۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
چه افرادی در برابر فرسودگی شغلی آسیب‌پذیرترند؟

فردای اقتصاد: بررسی‌ها نشان می‌دهند که فرسودگی شغلی در سراسر جهان رو به افزایش است و نسل زد یا جنزی،  یا همان نسل جوان و بانوان بیشترین میزان استرس را متحمل می‌شوند. بر اساس تحقیقات جدید مرکز فیوچر فوروم، فرسودگی ناشی از استرس محل کار به بالاترین حد خود از بهار ۲۰۲۱ تا کنون رسیده است. بر این اساس، از ۱۰۲۴۳ نفر کارمند تمام وقت مورد بررسی در شش کشور از جمله ایالات متحده و بریتانیا، بیش از ۴۰ درصد گفتند که دچار فرسودگی شده‌اند، معضلی که سازمان بهداشت جهانی آن را افزایش فاصله ذهنی از شغل، احساس کاهش انرژی و منفی‌گرایی تعریف می‌کند.

آمار این بررسی ۴۲ درصد از کارکنان را درگیر فرسودگی شغلی نشان می‌دهد که در نوع خود یک رکورد جدید محسوب می‌شود. در بررسی قبلی که در ماه مه ۲۰۲۱ انجام شده بود ۳۸ درصد از کارگران فرسودگی شغلی را گزارش کرده بودند. با این حال، دو نوع از افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر فرسودگی هستند: بانوان و کارکنان زیر ۳۰ سال. تقریباً نیمی (۴۸ درصد) از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله گفتند که احساس خستگی از کارشان می‌کنند در حالی‌که ۴۰ درصد از افراد ۳۰ سال به بالا چنین وضعیتی را گزارش کردند، در حالی که بانوان(۴۶ درصد) سطوح بالاتری از فرسودگی شغلی را نسبت به آقایان (۳۷ درصد) گزارش کردند.

دلیل واحدی وجود ندارد که فرسودگی شغلی به شدت به بانوان و جوانان شاغل ضربه می‌زند، اما کارشناسان توافق دارند که عوامل استرس‌زای همزمان ناشی از بیماری‌های فراگیر و نااطمینانی اقتصادی، استرس و عدم مشارکت را در این گروه‌ها تشدید کرده است.

جوانان

نسل زد و نسل هزاره‌ی جوانتر در طول یک بیماری همه‌گیر جهانی و در بحبوحه نگرانی‌ها از افزایش تورم، ترس از رکود اقتصادی و درگیری شدید ژئوپلیتیک وارد نیروی کار شدند. در حالی که این نگرانی ها گسترده است، سطوح استرس برای جوانانی که احساس می کنند کنترل و ثبات کمتری در حرفه خود دارند به طور استثنایی بالا رفته است. طبق داده‌های سال ۲۰۲۲ گالوپ، کارکنان زیر ۳۵ سال در تعداد بسیار بیشتری نسبت به هم‌گروه‌های قدیمی‌تر خود از شغل خود کناره‌گیری می‌کنند.

بانوان

گالوپ گزارش می‌دهد که بانوان برای سال ها سطوح بالاتری از فرسودگی شغلی را نسبت به آقایان گزارش کرده‌اند، شکافی که از سال ۲۰۱۹ تا کنون بیش از دو برابر شده است. توضیح این شکاف در حال افزایش را می‌توان در نابرابری‌های جنسیتی خلاصه کرد: تحقیقات نشان داده است که بانوان نسبت به آقایان احتمال ترفیع کمتری دارند و در عین حال احتمال بیشتری برای سرپرستی خانواده‌های تک والد و کار منزل بدون دستمزد دارند - همه چیزهایی که می‌تواند فرسودگی شغلی را تشدید کند. فقدان مراقبت از کودک مقرون به صرفه و در دسترس، یکی از دلایل اصلی برای ترک شغل یا تغییر شغل بانوان، نه آقایان، است.

منبع: CNBC

نویسنده: مورگان اسمیت

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار