۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
ایران، عربستان و چین بیانیه مشترک امضا کردند +جزییات

بعد از دیدار مشترک امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان و وزیر خارجه چین، سه کشور بیانیه مشترکی را امضا کردند.

گفتنی است، صبح امروز وزرای خارجه ایران و عربستان بعد از ۷ سال قطع روابط دیپلماتیک در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

 در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفتگوهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در شهر پکن میان جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جناب آقای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

 دو طرف طی این گفتگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک نماید، تأکید نمودند.

دو طرف بر اهمیت گفتگو پیرامون راه‌های گسترش روابط دو جانبه و فعال سازی موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دو کشور و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان تاکید نمودند. 

 دو طرف توافق کردند نمایندگی های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارت‌خانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و  سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند. دو طرف توافق نمودند هماهنگی های لازم را میان هیئت های فنی  برای بررسی راه های گسترش همکاری میان دو کشور از جمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیئت های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، ادامه دهند. 

 دو طرف با عنایت به برخورداری از منابع طبیعی و توانمندی های اقتصادی و فرصت های فراوان که برای تحقق منافع مشترک دو ملت برادر وجود دارند، دیدارهای مشورتی و گفتگو را پیرامون راه های همکاری برای تحقق هرچه بیشتر چشم اندازهای مثبت در روابط افزایش می دهند.

 دو طرف بر آمادگی خود در راستای از بین بردن همه موانعی که پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور است تاکید نمودند. 
دو طرف توافق نمودند همکاری خود را در هر زمینه ای که می تواند امنیت و ثبات منطقه را تامین نماید و منافع ملت ها و کشورهای آن را محقق کند، گسترش دهند. 

 در پایان نشست دو طرف کمال تشکر و قدردانی را از طرف چینی به خاطر میزبانی این نشست ابراز داشتند. همچنین دو طرف از کشور سوئیس به خاطر تلاش‌های به عمل آمده برای حفاظت منافع عربستان و ایران تشکر نمودند. 

 جناب آقای امیر فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی دعوت از جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان سعودی و برگزاری نشست دو جانبه در ریاض را تجدید نمود. جناب آقای حسین امیر عبداللهیان از این دعوت استقبال و از جناب آقای امیر فیصل بن فرحان آل سعود برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست دو جانبه در تهران دعوت به عمل آورد و وزیر امور خارجه عربستان سعودی از این دعوت استقبال نمود. 

منبع: مهر

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها