۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران باطل می‌شود؟

مدیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: همه راهکارهای قانونی برای ابطال مصوبه افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ را به کار خواهیم گرفت، چراکه مزد تعیین شده با تورم و هزینه سبد معیشت فاصله زیادی دارد.

ایلنا: حمیدرضا امینی اظهارکرد: مزد تصویب شده برای سال ۱۴۰۲ بسیار از هزینه سبد معیشت و نرخ تورم فاصله دارد.

وی ادامه داد: دولت نظرش را به جامعه کارگری و بازنشستگی دیکته کرده و به نظر می‌رسد، سناریوی تعیین دستمزد قبل از اسفند سال ۱۴۰۱ توسط دولتی‌ها اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط طراحی شده بود.

مدیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به رفتار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: صولت مرتضوی منویات و دستورات بالاسری‌های خودش را در خصوص افزایش مزد کارگر اجرا کرد.

وی تاکید کرد: به شدت این مزد مورد اعتراض جامعه کارگری و بازنشستگی است و در صورت عدم تدبیر دستگاه‌های مربوط برای اصلاح نرخ مصوب دستمزد کارگر در امسال، قطعا پاسخ خواهیم داد؛ چرا که قوانین و مقرارت که توسط مجلس و دولت در سال‌ها و دهه‌های قبل مصوب شده، در این مورد اجرا نشده است.

امینی اضافه کرد: مزد باید با تأسی از ماده ۴۱ قانون کار و بخشنامه‌های مرتبط، بررسی، تعیین و تصویب شود؛ ضمن اینکه شورای‌عالی کار موظف است هزینه سبد معیشت را مشخص و بر اساس آن نرخ دستمزد را تعیین کند.

وی با بیان اینکه امسال تعیین نرخ دستمزد کارگر بر اساس رعایت قوانین و سبد معیشت نبوده است خاطرنشان کرد: وزارت کار هزینه سبد معیشت را حول و حوش ۱۳ میلیون تومان برآورد کرده است، در حالی که مزد تعیین شده بر اساس این هم نیست و با توجه به تورم موجود در جامعه بخشی از زندگی مردم با این دستمزد تعیین شده نه تنها توسعه و رونق پیدا نمی‌کند، بلکه سفره شان کوچکتر هم شده است.

مدیر اجرایی خانه کارگر اصفهان یادآور شد: از روزی که مصوبه افزایش دستمزد کارگران را اعلام کرده اند، تماس‌های زیادی از سوی جامعه کارگری و بازنشستگی اصفهان مبنی بر اعتراض به نرخ مصوب دریافت کردیم؛ کما اینکه خانه کارگر جمهوری اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای به آنچه مصوب شده اعتراض کرده و خواستار پیگیری قانونی شده است.

وی گفت: ما معتقدیم هر اقدام غیر قانونی که صورت بگیرد حتی اگر مصوبه گرفته باشد، می‌تواند توسط دیوان عدالت اداری باطل شود؛ بنابراین ما همه راهکارهای قانونی برای ابطال مصوبه افزایش دستمزد کارگر در سال ۱۴۰۲ را به کار خواهیم گرفت، چراکه مزد تعیین شده با تورم و هزینه سبد معیشت فاصله زیادی دارد.

براساس تصمیم شورای‌عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ۲۷ درصدی به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان رسید. در ادامه حق بن کارگران رقم ۱، ۱۰۰، ۰۰۰ تومان و حق مسکن به رقم ۹۰۰، ۰۰۰تومان تصویب شد. در سال ۱۴۰۱ مبلغ بن خواربار ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 222
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • مهدی IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    با این حقوق مگه میشه زندگی کرد
  • موسی رادمهر IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    با آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمام قشر زحمتکش کشور .دست بوس تمام کارگران هستم.من به جز نا حقی و خیانت در حق کارگران زحمتکش چیزی برای گفتن ندارم.به امید روزی که این خیانتها از بین برود.
  • دهه شصتی سوخته IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    کمترنشه بیشترنمیشه
  • محمد IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    حق را باید گرفت
  • رضا IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    به داد کارگر برسید فقط همین....این حقوقا زیر زیر زیر خط فقره
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    آقا قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دُم خروس را ‌از سال قبل تاالان گرانی اجناس و تورم سه برابر شده آن وقت با چه رویی این چند درصد افزایش حقوق را تصویب میکنید .
  • علی رضا پیشدست IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    اینها خودشان خلافکارند چون خلاف قانون عمل کرده اندمگر انقلاب ۵۷برای چه بود خجالت بکشید و دست از این ازمون و خطا بردارید وکمتر به نظام با بی تدبیری تان ضربه بزنید صاحبخانه ام مبلغ اجاره خانه را از یک و سیصد به دو و نیم میلیون امسال افزایش داده و شما طبق کدام قانون مزد کارگر را اینگونه حساب میکنی دانش
  • هم وطن گیلانی IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    اون بالایی ها از قبل خودشان همه‌چیز را ردیف می‌کنند ومیخواهند قشر کارگر را زیرپایشان لح کنندخوب بیاید با همین مبلغ فقط یکماه زندگی بکنید ببینید چشماتان پراز اشک میشودیا خیر.انوقت برید کارگران را درک کنیداینطوری هيچ وقت درک نمیکنیدفقط بکشید تا بعدش قضاوت بکنیدولی درواقع کارگران هرروز ناتوان تر میشوند
  • نوری IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    این مصوبه به دلیل تخلف از قانون ابطال شود ومتخلفین مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.
  • محمود IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    شما چرا ؟ در این دو سال دیدیم سیاستهای دولت رئیسی رو که داره وقت کشی میکنه تو همه موارد برای اینکه این چهار سال رو یه جوری تموم کنه برنامه ای برای مدیریت کشور نداره انگار رئیس جمهور نیست این افزایش کارگران هم قبلا تموم شده بود ۶ماه وقت داره شد چه بهتر نشد دیوان باطل میکنه یه ۱۰ درصد میزارن روش . حل
  • سیدمصطفی موسوی IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    واقعا این حقوق کفاف این گرونی رو نمیده لطفا پیگیری کنید اصلاح بشه
  • فرخ IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    با این حقوق ما بازنشستها فقط زنده میمانیم همین
  • زینب IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    خدایی با درنظر گرفتن همچون افزایش حقوقی چجوری وجدانتون آرومه خب لااقل حداقل حقوق رو بالا میبردین تایه چیزی واسه کارگر بدبخت میشد
  • مهدی کوهستانی IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    خدا پشت و پناه شما و خانواده‌تان باشه و در مبارزه با ظالم موفق باشید. درود بر انسانهای آزاده حلال‌خور شیر مادر حلالتان
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    با این وضعیت حقوق و دستمزد کم و تورم در سال ۴۰۰۲ کارگر دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و این احتمال هر گونه اتفاقی را داراست
  • مجید _خ IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    سلام یک سوال مطرحه چرا نمایندگان کارگری امضا کردن اینها هم خیانت کردند،هر چی دولت مخصوصا برنامه و بودجه ميگه باد هواست،اينا همه دروغگو هستند..
  • کارگرمفلس IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    کارگران هم مثل معلمان وبازنشستگان و..‌ باید کارنکنند وبا تحصن حق خودشونو بگیرن،وگرنه باید اینهمه تبعیض وفقر وبدبختی رو تحمل کنند
  • حرف حق IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    تا وقتی تمام شرکت ها به اسم خصوی بودن دست دولتی ها باشه داستان به همین شکله وقتی خود دولتی ها تو کار درآمدزای خودشون باشن هیچ وقت به فکر کارگر نیستن وقتی جلسه یه سمتش دولت و کارفرما یکی باشن هیچوقت حق کارگر داده نمیشه دولت باید خجالت بکشه با این چند درصد که اضاف کرده به خط فقر هم نزدیک نیستیم.
  • مرتض صالحی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    سلام خسته نباشید واقعا کسی نیست جوابگویه کارگر باشه من مجردم بااین حقوق نمی تونم زندگی کنم واقعا کشور ایران خیلی بی قانونه
  • لقمان IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    باسلام مسئله افزا یش ۲۷ درصدی نیست ایا پایه حقوق ۵ملیونی یا ۸ ملیون کارگردرماه خرج یک روز اغازادها رامیدهد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها