۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
فتوای آیت الله مکارم شیرازی درباره برداشتن حجاب در مراکز خارج از کشور

مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی رسانی دفتر حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با اشاره به مطلبی منتشر شده از این مرجع تقلید در فضای مجازی پیرامون حجاب دختران در حال تحصیل در خارج کشور، در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

ایرنا: از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام علیان نژاد در گفت‌وگویی بیان کرد: در این اجازه برای بانوان بومی کشورهایی است که رعایت حجاب در دانشگاه‌های آنان ممنوع باشد و در صورتی است که امکان هجرت برای تحصیل در کشوری که این شرط خلاف شرع در آن جا وجود ندارد، ممکن نباشد.

همچنین امکان تحصیل از راه دور و با استفاده از آموزش‌های غیر حضوری و فضای مجازی هم ممکن نبوده باشد و در واقع برای تحقق شرایط ضرورت، باید همه فرآیندها طی شود.

وی ادامه داد: بارها توسط دفتر این مرجع تقلید توضیحات لازم در این مورد منتشر شده و لازم است کسانی که بعد از ۲۰ سال دوباره آن را نشر داده‌اند علاوه بر وظیفه قانونی مراعات اخلاق را کرده و توضیحات کامل را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کنند.

گفتنی است اواسط سال ۱۳۹۵ بود که خبر انتشار فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی در مورد حجاب بانوان محصل در خارج از کشور که به ترک حجاب تحمیل می‌شوند حواشی‌ای را در پی داشت و همان زمان دفتر این مرجع تقلید در مورد این فتوا پاسخ تفصیلی منتشر کرد که در پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید قابل مشاهده است.

همچنین دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز با انتشار مطلبی پاسخ این مرجع تقلید را درباره این حواشی منتشر کرد. لینک خبر

در مطلب اشاره شده با طرح این پرسش از آیت الله مکارم شیرازی آمده است:

اخیرا فتوای حضرتعالی را در مورد دخترانی که در خارج تحصیل و آنها را مجبور به ترک حجاب می‌کنند، در سایت‌های مختلف منتشر کرده‌اند و برخی از این فتوا، سوء استفاده می‌کنند.

در این فتوا آمده است:

"با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند تنها افراد بی‌بند و بار و لامذهب پست‌های مهم را اشغال می‌کنند، به افراد متدین اجازه داده می‌شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، رعایت نکنند ولی در غیر موارد، حتما مراعات نمایند."

لطفا توضیح بیشتری بفرمایید.

پاسخ

شک نیست که حجاب بانوان در اسلام، از ضروریات این دین مبین است و حتی غیر مسلمانان نیز می‌دانند که این مسئله از احکام مسلّم اسلام است و لذا در بسیاری از موارد، خود را ملزم می‌بینند که با آن کنار بیایند.

البته هر حکمی می‌تواند در مقام ضرورت، استثنایی داشته باشد، مثلا: اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا می‌کند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب، میسّر نشود؛ در چنین موردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت، اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده می‌شود.

و همچنین در مورد تحصیلات لازم که اگر نداشته باشد، با مشکلات مهمی (خودش یا جامعه اسلامی) مواجه می‌شود، به عنوان ضرورت، اجازه ترک حجاب داده می‌شود؛ آنهم به مقدار ضرورت یعنی در خصوص آنجا که الزام قطعی بر ترک حجاب است _ یعنی تا محل درس با حجاب می‌رود و در محوطه درس که الزام به ترک حجاب است، ترک می‌کند و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها