۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
وام مشاغل خانگی به چه کسانی رسید؟

بر اساس آخرین آمارها، از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون ۹۳ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر و بیش از ۷۱ هزار فرصت شغلی برای متقاضیان کسب و کارهای خانگی به وجود آمده است که از مهمترین اقدامات وزارت کار در حوزه اشتغال خانگی به شمار می رود.

کسب و کارهای خانگی به مشاغلی گفته می‌شود که با سرمایه اندک قابل راه‌اندازی هستند و افراد می‌توانند با کمترین هزینه در محل  سکونت خود و در کنار اعضای خانواده به کسب و کار خانگی بپردازند.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفته و آمارها حاکی از آن است که ۲۳ درصد کل مشاغل در کشورهای فوق صنعتی را کسب و کارهای خانگی تشکیل می دهند.

در راستای توسعه و تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل را به سه روز کاهش داده تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، متقاضیان کسب و کارهای خانگی با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود کنند.

برابر تازه‌ترین آمارها، نزدیک به ۹۳ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی از زمان استقرار دولت سیزدهم تا کنون صادر شده و برای بیش از ۷۱ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی اشتغالزایی شده است.همچنین طی این مدت بیش از ۳۸ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی از تسهیلات اشتغال خانگی بهره مند شده اند.

در راستای توسعه و تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل را به سه روز کاهش داده تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، متقاضیان کسب و کارهای خانگی با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود کنند.

محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه مشاغل خانگی به ایسنا می گوید: در راستای مانع‌زدایی، تسهیل‌گری و تسریع در صدور مجوزهای مشاغل خانگی و در اجرای مصوبه هشتم دی‌ ماه سال ۱۴۰۰ ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اقداماتی در این دولت صورت گرفت که به تسهیل در صدور مجوزها انجامید، به نحوی که فعالیت در رشته‌های آزاد ثبت محور صرفاً با تکمیل فرم ثبت‌نام و ارائه تعهدنامه به‌ صورت خود اظهاری توسط متقاضیان صورت‌ گرفت تا متقاضیان با تعهد به رعایت شرایط درج شده برای هر رشته ثبت محور فعالیت خود را آغاز کنند.

وی می گوید: در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، مجوزهای مشاغل خانگی برای رشته‌های مجوزمحور ظرف مدت ۳ روز کاری صادر می‌شود که در صورت عدم اعلام نظر در موعد مقرر، درخواست از طریق سامانه به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ارسال و مجوز به ‌صورت الکترونیکی و خودکار صادر خواهد شد.

به گفته معاون اشتغال وزیر کار، با پیگیری‌های صورت گرفته درباره رشته‌های ثبت محور و مجوز محور، رشته‌های مشاغل خانگی به ۵۰۸ رشته شغلی افزایش ‌یافته و نزدیک به ۹۳ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

به دنبال اقدام وزارت کار در کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کارهای خانگی،‌ سامانه حمایت از مشاغل خانگی با ساز و کار جدیدی به فعالیت ادامه داد.در این ساز و کار به منظور تسهیل صدور مجوزها، رشته‌های مشاغل خانگی به دو گروه ثبت محور و مجوز محور تقسیم و مشمول دریافت مجوز شده‌اند که در سامانه mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir برای عموم مردم قابل دسترس است.

رشته‌های ثبت محور، شامل کسب و کارهایی است که نیاز به اخذ مجوز نداشته و متقاضیان با ورود به سامانه، تاییدیه را اخذ و آغاز فعالیت خودشان را به دستگاه‌های مربوطه اعلام می کنند.

رشته‌های مجوز محور، شامل کسب و کارهایی است که نیاز به دریافت مجوز دارند و فرایند آن از طریق ثبت نام متقاضی در درگاه ملی مجوزها انجام شده و دستگاه‌ها مکلفند ظرف مدت ۳ روز کاری طرح ها را بررسی و اعلام نظر کنند، در غیر این صورت پس از مدت مقرر مجوز به طور خودکار صادر می شود.

هم اکنون در بسیاری از کشورها، سهم بالایی از اشتغال و تولید ناخالص داخلی به مشاغل خانگی اختصاص داشته و این حوزه از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. صدور مجوز راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای متقاضیان اشتغال خانگی می تواند یک گام مثبت و اثرگذار در تحقق این هدف و توسعه و رونق مشاغل خانگی در کشور باشد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها