۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
هزینه خرید 100 دلار ارز زیارتی اربعین چقدر می شود؟

هر یک از زائرین اربعین از امروز می‌توانند ۱۰۰ دلار توافقی بخرند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، باید برای این میزان دلار حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازند.

به گزارش ایسنا، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و بانک‌های ملی،‌ سپه، ملت، تجارت و صادرات از امروز باید نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به میزان ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی به هر زائر اقدام کنند. 

در این زمینه، زائرین اربعین برای دریافت این میزان ارز باید حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنند، زیرا در حال حاضر دلار توافقی در کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد.

در زمان نوشتن این گزارش، دلار توافقی در  محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان نوسان دارد و در این محدوده قیمتی معامله می‌شود. 

البته، هر زائر در صورتی که بخواهد دینار بخرد، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به جای ۱۰۰ دلار نسبت به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار عراق به نرخ توافقی به متقاضیان اقدام کنند. 

از سوی دیگر، آن‌ها می‌توانند علاوه بر ارز اربعین، ارز مسافرتی نیز دریافت کنند که متقاضیان ارز مسافرتی می‌توانند از صرافی‌ها ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بخرند و از طریق بازار توافقی و به نرخ توافقی نیز تا سقف ۵۰۰ یورو و یا ۲۰۰۰ یورو سرفصل سایر اقدام کنند. 

در این بین، بررسی وضعیت تخصیص ارز اربعین در سال‌های قبل نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ زوار اربعین می‌توانستند حداکثر ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ بازار ثانویه، ارز از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان بخرند. البته در آن سال زائران درصورت نیاز می‌توانستند قبل از عزیمت به عراق و در شهر خودشان نسبت به خرید ارز اقدام کنند.

در سال ۱۳۹۷ نیز زائران می‌توانستند از طریق بانک ملی ایران مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده‌ شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزی مقابل مرزهای مهران، چزابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند. البته دریافت ارز اربعین در خارج از ایران در آن سال مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرد و به ایجاد ازدحام در مناطق مرزی ایران و عراق برای دریافت ارز زائران اربعین منجر شد که دلیل آن عدم همکاری بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران اعلام شد.

شرایط دریافت ارز زائران اربعین در سال ۱۳۹۶ نیز اینگونه بود که زائرانی که از راه‌های هوایی و زمینی در گردهمایی اربعین حسینی شرکت می‌کردند، می‌توانستند حداکثر ۲۰۰ دلار آمریکا با گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیت مسافرت از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان، ارز مسافرتی با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها