبه (۵ شهریور) در سایت بورس کالا ثبت شود.

زمان تحویل هایما عرضه شده در بورس

تحویل این خودروها ۳۰ روزه است.

هزینه‌های جانبی خرید هایما در بورس

خریداران جهت تحویل خودرو باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس کالا با مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو و در زمان مقرر که طی پیامک اطلاع رسانی می‌شود، اقدام به ایجاد و تکمیل صفحه شخصی کرده و ضمن انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو، بیمه‌گر را نیز انتخاب و نسبت به واریز وجوه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.

هزینه‌های جانبی که به مبلغ معامله اضافه می‌شوند، در دو بخش تعریف شده است:

۱- مالیات بر ارزش افزوده که مجموعا ۱۳ درصد مبلغ معامله است (شامل ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۳ درصد مالیات و عوارض شماره‌گذاری و یک درصد مالیات نقل و انتقال).

۲- بخش دیگر هزینه‌ها در مجموع به مبلغ ۴ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان (شامل هزینه هوشمندسازی، صدور و ارسال کارت خودرو و کارت سوخت به مبلغ ۱۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان، هزینه خدمات پست به مبلغ ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان، هزینه تولید پلاک و شماره‌گذاری به مبلغ ۲۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان می‌باشد.

خرید هایما در بورس تا چه قیمتی منطقی است؟

در جدول بالا محاسبه کرده‌ایم که خرید هایما از بورس تا چه سطحی بیشتر از قیمت پایه منطقی است. یعنی با احتساب تمام هزینه‌های جانبی و همچنین رقابت کردن متقاضیان برای خرید خودرو و افزایش قیمت سفارشات نسبت به قیمت پایه، هایما را تا چه قیمتی بخریم همچنان ارزان‌تر از قیمت بازاری آن خواهد بود.

در جدول قابل مشاهده است برای خرید هایما باید حداکثر تا حدود ۱۵ درصد بالاتر از قیمت پایه یعنی حوالی ۸۵۰ میلیون تومان سفارش گذاشت. باید توجه داشت با توجه به اینکه تحویل این خودروها یک ماهه است و هزینه خواب پول در این مدت با فرض نرخ سود سپرده بانکی تنها حدود ۱.۵ درصد خواهد بود، رقم آن چندان چشمگیر نخواهد بود.

ثانیا باید در نظر داشت این محاسبات با فرض ثبات قیمت‌ها در بازار است. طی روزهای گذشته به دلیل سیگنال‌های مثبت برجامی و افت قیمت خودرو، بازار خودرو هم روند نزولی را در پیش گرفته است. البته این کاهش قیمت بین خودروهای چینی با سرعت نسبتا آهسته‌ای اتفاق افتاده است.

در حالیکه اختلاف قیمت پایه عرضه دیگنیتی در بورس حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار آن بود، نهایتا این خودرو در بورس (با احتساب تمام هزینه‌ها) حدود ۱۳ درصد ارزان‌تر از بازار معامله شد.

حال قیمت پایه هایما در بورس حدود ۲۳ درصد ارزان‌تر از بازار تعیین شده است و باید دید نهایتا چقدر ارزان‌تر از بازار معامله خواهد شد. البته توجه به این نکته ضروری است که انتظار می‌رود به تدریج با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت بازار تعدیل شده و اختلاف قیمت در بازار و بورس کالا به صفر برسد.

چه کسانی امکان خرید هایما از بورس کالا ندارند؟

برای جلوگیری از فعالیت دلالان در بورس کالا هم مثل قرعه‌کشی خودرو محدودیت‌هایی گذاشته شده است. اولا، افرادی که در عرضه‌های قبلی خودرو در بورس کالا موفق به خرید خودرو سواری شدند، امکان ثبت سفارش در دوره‌های جدید را نخواهند داشت. بنابراین، خریداران دیگنیتی و فیدلیتی از بورس کالا امکان خرید هایما را ندارد. دوما، هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش در یک کد عرضه خودرو است و صدور سند و شماره گذاری فقط به اسم شخص خریدار خودرو خواهد بود.

عرضه‌های آینده هایما در بورس

آنطور که ایران خودرو اعلام کرده این شرکت برای پذیرش هایما در بورس کالا تعهد داده که حداقل ۱۲۵۰۰ دستگاه خودرو (۵۰درصد تولید سالیانه) را با تناوب حداقل یک بار در ماه در بورس عرضه کند.

لازم به ذکر است که عرضه کالای پذیرش شده منوط به درج امیدنامه آن در سایت بورس کالای ایران ۲ روز قبل از عرضه میباشد و در صورت عدم عرضه کالای مذکور در بورس ظرف مدت ۶ ماه پس از درج کالا در فهرست نرخ‌های بورس، پذیرش آن در بورس لغو گردیده و پذیرش مجدد آن منوط به طی فرایند پذیرش خواهد بود.

همچنین با توجه به آنکه قبلا اعلام شده بود خودروی هایما S۵ هم در بورس پذیرش شده، باید در انتظار عرضه این خودرو در مرحله‌های بعد بود.

افزایش قیمت کارخانه هایما در آستانه عرضه در بورس

آخرین قیمت کارخانه اعلام شده برای هایما S۷ پلاس مربوط به اواسط زمستان ۱۴۰۰ و حدود ۶۸۱ میلیون تومان بود. با شروع سال ۱۴۰۱، قیمت هایما پلاس تغییری نکرد و برای پنج ماه ثابت ماند. اما در ۲۹ مرداد ایران‌خودرو در اقدامی غیرمنتظره قیمت هایما S۷ پلاس را ۱۶۸ میلیون تومان افزایش داد و به ۸۴۳ میلیون تومان رساند.

تفاوت هایما S۷ پلاس با هایما S۷

ایران‌خودرو در ورژن جدیدتر هایما S۷، بیشتر کابین و آپشن های داخلی را تقویت کرده است. ماشین هایما S۷ توربو پلاس، پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو شارژ را با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد که در نسخه S۷ هم همین سیستم به کار رفته بود. البته S۷ پلاس از لحاظ مصرف سوخت یک لیتر کمتر از S۷ مصرف می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha