۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
پادشاه این کشور به ایران سفر می‌کند

علی رضا عنایتی، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که این روزها در فضای مجازی بعضا از وی به عنوان گزینه اصلی تهران برای تصدی مسئولیت سفارت ایران در عربستان نام برده می‌شود به تشریح آخرین تحولات در روابط ایران با عربستان و همچنین تعدادی دیگری از کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان، امارات و کویت پرداخت و ضمن اعلام این خبر که برنامه‌ریزی برای سفر پادشاه عمان به ایران در حال انجام است، گفت: امارات از رئیس‌جمهوری ایران، برای شرکت در اجلاس جهانی آب و هوا که امسال در این کشور برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورده است.

برنامه‌ریزی برای سفر پادشاه عمان به تهران

وی همچنین در پاسخ به این سوال که سفر پادشاه عمان به تهران چه زمانی انجام خواهد شد؟ گفت: همانطور که می‌دانید آقای رئیسی در راستای گسترش تعاملات ایران با کشورهای منطقه و حاشیه خلیج‌فارس به دو کشور قطر و عمان سفر کردند. در همین چارچوب امیر قطر نیز سال گذشته به ایران آمد و برنامه‌ریزی برای سفر پادشاه عمان به تهران در دستور کار است و امیدواریم این سفر به زودی انجام شود.

مدیرکل کل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز ایران در ارتباط با توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای خلیج‌فارس و منطقه چیست؟ تصریح کرد: یکی از مسائلی که بین کشورهای منطقه مورد توجه و قابل توجه است بحث‌های اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی است.

وی با اشاره به اهمیت همکاری‌های اقتصادی کشورهای جنوب و شمال خلیج‌فارس با یکدیگر و استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود در بین هر کدام از این کشورها، گفت: توجه به این ظرفیت‌ها، می‌تواند به همکاری‌ها و توسعه اقتصادی در منطقه کمک قابل توجهی کند.

عنایتی یکی از توانمندی‌ها و ویژگی‌های ایران در این حوزه را موضوع ترانزیت دانست و افزود: استفاده از ظرفیت‌های ایران در این حوزه برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مقرون به صرفه است و آنها می‌توانند از این فرصت بهینه به خوبی برای واردات و صادرات کالاهای مورد نظر خود از مناطقی چون آسیای مرکزی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تحقق الگوی توسعه منطقه‌ای، منوط به توسعه همکاری‌های اقتصادی کشورهای منطقه با یکدیگر است، گفت: منطقه ما دارای توانمندی‌هایی در حوزه انرژی، منابع انسانی، ترانزیت و... است و این توانمندی‌ها می‌تواند در گرو همکاری‌های اقتصادی کشورهای منطقه، زمینه را برای جهش و توسعه اقتصادی در سال‌های آینده هر چه بیشتر فراهم کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha