۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
تبعات بی‌ثباتی اقتصادی از نگاه ۴ فعال بخش خصوصی

حسین سلاح‌ورزی، کیوان کاشفی، حسن فروزان‌فرد و مسعود دانشمند، دیدگاه‌های خود را درباره فرصت و ریسک اقتصاد ایران و اولویت‌های امسال مطرح کردند.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در دوره نهم

ریسک‌ها: ریسک‌های سیاسی در محیط داخلی و خارجی و تعمیق شکاف تکنولوژیک میان اکوسیستم اقتصادی ایران و رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای.

فرصت‌ها: مهمترین فرصت پیش‌روی اقتصاد ایران عزم و همدلی دولت و بخش خصوصی برای همکاری سازنده است.

اولویت‌ها: اصلاح و متعادل‌سازی مالیه عمومی از طریق بودجه‌ریزی عملیاتی و شفاف‌سازی بهای تمام‌شده خدمات دولتی، بهبود روابط بین‌المللی کشور، اطلاع‌رسانی گسترده و شفاف در خصوص مشکلات، چالش‌ها، تلاش‌ها و دستاوردهای دولت در حوزه مسائل اقتصادی.

در عین حال، بخش خصوصی برای جبران شکاف رقابت‌پذیری باید بر هم‌افزایی در شبکه‌سازی و تبادل دانش برای بهبود سازماندهی صنعتی و تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک در توسعه نوآوری متمرکز شود. 

دولت متدلوژی‌های استاندارد حسابداری اجتماعی و RIA را به‌عنوان ابزاری برای تسهیل و تقویت گفت‌وگوی مولد با بخش خصوصی در بدنه خود ترویج و معیار تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دهد.

تبعات بی‌ثباتی اقتصادی از نگاه ۴ فعال بخش خصوصی
دیدگاه‌های حسین سلاح‌ورزی

کیوان کاشفی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در دوره نهم

ریسک‌ها: عدم پیش‌بینی سیاسی ایران و تحریم‌ها، غیرقابل پیش‌بینی بودن بازارها و قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید داخلی به علت تورم و افزایش فقر و مشکلات متعدد پیش روی صادرات

فرصت‌ها: توجه به تولید و تجارت بر پایه دانش و آی‌تی، زیرا جوانان برازنده و لایقی در این حوزه داریم.

اولویت‌ها: بهبود روابط با کشورهای دنیا و همچنین ترمیم شکاف بین مردم و حاکمیت نه در شعار که در عمل، کنترل تورم و پیش‌بینی‌پذیر کردن نسبی اقتصاد، جلوگیری از خروج ثروت‌های مالی و انسانی کشور

تبعات بی‌ثباتی اقتصادی از نگاه ۴ فعال بخش خصوصی
دیدگاه‌های کیوان کاشفی

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران در دوره نهم

ریسک‌ها: مهمترین ریسک در اقتصاد ایران آن است که ریسک‌ها قابل اندازه‌گیری و پیش‌بینی نیستند. اصولا پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد ایران و مولفه‌های مهم اقتصادی در کشور، مهمترین ریسک برای کشور است. وقتی پیش‌بینی‌پذیری وجود داشته باشد، حداقل ریسک‌ها قابلیت اندازه‌گیری پیدا می‌کنند و ریسک‌هایی که اندازه‌گیری می‌شوند، با ابزارهای مختلف، قابلیت مدیریت نیز پیدا می‌کنند.

فرصت‌ها: متناسب با تدابیر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در کنار تغییر جهت در حوزه سیاست‌های خارجی، مهمترین فرصت، کنترل رشد نقدینگی و نرخ تورم خواهد بود و ایجاد آرامشی که سبب شود بنگاه‌های اقتصادی از بحران خارج شوند.

اولویت‌ها: اول؛ تمرکز بر کنترل هزینه‌های دولت به‌منظور کنترل رشد نقدینگی و در نتیجه کنترل افزایش افسارگسیخته نرخ تورم، دوم؛ تعیین تکلیف‌ در زمینه اقتصاد سیاسی و تعاملات بین‌المللی. باز ماندن پرونده مذاکرات هسته‌ای و سایر توافقات، اقتصاد ایران را در حالت بلاتکلیفی قرار می‌دهد که هم از توسعه جلوگیری کرده و هم موجب فرار سرمایه خواهد شد. سوم؛ اصلاح مکانیزم‌های حکمرانی در سطح ملی و رفتن به سمت شفافیت و زمینه‌سازی برای مشارکت عمومی که در نهایت زمینه پاسخگویی را در عرصه‌های مختلف در سطح گروه‌های حاکمیتی فراهم می‌کند.

تبعات بی‌ثباتی اقتصادی از نگاه ۴ فعال بخش خصوصی
دیدگاه‌های حسن فروزان‌فرد

مسعود دانشمند، فعال اقتصادی

ریسک‌ها: چالش امنیت و عدم اعتماد

فرصت‌ها: سرمایه‌گذاری در تولید به شرط تعامل با نظام جهانی

اولویت‌ها: ایجاد اعتماد، تعامل با نظام جهانی، عدم دخالت تصمیم‌های سیاسی در اقتصاد

تبعات بی‌ثباتی اقتصادی از نگاه ۴ فعال بخش خصوصی
دیدگاه‌های مسعود دانشمند

اخبار مرتبط:

اقتصاد ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

راه نجات اقتصاد ایران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

ریسک‌های ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار