۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
سقوط سرمایه‌گذاری در بخش معدن

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که با وجود روند فزاینده ارزش اسمی سرمایه‌گذاری در معادن در حال بهره‌برداری (بدون احتساب معادن نفت خام، گاز طبیعی و خاک رس)، سرمایه‌گذاری واقعی در این بخش طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، روند نزولی داشته است.

فردای اقتصاد: روند واقعی سرمایه‌گذاری در معادن در حال بهره‌برداری کشور چه مسیری را طی کرده است؟ گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش معدن هم از منظر ارزش واقعی سرمایه‌گذاری ( به قیمت‌های ثابت ۱۳۹۵) و هم از منظر نسبت سرمایه‌گذاری به ارزش افزوده این بخش طی سال‌های منتهی به ۱۴۰۰ تضعیف شده است. در رابطه با معادن استخراج سنگ آهن و معادن سرب و روی حتی ارزش اسمی سرمایه‌گذاری هم در سال ۱۴۰۰ افت کرده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که با وجود روند فزاینده ارزش اسمی سرمایه‌گذاری در معادن در حال بهره‌برداری (بدون احتساب معادن نفت خام، گاز طبیعی و خاک رس)، سرمایه‌گذاری واقعی در این بخش طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، روند نزولی داشته و کمترین سرمایه‌گذاری واقعی مربوط به سال ۱۴۰۰ و با رقم ۷.۷هزار میلیارد تومان بوده است. میانگین رشد سالانه سرمایه‌گذاری واقعی در بخش معادن طی سال‌های مورد بررسی منفی ۱۷.۷درصد است.

سرمایه‌گذاری یکی از محرک‌های توسعه اقتصادی است و یکی از نسبت‌های مهم تعیین‌کننده میزان تزریق سرمایه برای پشتیبانی سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی یا ارزش افزوده آن بخش است. طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نسبت مزبور در بخش معادن کشور روند کاهشی داشته و در سال ۱۴۰۰ به ۳.۶درصد رسیده که کمترین رقم طی بازه زمانی مورد بررسی است.

سقوط سرمایه‌گذاری در بخش معدن

بالاترین حجم سرمایه‌گذاری در بخش معادن غیرنفتی در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۴۰۰ در زمینه استخراج سنگ‌آهن و با سهم ۳۲.۴درصدی بوده که پس از آن استخراج زغال سنگ با سهم ۱۵.۲درصد، معادن استخراج شن و ماسه با سهم ۱۱درصد، معادن سنگ‌های تزئینی با سهم ۱۰درصد و معادن طلا با سهم ۶.۳درصد قرار گرفته‌اند. حدود ۷۵درصد از سرمایه‌گذاری معادن غیرنفتی کشور مربوط به معادن فوق است. در میان معادن عمده ارزش اسمی سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن و معادن سرب و روی در سال ۱۴۰۰ با افت همراه بوده است.

سقوط سرمایه‌گذاری در بخش معدن

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار