۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
یافته‌های عجیب درباره قرص طلا

با افزایش مقاومت باکتری‌ها به داروهای آنتی‌بیوتیک، دانشمندان به سراغ طلا رفته‌اند تا راهی برای مقابله با این بیماری‌ها پیدا کنند. ترکیبات طلا عملکرد بسیار خوبی در برابر باکتری‌های بیماری‌زا دارد.

دیجیاتو: از عصر طلایی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها پس از جنگ جهانی دوم زمان زیادی گذشته است و حالا تعدادی از باکتری‌ها نسبت به برخی از این داروها مقاوم شده‌اند. درنتیجه دانشمندان به سراغ ترکیبات طلا رفته‌اند و دریافته‌اند که این ترکیبات عملکرد بسیار خوبی در برابر باکتری‌های بیماری‌زا دارد.

به گزارش نیواطلس، پژوهشگران مؤسسه بهداشت عمومی بارسلون می‌گویند که ۱۹ ترکیب از طلا می‌تواند در برابر شماری از انواع باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بسیار مؤثر عمل کند. این نخستین‌باری نیست که از این ماده معدنی ارزشمند برای حفظ جان مردم استفاده می‌شود، اما حالا پژوهشگران با اطمینان بیشتری می‌توانند به طلا برای کشتن باکتری‌ها متوسل شوند.

«سارا سوتو گونزالز» از مؤسسه بهداشت عمومی بارسلون می‌گوید: «ترکیبات طلا از تکنیک‌های متنوعی برای کشتن باکتری‌ها استفاده می‌کنند. آنها آنزیم‌ها را از کار می‌اندازند، عملکرد غشای باکتری‌ها را مختل می‌کنند و به DNA آن آسیب می‌زنند.»

آنتی‌بیوتیک طلا در مقابل باکتری‌ها مؤثر و مفید است؟

پژوهشگران می‌گویند ترکیبات خود را در مقابل باکتری‌هایی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، سودوموناس آئروژینوزا، اسینتوباکتر بومانی و ذات‌الریه باکتریایی آزمایش کرده‌اند. از میان این ۱۹ ترکیب، ۱۶ مورد در برابر MRSA و اس.اپیدرمیدیس اثرگذاری بالایی داشتند و ۱۶ مورد در مقابله با باکتری گرم منفی مؤثر ظاهر شدند. باکتری گرم منفی مقاوم‌ترین گونه از باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌هاست.

سوتو گونزالز می‌گوید: «بسیار هیجان‌انگیز است که می‌بینیم برخی از ترکیبات طلا در برابر MRSA و ای.‌بومانی اثرگذارند؛ چرا که این دو باکتری بزرگ‌ترین عامل عفونت‌های بیمارستانی هستند. با نتایج نویدبخش دیگر تحقیقات پیرامون سایر انواع آنتی‌بیوتیک‌های طلا، آینده برای آنتی‌بیوتیک‌های مبتنی بر طلا درخشان است.»

اگرچه این پژوهش فعلاً در مراحل مقدماتی قرار دارد، اما دانشمندان تأکید کرده‌اند که استفاده از این آنتی‌بیوتیک‌ها نه پرهزینه و نه دشوار خواهد بود. سوتو گونزالز می‌گوید: «این نوع از ترکیبات طلا که ما روی آنها تحقیق کرده‌ایم، تحت عنوان ترکیبات طلا (III) شناخته می‌شوند و تولید آنها نسبتاً ساده و کم‌هزینه است. همچنین می‌توان این ترکیبات را به‌راحتی دستکاری و دامنه گسترده‌تری را برای تولید داروها ایجاد کرد.»

نتایج این پژوهش قرار است تا چند روز دیگر در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی کپنهاگ ارائه شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها