۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
پیش‌ بینی بورس فردا ۶ شهریور ۱۴۰۱

بورس معاملات امروز را با همنوایی دو نماگر اصلی به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس روز گذشته رخ داد و انتظار اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم.
بورس تهران در اولین روز از هفته کاری جدید شروع مثبتی داشت که به مرور با افزایش عرضه‌ها مواجه شد و نماگرهای بازار از سقف روزانه خود عقب نشستند. شاخص کل بورس که امروز پس از مدت‌ها شاهد روند بهتری نسبت به شاخص هم‌وزن بود، در نهایت توانست یک رشد ۰.۵۳ درصدی را تجربه کند و از شاخص هم‌وزن نیز با یک افزایش ۰.۵۱ درصدی همراه شد. از نکات مثبت بازار روز جاری می‌توان به تکرار دوباره ارزش معاملات بالای ۴هزار میلیارد تومان اشاره کرد که در صورت تداوم می‌تواند به رونق روزهای آتی نیز کمک کند. ورود پول اما بازهم متوقف شد و شاهد خروج ۱۵۴ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

همانطور که چندین بار در گزارش‌ روزهای گذشته نیز تاکید شد، به دلیل شرایط موجود در حوزه سیاسی کشور از منظر مذاکرات هسته‌ای، پیش‌بینی بازارها از جمله بازار سهام کاری سخت شده است اما در ادامه با بررسی اتفاقات روزهای گذشته و روندهای ایجاد شده در روز جاری، تلاش خواهیم کرد که معاملات بورس فردا را پیش‌بینی کنیم.

مسیرهای متفاوت در بازارهای جهانی

روز گذشته یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی جهان در کشور آمریکا برگزار شد. سمپوزیوم «جکسون هول» که امسال نگاه‌های بیشتری را به واسطه تورم بالا در کشورهای توسعه یافته به خود دوخته بود، تاثیر زیادی بر روند بازارهای جهانی گذاشت و سخنان جروم پاول رئیس فدرال رزرو خبرهای دلگرم کننده‌ای به سرمایه‌گذاران بازارهای مالی مخابره نکرد.

صحبت‌های رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره فاصله زیاد تورم حال حاضر با اهداف سیاست‌گذاران و تداوم اقدامات سختگیرانه برای کنترل افزایش قیمت‌ها، باعث شد که نگرانی از احتمال یک افزایش نرخ ۰.۷۵ درصدی دیگر بازارها را با فشار فروش بسیار زیادی همراه کند؛ به طوری که در بازار سهام، شاخص اس‌اندپی۵۰۰ بیش از ۳ درصد و شاخص نزدک نزدیک به ۴ درصد از ارتفاع خود را از دست دادند. کامودیتی‌ها نیز اگرچه از سقف روزانه خود عقب‌گرد کردند اما شدت ریزش آن‌ها به اندازه بازار سهام نبود.

در این بین اما بحران انرژی همچنان بدون توقف می‌تازد و قیمت گاز طبیعی اروپا در روز قبل به رکود ۱۰۰ دلار رسید که زنگ خطر مهمی برای تورم قاره سبز محسوب می‌شود. این افزایش همچنین باعث شد که قیمت اوره بار دیگر با افزایش خوبی همراه شود و برخی داده‌ها از فروش با نرخ ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلاری شرکت‌های ایرانی خبر می‌دهند. همین موضوع باعث شد که امروز پتروشیمی‌های اوره‌ساز با استقبال روبرو شوند که یکی از دلایل سبقت شاخص کل از هم‌وزن نیز بود. این موضوع و اقبال ایجاد شده می‌تواند در بورس فردا نیز ادامه یابد.

شاخص بورس درگیر با محدوده مقاومتی

نماگر اصلی بازار سرمایه با رشدی که امروز داشت، وارد محدوده‌ای مقاومتی شد که در گذشته نیز با هربار رسیدن به آن، مجبور به واکنش شده است. محدوده ۱.۴۴۵ تا ۱.۴۵۵ میلیون واحدی به دلیل کف و سقف‌های ایجاد شده در گذشته اکنون برای شاخص به عنوان مقاومت عمل می‌کند اما از قدرت چندانی نیز برخوردار نیست و برخوردهای قبلی نیز به یک نوسان کوتاه‌مدت ختم شده‌اند.

اندیکاتور ایچی‌موکو نیز دلیل خوبی برای افزایش عرضه‌های امروز است. همانطور که در تصویر پیداست، کندل روزانه هم‌زمان به خط کیجنسن و تنکنسن برخورد کرده است. این اتفاق نیز خود باعث تشدید مقاومت پیش‌روی شاخص بورس شد و اجازه افزایش بیشتر را به آن نداد.

تحلیل شاخص کل بورس
تحلیل شاخص کل بورس

سیگنال روندها به بورس فردا

اگر به روند روزانه شاخص کل بورس و همچنین تعداد صف‌های خرید و فروش نگاهی بیاندازیم، مشخص است که از اواسط بازار فروشندگان دست برتر را در معاملات داشته‌اند. همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس پس از رشد خوبی که تا میانه بازار داشت، روندی خنثی به خود گرفت و با حرکتی ملایم به عقب برگشت. تعداد صف‌های فروش نیز در نیمه معاملات با افزایش زیادی همراه شد و پا به پای صف‌های خرید رشد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که با وجود قدرت گرفتن فروشندگان، همچنان خریداران نیز از نیروی بالایی برخوردارند.

به طور کلی می‌توان گفت که با احتمال بالایی، انتظار می‌رود شروع بورس فردا با برتری فروشندگان همراه باشد اما از سمتی همچنان خریداران نیز به فعالیت خود ادامه دهند. در مجموع نتیجه نهایی رقابت روز آینده به خبرها و اتفاقاتی بستگی دارد که در ادامه روز مشخص می‌شود.

پیش‌ بینی بورس فردا ۶ شهریور ۱۴۰۱

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار