۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
پایان هفته تلخ بورس آمریکا

بازارسهام ایالات متحده که طی دو ماه گذشته روزهای خوشی را پشت سر گذاشته بود، هفته را با رنگ سرخ به پایان رساند.

فردای اقتصاد: بورس‌ ایالات متحده که طی دو ماه گذشته توانسته بود روزهای خوشی را پشت سر بگذارد و به گفته برخی کارشناسان به پناهگاه جدید سرمایه آمریکایی‌ها تبدیل شود، هفته خود را با رنگ سرخ به پایان رساند تا دوباره نگرانی‌ها از احتمال ریزش بازار سهام به اوج خود برسد.

روز گذشته و پس از سخنرانی جروم پاول رئیس فدرال رزرو در نشست اقتصادی «جکسون هول»، بازارهای مالی آمریکا با فشار فروش بالایی مواجه شدند تا شاخص بورس‌های این کشور در آخرین روز کاری هفته خود، جامه سرخ‌رنگی به تن کنند. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P۵۰۰) طی روز گذشته بیش از ۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و شاخص نزدک (Nasdaq) نیز کاهش نزدیک به ۴ درصدی را تجربه کرد تا بازدهی هفتگی این دو نماگر بازار سهام آمریکا به ترتیب به منفی ۲.۸ درصد و منفی ۳.۸ درصد برسد.

این درحالی است که بازار سهام ایالات متحده پس از ریزش‌های سنگین طی چند ماه گذشته، از اوایل ماه ژوئن رالی صعودی خوبی را شروع کرده بودند و در نیمه دوم ماه آگوست، شاخص‌های ذکر شده به ترتیب با رشد ۱۳.۷ و ۱۸.۸ درصدی همراه شدند. این موضوع باعث شده بود تا احتمال ورود اصلی‌ترین بورس‌های دنیا به یک دوره گاوی به اوج خود برسد اما اتفاقات روز گذشته کمی شرایط را پیچیده کرده است.

پایان هفته تلخ بورس آمریکا

پایان هفته تلخ بورس آمریکا

ادامه تلاش‌ها برای تورم ۲ درصدی

سخنان روز گذشته رئیس فدرال رزرو در حاشیه نشست «جکسون هول» همان سخنان قدیمی اما با لحنی تندتر بود. کاهش تورم آمریکا در ماه جولای به صفر درصد، موجی از خوش‌بینی را در سرمایه‌گذاران بازارهای مالی دنیا ایجاد کرده بود که شاید بانک‌مرکزی ایالات متحده با سرعت کمتری در ادامه افزایش نرخ بهره خود قدم بردارد اما صحبت‌های جروم پاول نشانی از این موضوع نداشت.

مرد اول فدرال رزرو طی صحبت‌های خود از فاصله زیاد آمریکا با هدف تورمی مورد نظر سخن گفت و اشاره کرد که بدون توجه به هیچ موضوعی تا رسیدن به این هدف صبر نخواهد کرد زیرا باقی ماندن تورم در اعداد بالا می‌تواند به ثبات آن در بلندمدت دامن بزند. او همچنین به موضوع احتمال رکود نیز اشاره کرد و درحالی که تا قبل از این سخنرانی اعضای فدرال رزرو معمولا درباره آن ابراز نگرانی نمی‌کردند، سخنان جروم پاول درباره تبعات افزایش نرخ بهره در کاهش رشد اقتصادی و همچنین فشاری که بر بازار کار و خانوارها، نشان داد که گویا اصلی‌ترین سیاست‌گذاران این کشور نیز اکنون رکود را از چیزی که فکر می‌کردند نزدیک‌تر به خود می‌بینند.

همین موضوع باعث شد تا بازار سهام آمریکا با نگرانی از احتمال ادامه‌دار بودن افزایش‌های سنگین نرخ بهره در نشست‌های بعدی، کاهش روزانه نسبتا زیادی را در نماگرهای خود ببینند.

تاثیر سیاست‌های انقباضی بر شاخص‌های اقتصادی

روز گذشته شاخص هزینه‌های مصرف شخصی‌ (PCE) که عملکردی همچون CPI اما با تمرکز بر میزان مصرف افراد دارد، منتشر شد. این شاخص که از اهمیت بالاتری نسبت به CPI برای فدرال رزرو برخوردار است، تا قبل از این ماه، از وضعیت متعادل و مطلوب مصرف مردم خبر می‌داد که نشان از عدم حرکت اقتصاد به سمت رکود بود اما آمار منتشر شده در روز گذشته برای ماه جولای نشان داد که این شاخص نیز در حال کند شدن است. نماگر PCE در ماه گذشته عدد ۰.۶ درصد را به ثبت رسانده بود و انتظارات برای این ماه نیز ثبت عدد ۰.۳ درصد بود اما انتشار عدد ۰.۱ درصدی در روز گذشته خبر از تغییر مصرف داشت که می‌تواند سیگنالی از احتمال حرکت به سمت رکود باشد. البته بخشی از این کاهش به دلیل افت قیمت بنزین طی ماه گذشته بود اما به هرحال داده‌ها تاثیر بالایی در نگاه سرمایه‌گذاران خواهند داشت.

بازارهای جهانی طی دو روز آینده تعطیل هستند و در روز دوشنبه دوباره بازگشایی می‌شوند و باید منتظر ماند و دید که آیا واکنش فعالان بازارهای مالی در هفته جدید میلادی همچون روز گذشته پرالتهاب خواهد بود و یا روندهای صعودی کار خود را از سر می‌گیرند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار