۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
چرا در موج ریزش قیمت خودرو قیمت پراید زیر 200 میلیون نیامد؟

یکی از سوالاتی که اکنون در شبکه های اجتماعی در خصوص بازار خودرو دیده می شود این است که چرا قیمت پراید 111 به زیر 200 میلیون تومان باز نمی گردد.

فردای اقتصاد: برای سالیان متمادی قیمت پراید بیش به عنوان شاخص قیمت خودرو در بازار شناخته می شد. پراید 27 سال روی خط تولید بود و حدودا 20 سال نامش به عنوان پرتیراژترین خودرو تولید داخل مطرح بود. از این رو قیمت این خودرو برای عموم مردم به عنوان نشانه ای برای سنجش وضعیت بازار خودرو و رصد میل به کاهش یا افزایش قیمت در بازار مورد توجه قرار می گرفت.

برای برخی هنوز این ذهنیت وجود دارد که قیمت پراید و مثلا اینکه اگر پراید 111 به زیر 200 میلیون تومان باز گردد نشانه پررنگی مبنی بر آغاز روند ریزشی بازار خودرو خواهد بود. اما باید گفت که این ذهنیت اکنون دیگر کارکرد خود را از دست داده است و دیگر خبری از شاخص پراید نیست.

در یکی دو هفته اخیر با ایجاد خوشبینی در احیای توافق برجام، روند قیمت ارز در بازار نزولی شده و به دنبال آن قیمت خودرو نیز در سراشیب کاهش قرار گرفت. قیمت برخی خودرو چند 10 میلیون تومان کاهش پیدا کرد اما قیمت پراید 111 که تنها 3 یا 4 میلیون تومان بالاتر از 200 میلیون تومان بود همین فاصله را هم کاهش نیافت. اما چرا؟

علت آن را باید در عوامل بنیادی و درونی بازار خودرو همچون عرضه و تقاضا جستجو کرد. پراید و به ویژه پراید 111 دیگر آن ماهیت شاخصی گذشته را برای بازار خودرو ندارد و موجودی آن بسیار بسیار کاهش یافته است. تولید پراید 111 در سال 99 متوقف شد و در حال حاضر صفر کیلومتر بسیار کمی از آن در دست مردم و دلالان خودرو باقی مانده است. بررسی سایت های اصلی آگهی خودرو نشان می دهد که بسیار به ندرت پراید 111 صفر کیلومتر در آنها آگهی می شود. همین کاهش شدید تقاضا موجب شده است تا آخرین پرایدهای 111 صفر کیلومتر با قیمت مورد نظر فروشنده عرضه شوند و چندان تابع ریزش های بازار خودرو نباشند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها