۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
اولین روز منفی بورس ۱۴۰۲/ آمار معاملات روزانه - دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز برای نخستین بار در سال جاری با کاهش ارتفاع مواجه شد.

فردای اقتصاد: معاملات امروز بورس تهران پس از شروع مثبت در نهایت با افت بیش از یک درصدی شاخص کل و عقبگرد این نماگر به محدوده دو میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی پایان یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز ۰.۰۵ درصد کاهش ارتفاع داد. آنگونه که آمارها حکایت می‌کنند در این روز ۶۱ درصد از نمادها با افت قیمت مواجه شدند اما صفوف عرضه سنگین نبودند و شاهد تشکیل صف خرید در ۱۵ درصد سهام بودیم. ارزش معاملات سهام و صندوق‌های سهامی در دادوستدهای امروز، ۱۹ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان بود که ۱۷ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان آن به دادوستد سهام اختصاص داشت و از رونق معاملات خبر می‌دهد. با این حال با توجه به روند منفی معاملات، حقیقی‌ها خالص فروش ۱۱۱۶ میلیارد تومانی رقم زدند.

بازتاب سیاستگذاری غلط در بورس

مشکل سیاستگذاری اقتصادی در سطح کلان طی سالیان گذشته بارها موجب شده است که بورس تهران با واکنش‌های منفی از سمت سهامداران همراه شود. کارشناسان از این موضوع هنوز نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بازار سرمایه یاد می‌کنند و طی روزهای گذشته بار دیگر شاهد چنین موضوعی بودیم. روز گذشته در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان نرخ جدید محصولات خودروسازان داخلی منتشر شد و با وجود صحبت‌های ضد و نقیض، محصولات ایرانخودرو با یک افزایش ۱۳ تا ۴۲ درصدی و محصولات سایپا با رشد ۱۰ تا ۴۲ درصدی همراه بودند. ین د حالی است که پیش‌تر خبرهای رسمی از افزایش نهایت ۲۹ درصدی حکایت می‌کرد. نکته جالب توجه اما اینجاست که نرخ‌های جدید همچنان با قیمت خودروها در بازار آزاد فاصله بسیاری دارند به طوری که برای مثال قیمت بازار آزاد محصول پژو پارس با نرخ جدید کارخانه فاصله‌ای بیش از ۲۴۰ درصدی دارد. این در حالی است که خودروسازان نزدیک به دو سال است بدون تغییر در قیمت محصولاتشان به فروش آن‌ها اقدام کرده‌اند و بعید است که این افزایش نرخ تمامی مشکلات آن‌ها را برطرف کرده باشد. یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار امروز را می‌توان به همین موضوع مرتبط دانست.

موضوع دیگری که موجب نگرانی سهامداران در بورس امروز شد، صحبت‌های روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، درباره نرخ ارز بود. وی در سخنان خود عنوان کرد که نرخ بازار آزاد را قبول ندارد و این نرخ ناشی از انتظارات تورمی است که با خبرهای منفی ایجاد می‌شود و با واقعیات اقتصادی کشور همخوانی ندارد. او همچنین افزود که نرخ دلار برای کالاها همان ۲۸۵۰۰ تومان است و این نرخ به خوبی کار خواهد کرد. این سخنان موجب شد تا بار دیگر نگرانی بابت احتمال الزام شرکت‌ها به عرضه ارز خود با این نرخ افزایش یابد و اتفاقاتی را شبیه به زمستان سال گذشته رقم بزند. چندی پیش نیز شاهد بودیم که دولت قیمت دلار نرخ پایه محصولات بورس کالا را به ۲۸۵۰۰ تومان بازگرداند و موجب شد تا تقاضا برای سهام شرکت‌های صادراتی در بورس تهران کمتر از قبل شود.

طبیعت شناسایی سود پس از رشد پرشتاب

فارغ از رشدی که بورس تهران از ابتدای اسفند ماه سال گذشته آغاز کرد، بازدهی شاخص کل بورس از شروع سال جدید تا روز گذشته نزدیک به ۱۳ درصد بود و در شاخص هم‌وزن رشد بیشتری را در حدود ۱۸ درصد شاهد بودیم. کسب سودهای قابل توجه در بسیاری از سهام موجب می‌شود که بسیاری از سهامداران کوتاه مدتی اکنون به فکر شناسایی سود باشند و حتی سرمایه خود را بین گروه‌های مختلف به چرخش درآورند. این موضوع نیز خود یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار امروز بوده و می‌تواند در بورس فردا نیز تاثیرگذار باشد و پس از یک توقف کوتاه مدت، ورود پول تازه نفس به برخی صنایع منجر به از سر گیری روند صعودی بازار شود.

در این خصوص بخوانید: بورس پس از تجربه تلخ ۹۹ قابل اعتماد است؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار