۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
پیش بینی بورس فردا ۷ شهریور ۱۴۰۱

بورس امروز پس از ثبت دو رشد متوالی، امروز را کاهشی به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس روز گذشته رخ داد و انتظار اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم.
بورس امروز درحالی کار خود را به پایان رساند که خبر ارزشگذاری بلوک سهام دولتی سایپا نیز نتوانست به برگشت پایدار بازار کمک کند. فشار عرضه‌هایی که از انتهای معاملات روز شنبه شروع شد، امروز نیز ادامه یافت و باعث شد که نماگرهای بازار سرمایه در نهایت کار خود را با رنگی سرخ به پایان برسانند. شاخص کل بورس با ثبت بازدهی منفی ۰.۴۱ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز ۰.۴۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا کلیت بازار در نمادهای بزرگ و کوچک شرایط یکسانی را دنبال کنند.

ارزش معاملات نیز امروز نتوانست به روند خوب خود در دو روز کاری گذشته ادامه دهد و با از دست دادن کانال ۴هزار میلیارد تومانی به ۳۳۲۰ میلیارد تومان رسید. همانطور که در گزارش‌های قبل نیز اشاره شده بود، داده‌ها نشان می‌دهند که ارزش معاملات ۴ همتی در سال جدید به یک مرز روانی برای فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سهام تبدیل شده است و سقوط دوباره به زیر آن می‌تواند به افزایش عرضه‌ها دامن بزند. خروج پول نیز همچنان ادامه دارد و امروز شاهد خارج شدن ۲۳۲ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی از معاملات بودیم.

حال با بررسی اتفاقات امروز و روندی که در بازار شکل گرفت و همچنین رویدادهایی که در انتظار بورس فردا هستند، تلاش خواهیم کرد که روند معاملات روز آتی را پیش‌بینی کنیم.

 طلسم انتظار خودرویی‌ها شکست

امروز بالاخره طلسم گروه خودرویی پس از ماه‌ها انتظار شکسته شد و در میانه معاملات روز جاری ارزش بلوک شرکت خودروسازی سایپا منتشر شد. طبق این ارزشگذاری که «وساپا» اطلاعیه مربوط به آن را امروز راهی کدال کرد، قیمت پایه هر سهم خساپا ۳۴۴ تومان برآورد شده که از قیمت تابلوی این سهم حدود ۶۵ درصد بیشتر است. این خبر در زمان انتشار موجی از تقاضا را در این گروه خودرویی ایجاد کرد اما نتوانست پایدار باشد.

دلیل این موضوع را می‌توان به دیدگاه‌های مختلفی که نسبت به این صنعت وجود دارد جستجو کرد. دسته‌ای از سهامداران اعتقاد دارند که ارزشگذاری بلوک دولتی به دلیل برخوردار بودن از سیت مدیریتی به صورت ذاتی ارزش بالاتری نسبت به سهام خرد دارد و طبیعی است که قیمت تابلو در مقایسه با آن پایین‌تر باشد. از سمت دیگر هرچه قیمت ارزشگذاری بالاتر باشد، احتمال آمادگی خریدار برای آن کاهش می‌یابد و همانطور که در شفاف‌سازی «وساپا» نیز اشاره شده است، فعلا یک خریدار برای این واگذاری وجود دارد. در سمت دیگر برخی از منتقدین به این موضوع اعتقاد دارند که با وجود واگذاری بلوک دولتی به بخش خصوصی، تضمینی وجود ندارد که دخالت‌های دولت در این صنعت از بین برود و خودروسازان همچنان درگیر مشکلات عملیاتی و مالی خواهند بود.

در سمت مقابل این دیدگاه اما برخی از سهامداران این گروه اعتقاد دارند که اتفاقاتی همچون واگذاری سهام دولتی، عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین تاثیر مثبتی که احیای برجام در صورت وقوع بر گروه خودرویی خواهد گذاشت، چشم‌انداز این صنعت را بهبود می‌بخشد و سهام این گروه در قیمت‌های کنونی از ارزندگی بالایی برخوردارند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که وجود این دو دیدگاه در معاملات فردا نیز خودنمایی کند و گروه خودرویی همچنان با ارزش معاملات بالاتری نسبت به دیگر صنایع به نوسانات مثبت و منفی خود ادامه دهد.

نگاه پرتردید به بازارهای جهانی

بازارهای جهانی فردا معاملات هفتگی خود را از سر می‌گیرند و تحولات آن در آخرین روز هفته گذشته باعث شده است که نگاه دقیق‌تری به آن از سمت فعالان بورس تهران صورت گیرد. پس از قاطعیت صحبت‌های رئیس فدرال رزرو در رابطه با افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم در پایان هفته گذشته، شاخص‌های سهام آمریکا روندی نزولی به خود گفت و ساهد تقویت شاخص دلار بودیم. حالا باید دید بازارهای جهانی فردا چه روندی را طی خواهند کرد؟ این موضوع که طی بیش از یکسال گذشته همواره جزو اصلی‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه بوده است، می‌تواند در روز آینده نیز به روند معاملاتی بورس تهران جهت دهد.

در این خصوص بخوانید: پایان هفته تلخ بورس آمریکا

حمایت بعدی شاخص بورس کجاست؟

همانطور که در پیش‌بینی روز قبل نیز اشاره شد، شاخص کل بورس با برخورد به محدوده مقاومتی ۱.۴۴۵ تا ۱.۴۵۵ میلیون واحدی، با افزایش عرضه‌ها مواجه شد و به سمت عقب برگشت. از آنجا که روند ریزشی بازار امروز تا انتها ادامه داشت و تقاضا نتوانست از آن جلوگیری کند، کندل روزانه از ادامه روند نزولی حداقل در ابتدای معاملات خبر می‌دهد. همانطور که در نمودار تکنیکالی شاخص پیداست، حمایت مستحکمی تا محدوده ۱.۴۲۳ هزار واحدی که در هفته‌های گذشته نیز دوبار به آن واکنش داده بود، وجود ندارد. از سمت دیگر خطوط کیجنسن، تنکنسن و ابرکومو نیز به خود گارد نزولی گرفته‌اند که می‌تواند به روند نزولی دامن بزند. بنابراین از منظر تکنیکالی، شاخص کل بورس در معاملات فردا به کاهش خود ادامه خواهد داد.

به طور کلی می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار سهام با احتمال بالایی در ابتدای معاملات فردا همچنان با برتری تقاضا روبرو باشد اما همانطور که اشاره شد، روند بازارهای جهانی، موافقان ارزندگی گروه خودرویی و احتمال انتشار خبرهای مثبت به خصوص در حوزه مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به تغییر مسیر نماگرهای اصلی بازار منجر شود.

پیش بینی بورس فردا ۷ شهریور ۱۴۰۱
نمودار تحلیل تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    بدبخت معلولان چندکانه شدید بدون خونه اجاره نشین سرپرست خانواده انگار کسی نیست اصلا با اندک حقوق فکر معلولان بدبخت باشه 😔 ما خانواده معلولان از سال ۹۹ فروختیم ۶۰درصد همه امیدمان اون بود واریز نشده دولت انقلابي لطفا پول فروش از سال ۹۹ فروختیم واریز کنید ممنون #یارانه_اگه_نقدی_نباشه👇 معلولان شدید پول

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار