۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
حل اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات وین ممکن است هفته‌ها طول بکشد

شبکه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه مدعی شد، ایران و آمریکا هنوز بر سر موضوعات کلیدی در مذاکرات احیای برجام اختلاف نظر دارند و برای رفع این اختلافاتشان ممکن است به هفته‌ها زمان نیاز داشته باشند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: مقامات آشنا با مذاکرات برجام می‌گویند که ایالات متحده و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی توافق در حال شکل‌گیری برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اختلاف دارند و ممکن است چندین هفته برای حل‌وفصل اختلافات‌شان زمان نیاز باشد.

بلومبرگ ادامه داد: انتظارات برای پیشرفت قریب‌الوقوع در مذاکرات با ارسال پاسخ واشنگتن و تهران به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا که موجب کاهش تحریم‌ها علیه ایران از جمله در حوزه صادرات نفت می‌شود، افزایش یافت اما یک مقام بلندپایه اروپایی گفت که طرفین هرگز به راه اندازی مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نزدیک نشده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، همچنین دو مقام دیگر که از مذاکرات مطلع هستند و خواستند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که اختلافات بر سر تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی و دریافت غرامت‌های اقتصادی از سوی تهران در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق ادامه دارد.

این شبکه افزود: بازرگانان نفت و گاز در سراسر دنیا این گفت‌وگوها را از نزدیک زیر نظر دارند – به‌علاوه سیاستمدارانی که به دلیل قیمت‌های بالای انرژی با واکنش شدید عموم مردم روبرو هستند، زیرا این وضعیت باعث افزایش تورم در سراسر جهان می‌شود. این توافق می‌تواند میلیون‌ها بشکه نفت و محصولات پالایش‌شده‌ای را که ایران از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ توسط دولت ترامپ ذخیره کرده است، آزاد و روانه بازارهای جهانی کند.

بلومبرگ همچنین گزارش داد: یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که شکاف‌ها در مذاکرات همچنان به قوت خود باقی است و واشنگتن کماکان به رایزنی‌ها ادامه می‌دهد. این سخنگو در ادامه گفت که سانتریفیوژهای ایران حذف خواهند شد و حتی اگر ایران از توافق خارج شود، برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به شش ماه زمان نیاز دارد.

ایران اعلام کرده است که در حال بررسی پاسخ آمریکا به اتحادیه اروپا است و هر زمان که ارزیابی‌اش کامل شود آن را اعلام خواهد کرد. این کشور جزئیات بیشتری ارائه نداده است جز اینکه به نظر می‌آید این رفت و برگشت احتمالا ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز جمعه با ادعای اینکه برای احیای برجام توپ در زمین ایران است، عنوان کرد: پیشنهادی که روی میز قرار دارد، حتی اگر نتواند تمامی اختلافات را حل‌وفصل کند، از نداشتن هیچ پیشنهادی بهتر است.

مقامات غربی درحالی تلاش می‌کنند ایران را مقصر عدم توافق احتمالی بر سر احیای برجام معرفی کنند که تاکنون جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و ابتکار عمل‌های موثر بارها مذاکرات را از بن‌بست خارج کرده است.

طرف‌های غربی با تکرار ادعاهای گذشته که پیش‌تر در مذاکرات منتهی به امضای برجام، حل‌وفصل شده بود و استفاده ابزاری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون نشان داده‌اند که عزم جدی برای امضای این توافق ندارند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه روز چهارشنبه گذشته از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی خبر داد.

سخنگوی وزارت امورخارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها