۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
عقب‌گرد سهام پس از دو روز

شاخص کل سهام پس از ثبت دو رشد متوالی، امروز کاهشی شد و همزمان شاهد افت ارزش معاملات و شتاب خروج حقیقی‌ها نیز بودیم.

فردای اقتصاد: بورس امروز درحالی کار خود را آغاز کرد که افزایش فشار عرضه‌ها از نیمه دوم معاملات روز گذشته، در روند ابتدایی بازار امروز نیز خودنمایی می‌کرد. این فشار فروش تا پایان نیز ادامه یافت تا شاخص کل بورس تهران پس از دو روز رشد متوالی، تن به کاهش ۰.۴۱ درصدی دهد. نماگر هموزن نیز در شرایطی مشابه ۰.۴۳ درصد عقب‌نشینی کرد.

این روزها به دلایل مختلفی که مذاکرات هسته‌ای در صدر آن‌ها قرار دارد، بازار سهام با نوسانات زیادی روبروست که حتی در طول روز به وقوع می‌پیوندد. امروز نگاه بورسی‌ها اما به یک موضوع دیگر نیز معطوف شد. از همان شروع معاملات شایعات زیادی در فضای مجازی در رابطه با انتشار قیمت بلوک سهامی خودروسازان منتشر شد که نرخ‌های متفاوتی را دربر می‌گرفت تا اینکه «وساپا» با شفاف‌سازی خود در سامانه کدال به این شایعات پایان داد. این موضوع باعث شد که موج جدیدی از تقاضا در گروه خودرویی شکل بگیرد و نمادهای آن را از محدوده منفی به مثبت برساند.

انتظار خودرویی‌ها به پایان رسید

بحث واگذاری بلوک سهام مدیریتی خودروسازان چندین ماه است که در بازار سرمایه سر و صدای زیادی را به پا کرده و انتظارها برای ارزشگذاری ایرانخودرو و سایپا به اوج خود رسیده بود. در این مدت شایعات زیادی در رابطه با قیمت سهام این دو شرکت به گوش می‌رسید تا اینکه امروز «وساپا» به این شایعات پایان داد و با شفاف‌سازی خود از ارزشگذاری سایپا رونمایی کرد و پس از آن شاهد رنج مثبتی در معاملات این صنعت بودیم که برخلاف انتظار، موج مثبت ایجاد شده پس از گذشت چند دقیقه تا حدودی فرونشست.

قیمت پایه هر سهم خودروسازی سایپا در این ارزشگذاری ۳۴۴ تومان برآورد گردیده است که ارزش کل شرکت را به بالای ۶۷ همت (هزار میلیارد تومان) می‌رساند. این نکته جالب توجه است که سایپا در حال حاضر به صورت تلفیقی نزدیک به ۶۰ همت زیان انباشته دارد که در صورت عدم وجود، می‌توانست ارزش این شرکت را به نزدیکی ۱۳۰ همت برساند؛ درحالی که ارزش بازار این شرکت بر روی تابلو نزدیک به ۴۱ همت است. البته امروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری خود تاکید کرد «تاکنون هیچ ارزش‌گذاری از طرف سازمان خصوصی‌سازی یا وزارت اقتصاد برای خودرویی‌ها انجام نشده است و هر گونه اطلاعیه‌ای در این خصوص منتشر شده از سوی خود شرکتها بوده است.» با این حال سوال این است که با وجود این ارزش‌گذاری برای بلوک سهام مدیریتی آن در نظر گرفته شده، چرا سهامداران همچنان با تردید به خرید آن روی می‌آورند؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان چند موضوع را مطرح کرد.

در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که واگذاری این بلوک به دلیل دارا بودن سیت مدیریتی از ارزش ذاتی بالاتری نسبت به سهام خرد برخوردار است و خریدار آن می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های آینده این شرکت‌های خودروسازی نقش داشته باشد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که قیمت آن نیز نسبت به چیزی که بر روی تابلو وجود دارد بالاتر باشد. نکته دوم به خریداران این بلوک برمی‌گردد. همانطور که در شفاف‌سازی «وساپا» نیز ذکر شده است، تاکنون فقط یک خریدار برای این واگذاری اعلام آمادگی کرده است و پیش‌بینی می‌شد که هرچه قیمت‌های کارشناسی شده بالاتر باشد، احتمال عقب‌نشینی خریداران نیز بیشتر می‌شود. بنابراین این احتمال نیز وجود دارد که قیمت‌های کنونی باعث شود خریداری برای آن‌ها وجود نداشته باشد. البته باید منتظر ماند و دید که آیا در روزهای آتی این واگذاری صورت خواهد گرفت یا خیر. مورد بعدی نیز به مشکلات قدیمی خودروسازان یعنی قیمت‌گذاری دستوری برمی‌گردد. هنوز نیز شبهاتی وجود دارد که آیا دولت پس از واگذاری سهام خود در خودروسازان به دخالت‌های خود در روند عملیاتی و قیمت‌گذاری این شرکت‌ها ادامه خواهند داد و یا این صنعت می‌تواند از زیر فشار قیمت‌گذاری دستوری خارج شود. البته عرضه خودرو در بورس کالا تاحدودی باعث افزایش خوش‌بینی به این موضوع شده است اما باید منتظر ماند و دید که آیا خودروسازان جاده مخصوص می‌توانند پس از مدت‌ها بدون دخالت‌های چند سال گذشته که باعث تحمیل زیان‌های سنگینی شده بود به سمت آینده‌ای روشن‌تر حرکت کنند یا نه.

ردپای مذاکرات فرسایشی

موضوع دیگری که در معاملات کم‌رمق امروز در دیگر صنایع نقش بازی می‌کند، ادامه‌دار شدن مذاکرات هسته‌ای است. طی هفته‌های گذشته شروع گفتگوها و افزایش خوش‌بینی به احیای برجام نقش بسیار مهمی را در معاملات بورس تهران بازی می‌کرد که اکنون طولانی شدن آن در حال ضربه زدن به روند صعودی بازار است.

رد و بدل پاسخ از سمت ایران و آمریکا به خواسته‌های یکدیگر باعث شده است که رفع مشکلات موجود زمان زیادی به طول بیانجامد. در همین راستا طبق گزارشی که روز گذشته بلومبرگ منتشر کرد، ادامه مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق ممک است هفته‌ها به طول بیانجامد که این موضوع باعث شده است موج تقاضایی که به همین واسطه ایجاد شده بود، تاحدودی کم‌رنگ شود.

ارزش معاملات افت کرد؛ حقیقی‌ها بیشتر فروختند

امروز تنها نماگرهای بورسی نبودند که رو به نزول گذاشتند. آنگونه که آمارها نشان میدهد پس از آنکه در دو روز کاری اخیر، ارزش معاملات به سطوح بیشتر از ۴هزار میلیارد تومان بازگشته بود، روز یکشنبه این متغیر عدد ۳۳۲۰ میلیارد تومان را رقم زد و همزمان شاهد افزایش شتاب سهامداران خرد برای خروج از جریان معاملات سهام بودیم. جایی که سهامداران خرد خالص فروشی بالغ بر  ۲۳۲ میلیارد تومان رقم زدند. رقمی که در ۴ روز اخیر تجربه نشده بود.

نمای پایانی بازار سهام (۶ شهریور ۱۴۰۱)

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار