۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
بورس کالا زیر ساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد

بورس کالا زیر ساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد و برای کشف قیمت خودرو در حدود مثلا ۵ هزار دستگاه خودرو است.

به گزارش فردای اقتصاد، محمد علی تیموری در نشست خبری با بیان اینکه بورس کالا زیر ساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد، گفت : گستردگی سامانه های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارت صمت که برای همه در سراسر کشور قابل دسترس است در بورس کالا وجود ندارد، از این رو زمانی که وزیرصمت دستور عرضه خودرو را در بورس دادند ما استقبال کردیم اما ساز و کار لازم برای عرضه خودرو را ندارد.

تیموری افزود: چنانچه وزیر اقتصاد دستور عرضه داده است، ما هم از عرضه در بورس استقبال می‌کنیم،   این درحالی است که زمانی می‌تواند برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، ساز و کار داشته باشد که گستردگی آن به طوری باشد که هر جا اینترنت وجود دارد، امکان اخذ کد بورس کالا هم وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه خودرو با عرضه‌های دیگر متفاوت است، تصریح کرد: در مورد فولاد، فقط دو خودروساز فولاد را می‌خرند و هر دو کد بورسی دارند. یا در مورد محصولات پتروشیمی، مردم که به این محصولات نیاز ندارند. کارخانه‌ها نیاز به پتروشیمی دارند که همگی کد بورسی دارند. بورس برای کشف قیمت مناسب است.   شورای رقابت و سازمان حمایت دو معیار را برای تعیین قیمت محصولات در نظر گرفته بودند، یک صورت‌های مالی و مورد دوم در نظر گرفتن سه خودروی مشابه خارجی بود، امیداست  گزینه ای تحت عنوان قیمت عرضه در بورس در نظر بگیرند و این شاید روی قیمت‌گذاری بازار تاثیرگذار باشد.

از افزایش قیمت ها راضی هستیم

مدیر عامل سایپا در مورد افزایش قیمت های اخیرگفت:  با توجه به شرایط حساس فعلی و تاکید بر موضوع مهار تورم از مبنای افزایش قیمت ها راضی هستیم.

به گفته وی، افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت دارای مبنای تصمیم گیری و شروع خوبی بود، ضمن اینکه سازمان حمایت آنالیز قیمت ها را ارایه و بسیاری از قیمت های پیشنهادی را تعدیل کرد.

تیموری در مورد اینکه علاوه بر افزایش قیمت فعلی آیا در سال جاری مجدد افزایش قیمت خواهیم داشت، افزود: درصدد هستیم درسال جاری که تمام خودروهایی که عرضه می کنیم دارای استانداردهای ۸۵ گانه باشد به همین دلیل قیمت تمام شده خودروها گران تر می شود زیرا بخشی از زیرساخت این خودروها اصلا در ایران وجود ندارد و لذا باید ۱۰۰ درصد قطعات خریداری شود.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه هر کشوری در صنعت خودرو موفق شده که قیمت گذاری دستوری ندارد، خاطرنشان کرد: افزایش اخیر قیمت خودرو در مقطع کنونی را به فال نیک می گیریم زیرا این افزایش قیمت بعد چندین ماه اعمال شد.

وی تصریح کرد: تمرکز شرکت امسال تحویل خودروها در زمانی به نسبت کمتر از پارسال است و برنامه ریزی ما برای تحویل خودرو زیر یکصد روز است.

رونمایی از خط تولید موتور در هفته جاری

وی با اشاره به محصولات جدید سایپا در سال جاری خاطرنشان کرد : در هفته جاری رو نمایی از مدرن ترین خط تولید موتور را خواهیم داشت که این موتور بر روی دو خودرو نصب خواهد شد.

تیموری در مورد برنامه تولید سایپا در سال ۱۴۰۲  افزود: همچنین در سال جاری خودروهایی نظیر اطلس، آریا، سهند و پی ۹۰ و همچنین خودرو پاژ به عنوان خودرو اقتصادی عرضه می شود که امیداست نمونه اولیه این خودرو در اسفند ماه تحویل داده شود.

وی گفت: امسال وضع تولید محصول خوب خواهد بود اما باید بر روی موضوع کیفیت نیز تمرکز کرد تا تولیدات با کیفیتی را عرضه کنیم.

ال‌نود ایرانی به زودی رونمایی می‌شود

مدیرعامل سایپا همچنین افزود: پروژه P۹۰ قرار است هم زمان با افتتاح خط تولید جدید مگاموتور رونمایی شود.

به گفته وی، گام‌های اولیه تولید پروژه P۹۰ که قرار بود در اسفند ماه سال گذشته رونمایی شود در بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است.

تیموری ادامه داد: نسخه نهایی این محصول که توسط پارس خودرو تولید می‌شود به زودی و هم زمان با رونمایی خط تولید رباتیک مگاموتور و با حضور مسوولین صنعتی کشور رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: پروژه P۹۰ بر روی پلتفرم خودرو ال‌نود بنا شده و اتاق آن بیشتر به ساندرو شباهت دارد. نسخه نهایی این محصول که توسط پارس خودرو تولید می‌شود به زودی و هم زمان با رونمایی خط تولید رباتیک مگاموتور و با حضور مسوولین صنعتی کشور رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با پلتفرم ال‌نود (لوگان) سه خودرو تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپ‌وی ساخته شده است و پروژه P۹۰در حقیقت نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است.

تیموری افزود: موتوری که قرار است بر روی این خودرو عرضه شود بر پایه همان موتور K۴M ال‌نود ساخته شده ولی راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از ال‌نود خواهد بود.

وی گفت: نمونه اولیه این خودرو تولید شده است و قطعه‌سازان در حال تولید قطعات این خودرو هستند. با توجه به این که قبل‌تر در کشور خودروهای ساندرو و ساندرو استپ‌وی تولید می‌شد، بخشی از قطعات فنی و قطعات داخلی اتاق توسط شرکت‌های داخلی و در داخل کشور قابلیت تولید دارد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: ظرفیت تولید این خودرو در کشور وجود داشت اما بنا به دلایلی خودروسازان نمی‌توانستند از این ظرفیت استفاده کنند.

به گفته وی، کار بر روی پروژه P۹۰  اتوماتیک نیز توسط مهندسان گروه سایپا در جریان است و در فاز دوم و بعد از معرفی نهایی نسخه دستی، نسخه اتوماتیک این محصول با گیربکس DAE که هم‌اکنون بر روی شاهین اتوماتیک نصب می‌شود، معرفی خواهد شد.

افزایش ۸۰ درصدی تولید محصولات تجاری

تیموری با بیان اینکه تا سال ۱۴۱۰ خودروهای سایپا پاک می شود، افزود: در دهه ۱۴۰۰ به سمت استفاده از تکنولوژی های نوین حرکت خواهیم کرد تا بواسطه آن به اهدافی چون کاهش آلایندگی و مصرف بنزین دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: تکنولوژی قطعات در خطوط تولید به دهه ۷۰ و ۸۰ بر می گردد  از این رو باید با برنامه ریزی دقیق به سمتی برویم که تکنولوژی جدید و مدرن وارد خطوط تولید شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست خودروسازان باید به نفع جامعه باشد، تصریح کرد: تمام شرکت های خودروسازی دنیا به سمت حذف آلودگی خودروها حرکت کردند از همین رو شرکت های خودروسازی ایران هم نباید از این قاعده مستثنی شوند؛ لذا می توان با هدف گذاری شهرهای پرجمعیت، به گونه ای برنامه ریزی کرد تا سهم خودروهای هیبرید در آن بیشتر شود.

مدیر عامل سایپا خاطرنشان کرد: برای کاهش آلایندگی در شهرهای پرجمعیت چندین راه توصیه می شود که یکی از آنها واردات خودرو است، همان طور که قول داده بودیم اولین واردکننده خودرو در سال گذشته بودیم و اکنون بخشی از خودروها در گمرک، بخشی دیگر در مرحله بارگیری و بخشی هم در حال تولید است. با آنکه در شرایط سخت ارزی هستیم یک ریال از پول محصولات جاری را صرف واردات خودرو نکردیم و پول واردات خودرو از محلی غیر از محصولات جاری هزینه شده است چرا که نمی خواستم با واردات خودرو زنجیره تامین با مشکل نقدینگی روبرو شود.

وی با بیان اینکه از سال گذشته توسعه خودروهای تجاری و حمل و نقل عمومی مورد توجه گروه سایپا قرار گرفته است، گفت: سال گذشته در تولید خودروهای تجاری رشد ۸۰ درصدی ثبت شده و سعی بر این است که امسال اکثر خودروهای تجاری را به سمت سی ان جی ببریم تا ضمن کاهش مصرف بنزین به کاهش آلایندگی هم کمک کنیم.

تیموری افزود: سیاست گذاری گروه خودروسازی سایپا بر این است که تا سال ۱۴۱۰ خودروهای پاک و سبز را روانه بازار کند و از مصرف سوخت بنزین بکاهد؛ ما در برهه ای صادرکننده بنزین بودیم ولی اکنون واردکننده بنزین شده ایم و قطعا این موضوع به تبلیغات اشتباه برمی گردد، خودروی بنزینی تبدیل به سرمایه شده است.

وی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا سال گذشته، اولین موتور سیکلت هیبرید را وارد کرد، ادامه داد: خط تولید موتورسیکلت در یکی از شرکت های زیرمجموعه راه اندازی خواهد شد از اینرو در آینده ای نزدیک گروه سایپا می تواند موتورسیکلت مورد نیاز کشور که موتور آن هیبرید خواهد بود را تولید کند.

قیمت چانگان در طرح خودروهای وارداتی ۱.۳ میلیارد تومان

تیموری در مورد  واردات دو مدل چانگان گفت: قیمت تمام شده درب گمرک اعلام شده چانگان حدود ۹۰۰ میلیون است که با توجه به سود ۱۷ درصدی در نظر گرفته شده و محاسبه تمام هزینه ها از جمله عوارض و ارزش افزوده و غیره، قیمت تمام شده آن بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نخواهد بود و این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان است.

همکاری روسیه برای تولید خودروهای سایپا

وی در مورد همکاری روسیه برای تولید خودروهای سایپا افزود: با روسیه مذاکراتی انجام شده است که برخی محصولات مان را در خطوط تولید روسیه تولید کنیم. بسیاری از کشورهای منطقه از جمله روسیه آرزو دارند که صنعت خودروی ایران را داشته باشند.

ارزبری ۲ تا ۴ هزار دلاری خودروهای تولید سایپا

مدیر عامل سایپا با بیان اینکه تمام خودروهای تولید سایپا حدود ۲ تا ۴ هزار دلار ارزبری دارد، افزود: ساینا و کوییک در بندر به قیمت ۶۵۵۰ دلار فروخته می شود. ضمن اینکه با توجه به عدم دریافت تعرفه صادراتی و همچنین ۳ درصد جایزه صادراتی و معاف بودن این خودرو از سایر هزینه ها مثل ارزش افزوده و یا هزینه پلاک گذاری پولی که از صادرات یک خودرو مانند ساینا و کوییک عاید خودروساز می شود حدود ۷ هزار و ۲۵۰ دلار است که این قیمت از قیمت های جدید نیز برای خودروساز بیشتر است از این رو خودروساز برای صادرات انگیزه پیدا می کند سریعا خط مونتاژ ونزوئلا و ... را ایجاد کند.

تیموری با اشاره به فروش قطعی خودروهای تولید ایران بصورت قسطی در کشور عراق تصریح کرد: این موضوع ارتباطی به شرکت سایپا ندارد زیرا ما خودرو را با قیمتی بیش از قیمت داخلی به کشورهای دیگر می فروشیم و آنها هر طور که علاقمند باشند می توانند خودروهای خریداری شده از ما را به فروش برسانند.

به گفته وی، هزار خودرو به ونزوئلا فروخته شد و پول آن به صورت پالتی در سفارت ونزوئلا در ایران دریافت شد.

مدیر عامل سایپا تصریح کرد: به ونزوئلا اعلام کرده ایم که خط تولید در این کشور راه اندازی می کنیم اما از آنها خواسته ایم که به ما اختیار بدهند که خودرو را به شیوه خودمان بفروش برسانیم و در مقابل دلار دریافت کنیم. ساینا در ونزوئلا به قیمت ۱۴ هزار ۷۵۰ دلار آمریکا فروخته می شود.

تحقق تولید  یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال جاری

وی با بیان اینکه تحقق تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال جاری ۱۰۰ درصد امکان پذیر است، گفت: بحران های ۱۴۰۰ تمام شد بطوری که در سال گذشته حدود ۴۸۰ هزار خودرو تولید و بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سایپا تحویل داده شد و تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ صفر بود.

تیموری افزود: پیش بینی می شود در پایان فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم. همچنین در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در کشور تولید و مونتاژ شد.

وی در مورد زیان شرکت افزود: امید است که امسال سایپا زیان ده نباشد و همچنین با همکاری وزارت اقتصاد در صورت امکان مالیات بر تجدید دارایی پرداخت نکنیم تا زیان انباشته از محل دارایی ها صفر شود.

مدیرعامل شرکت سایپا بیان داشت: سال گذشت در ایران حدود ۵۰ همت پول توسط دلالان تولید شده است در حالی که این پول می توانست وارد تولید یا خودروسازی شود. تلاش می کنیم با افزایش تولید خودرو تورم بازار را کاهش دهیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha