۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
واردات این کشور از ایران دو برابر شد

وزارت بازرگانی و صنعت هند از رشد دو برابری واردات این کشور از ایران در دو ماهه نخست امسال میلادی خبر داد و کل تجارت دو کشور در این دوره را ۳۵۸ میلیون دلار اعلام کرد.

ایرنا: جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۲ ماهه نخست امسال میلادی به ۳۵۸ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری ایران و هند در ۲ ماهه ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ با افت ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ارزش تجارت دو کشور در ۲ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۱۲ میلیون دلار اعلام شده بود.

کاهش مبادلات تجاری ایران و هند در دو ماهه نخست امسال میلادی ناشی از افت صادرات این کشور به ایران بوده است. صادرات هند به ایران در ۲ ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲۲۴ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۳۴۲ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

کاهش ۳۴ درصدی صادرات هند به ایران از ابتدای امسال میلادی در حالی است که پیش‌تر اخباری در مورد نارضایتی ایران از عدم تعادل در تجارت دو کشور و تصمیم دولت ایران برای کم کردن تراز منفی تجاری با این کشور منتشر شده بود.

بر این اساس، واردات هند از ایران در دو ماهه ۲۰۲۳ با رشد قابل توجه ۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به ۱۳۴ میلیون دلار رسیده است. هند در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل تنها ۷۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

با رشد حدود دو برابری واردات هند از ایران و کاهش ۳۴ درصدی صادرات به ایران، تراز تجاری منفی ۲۷۲ میلیون دلاری ایران با این کشور در دو ماهه ۲۰۲۲ به منفی ۹۰ میلیون دلار در دو ماهه امسال بهبود یافته است.

برنج، میوه و چای مهم‌ترین کالاهای صادراتی هند به ایران در ۲ ماهه امسال بوده است. هند در این دوره ۱۳۴ میلیون دلار برنج، ۱۲ میلیون دلار میوه و ۹ میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است.

فرآورده‌های نفتی، مواد خام تولید رنگ و انواع میوه نیز مهم‌ترین کالاهای وارداتی هند از ایران در ۲ ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده است. هند ۵۲ میلیون دلار فرآورده‌ نفتی، ۴۰ میلیون دلار مواد خام تولید رنگ و ۲۸ میلیون دلار میوه از ایران در این مدت وارد کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها