۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
دو روی متفاوت بورس هفته

بورس تهران در هفته گذشته با توجه به نگاه ویژه آن به خبرهای برجامی، دو چهره متفاوت از خود را به سهامداران نشان داد.

فردای اقتصاد: بازار سرمایه که مدتی است به واسطه افزایش دوباره امیدواری‌ها به احیای برجام و دستیابی به توافق هسته‌ای با طرف‌های غربی، از شرایط سخت اوایل ماه مرداد عبور کرده بود، با نوسانات بسیار زیادی همراه شد و در هفته گذشته کار خود را با رنگ سرخ آغاز کرد و با رنگ سبز به پایان رساند به طوری که در نهایت شاخص کل بورس با افت ۰.۶ درصدی همراه شد اما در سمت مقابل شاخص هم‌وزن توانست با ثبت عملکردی بهتر، ۲.۳ درصد به ارتفاع خود افزود تا بازدهی هفتگی مناسبی را نصیب سهامداران بخش کوچکتر بازار کند.

در این میان تاثیر بالای خبرهای منتشر شده از روند مذاکرات هسته‌ای بر بازار سهام مشهود بود به طوری که در اوایل هفته با توجه به انتشار خبرهای منفی، بازار سرمایه در محدوده سرخ‌رنگ سیر می‌کرد و شاخص کل تا روز دوشنبه با کاهش نزدیک به ۲ درصدی همراه شد. اما از اواسط هفته با توجه به مثبت شدن این خبرها، بورس تهران نیز توانست بخش قابل توجهی از ریزش هفتگی خود را جبران کند و تقریبا به نقطه شروع برسد. این موضوع را در روند ارزش معاملات و ورود و خروج سرمایه کدهای حقیقی نیز می‌توان مشاهده کرد و ارزش معاملات خرد سهام از کف ۲۷۷۵ میلیارد تومانی در روز یکشنبه به بالای ۴هزار میلیارد تومان در آخرین روز هفته رسید. از سمت دیگر اتفاق مهمی رقم خورد و پس از مدت‌ها شاهد ورود پول هرچند اندک در دو روز متوالی بودیم که نوید آشتی حقیقی‌ها در صورت تداوم خوش‌بینی‌ها می‌دهد.

دو روی متفاوت بورس هفته

برندگان و بازندگان هفتگی تالار شیشه‌ای

بازار سهام در هفته گذشته شرایط متفاوتی را در صنایع مختلف تجربه کرد و هر گروه با توجه به فرصت‌ها و ریسک‌هایی که داشت توانست بازدهی مثبت و یا منفی را به ثبت برساند. به قطع همانطور که در آمار نماگرهای بازار نیز پیداست، صنایع کوچک در این هفته توانستند عملکرد قابل قبولی را از خود به جا بگذارند.

در بخش بیشترین و کمترین بازدهی نماد «بورس» توانست با رشد خوب ۳۲.۳ درصدی در صدر جدول قرار بگیرد. به طور کلی فراکاب‌ها (نمادهای فرابورس، کالا، انرژی و بورس) در هفته سپری شده عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت و از ارزش معاملات بسیار خوبی برخوردار بود. در سمت سرخ رنگ بازار اما کمترین بازدهی را نماد «حپترو» با ثبت افت ۱۸.۹ درصدی به خود اختصاص داد و در رتبه‌های بعدی نمادهای «داراب» و «کطبس» به ترتیب با کاهش ۱۳.۸ و ۱۰.۳ درصدی قرار گرفتند. در جدول زیر ۵ سهم با بیشترین و کمترین بازدهی لیست شده‌اند.

دو روی متفاوت بورس هفته

تغییر یک شبه امید بورسی‌ها

مذاکرات هسته‌ای مدت‌هاست که درگیر روندی فرسایشی شده و همچنان خبرهای رسمی و غیررسمی متناقضی از سمت‌های مختلف درباره احتمال احیای برجام به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد که خستگی تکرار چندین و چند باره شروع مذاکرات و توقف آن پس از چند روز، همچنان بر اندام بورس تهران مانده است و یکی از نگرانی‌های این روزهای بازار سرمایه محسوب می‌شود. در ابتدای هفته گذشته نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش بازار سرمایه را همین موضوع عنوان می‌کردند و سرگیجه ایجاد شده به نوعی تردید را در رفتار فعالان بازار به اوج رسانده بود که البته این موضوع تنها به بازار سهام مختص نشد و دلار نیز که از دیرباز به عنوان هوشمندترین دارایی نسبت به خبرهای سیاسی و اقتصادی شناخته می‌شد، طی هفته قبل مسیر رفت و برگشتی زیادی را طی کرد.

به هرحال به نظر می‌رسد که این دور از مذاکرات متفاوت از قبل دنبال می‌شود و شاید واقعا فاصله زیادی تا اعلام نتیجه قطعی نداشته باشیم. این موضوع باعث شده است که همچنان بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران با توجه به نگاه مثبتی که به آینده این موضوع دارند، با کوچکترین خبر مثبتی اقدام به خرید کنند همانند اتفاقی که از روز سه‌شنبه رقم خورد. صحبت‌های امیدوارکننده جوزف بورل نماینده تیم مذاکره کننده اروپا درباره پاسخ ایران به پیش‌نویس و همچنین گفته‌های وزیر امور خارجه کشور در مورد نزدیک شدن به توافق هسته‌ای باعث شد که در یک روز بازار سرمایه تغییر چهره دهد و رنگ سرخ روز دوشنبه را با رنگ سبز یکدست سه‌شنبه عوض کند. در آخرین روز کاری هفته نیز خبر احتمال پاسخ آمریکا درباره نظرات ایران این موضوع را تشدید کرد تا بورسی‌ها با امید بیشتری به استقبال تعطیلات پایان هفته بروند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار