۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
سبقت بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری هوش‌مصنوعی از شاخص S&P

هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۱۵.۷ تریلیون دلار به درآمد ناخالص داخلی (GDP) در جهان می‌افزاید که بیش از جمع GDP فعلی چین و هند است. 

فردای اقتصاد - دیگر کسی شک ندارد که ChatGPT توانسته موتورهای صنعت هوش مصنوعی را به حرکت درآورد و این تکنولوژی را به سطح فهم و استفاده عمومی برساند. 

گزارش مجله فورچون نشان می‌دهد که همین رشد توجه عمومی به چت جی پی تی و هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر به رشد سریع سرمایه‌گذاری در این عرصه و بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در این عرصه منجر شده است. 

برخی تحلیل‌گران معتقدند که رشد سرمایه‌گذاری در این عرصه ناشی از یک فضای هیجانی عمومی نسبت به آینده این صنعت است که تحت تاثیر چت جی پی تی و دیگر محصولات مرتبط به وجود آمده است با این حال برخی دیگر این توجه هیجانی سرمایه به این حوزه تکنولوژی را طبیعی تلقی می‌کنند.

بر اساس گزارش PricewaterhouseCoopers هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۱۵.۷ تریلیون دلار به درآمد ناخالص داخلی (GDP) در جهان می‌افزاید که بیش از جمع GDP فعلی چین و هند است. 

برخی متخصصان معتقدند که استقبال از هوش مصنوعی نباید به معنای عدم توجه به سرمایه‌گذاری در سهام‌های تکنولوژی باشد. پیترکوهان پرفسور کالج بابسون معتقد است: مایکروسافت سرمایه‌گذاری بزرگی در شرکت OpenAI ( صاحب چت جی پی تی ) انجام داده اما همزمان سرمایه‌گذاری‌اش در گیت‌هاب (GitHub) را که شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزار برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی  است را هم حفظ کرده است. با این حال به گفته کوهان مشخص نیست فعلا این کسب و کارها چه زمانی به درآمدزایی قابل توجه خواهد رسید. 

کارشناسان معتقدند به رغم اینکه صنعت هوش مصنوعی قابل چشم پوشی نیست هنوز بازیگران آن فاصله قابل توجهی با تبدیل شدن به یک بیزنس پرمنفعت برای سرمایه‌گذاران بزرگی مثل مایکروسافت را دارند. 

با این حال در بازار سهام و سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد هوش مصنوعی منافع خود را به سرمایه‌گذاران به سرعت نشان می‌دهند. صندوق سرمایه‌گذاری BOTZ که یک صندوق قابل معامله (ETF) با مجموعه‌ای از سهام ۴۴ هلدینگ فعال در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی است بازدهی سالانه ۱۸ درصدی را به ثبت رسانده در حالی که خود شاخص S&P ۵۰۰ در این مدت یک سال فقط ۳ درصد رشد کرده است. 

رشد سریع هوش مصنوعی را برخی به رشد حبابی در بحران دات کام در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی مشابه می‌دانند با این حال کارشناسان معتقدند که حتی انتخاب‌های دقیق پیش از بحران دات کام توانست سرمایه‌گذاران آن شرکت‌ها را نجات دهد. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار