۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
ریسک‌های ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

مهدی کرباسیان، رضا پدیدار، عباس آرگون و شهاب جوانمردی، دیدگاه‌های خود را درباره فرصت و ریسک اقتصاد ایران و اولویت‌های امسال مطرح کردند.

مهدی کرباسیان، رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو

ریسک‌ها: تحریم و عدم تعامل بین‌المللی به‌طور مستقیم بر اقتصاد کشور و معیشت مردم، توسعه اقتصادی و تولید اثر منفی گذاشته و به‌عنوان بزرگ‌ترین ریسک اقتصادی شناخته می‌شود. تغییر مداوم مقررات، تصمیم‌های عجولانه، عدم توجه به نظرات دلسوزان اقتصادی و تجربه چهل‌سال گذشته از جمله ریسک‌های اقتصاد ایران است.

فرصت‌ها: ظرفیت‌های کشور در نفت و گاز، معدن و جایگاه استراتژیک ایران در حوزه ترانزیت و سوآپ. در ادامه آن، ایجاد اشتغال، افزایش نرخ رشد اقتصادی و کاهش تورم

اولویت‌ها: رفع تحریم، افزایش رفاه مردم، سرمایه‌گذاری و توجه به توسعه و آینده کشور

ریسک‌های ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های مهدی کرباسیان

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران در دوره نهم

ریسک‌ها: مهمترین ریسک سرمایه‌گذاری در کشور مربوط به تولید است که به‌دلیل عدم شفافیت‌های سیاست‌های اقتصادی و تغییرات نابهنگام شاخص‌ها، اطمینان را از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری سلب کرده است.

فرصت‌ها: مهمترین فرصت‌های اقتصادی در ایران استفاده از ظرفیت‌های فکری و اجرایی نسل جوان و سپردن امور به این نسل است. همچنین تلاش برای رفع تحریم‌ها و اتصال اقتصاد ایران به شبکه اقتصاد جهانی.

اولویت‌ها: اعطای اعتبار مالی به دارندگان دانش تولیدی و صنعتی انقلاب صنعتی چهارم، اعطای مدل‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد سیستم‌های هوشمند صنعتی و تولیدی، قبول قراردادهای تولیدی با نهادهای دولتی و وابسته به دولت به‌عنوان ضمانت‌نامه بانکی و پرداخت منابع مورد نیاز به پشتوانه قراردادهای فوق.

ریسک‌های ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های رضا پدیدار

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در دوره نهم

ریسک‌ها: وجود عدم قطعیت‌ها و نااطمینانی‌های فراوان و پیش‌بینی‌پذیر نبودن شرایط اقتصادی، تورم بالا، بی‌ثباتی در قوانین و مقررات، قیمت‌گذاری دستوری

فرصت‌ها: وجود ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان در کشور برای سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و افزایش صادرات 

اولویت‌ها: تعیین تکلیف برجام و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی و پیوند با اقتصاد جهانی، کنترل تورم و افزایش ارزش پول ملی،  ثبات‌بخشی به قوانین و مقررات، پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز و حذف ارز چندنرخی، بهبود فضای کسب‌وکار، عدم قیمت‌گذاری دستوری و توجه به مکانیسم بازار

ریسک‌های ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های عباس آرگون

شهاب جوانمردی، نایب رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در دوره نهم

ریسک‌ها: سرمایه‌گذاران همواره با ریسک‌های معمولی به‌واسطه پیچیدگی‌های مسائل سیاسی و بین‌المللی که داریم، روبه‌رو هستند. با توجه به نرخ بهره و انتظار بازدهی که به‌واسطه نرخ تورم در کشور وجود دارد، سرمایه‌گذاری در زمان کنونی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. بنابراین عملا سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و پربازده که اغلب به سمت فعالیت‌های سفته‌بازی متمایل می‌شود، رونق می‌گیرد. از سویی با نرخ خروج از سرمایه در کشور مواجه هستیم. بنابراین به‌جای آنکه از سرمایه‌گذاری‌های جدید حرف بزنیم، نظر سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکار را به بهینه کردن و حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود و حذف هزینه‌های زائد جلب می‌کنم تا سرمایه‌گذاری‌های فعلی بتواند ادامه پیدا کند و موجب عدم اشتغال جدیدی نشود.

فرصت‌ها: مهمترین فرصت را در دیجیتالی کردن صنایع پیشینی و متقدم به بخش‌های صنعت می‌بینم که تشکیل‌دهنده تولید ناخالص داخلی هستند. 

اولویت‌ها: بازسازی سرمایه اجتماعی، تثبیت و کاهش نرخ تورم، بهبود روابط با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان به‌منظور ایجاد آرامش در محیط کسب‌وکار

ریسک‌های ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های شهاب جوانمردی

اخبار مرتبط: 

اقتصاد ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

راه نجات اقتصاد ایران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

تبعات بی‌ثباتی اقتصادی از نگاه ۴ فعال بخش خصوصی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار