۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
ارزیابی ارزندگی بورس در سقف تاریخی

در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با حسین اله‌دادی، کارشناس بازار سرمایه، به ارزیابی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با حسین اله‌دادی، کارشناس بازار سرمایه، به ارزیابی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی در ابتدا به روزهای داغ و پرتقاضای بورس تهران اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که آیا سهام به دلیل رشدهای اخیر در حال حاضر دارایی گرانی است و ارزندگی بازار سهام کاهش یافته است؟ عنوان کرد: یک از مواردی که این فرضیه را نقض می‌کند را می‌توان در مقایسه ارزش جایگزینی سهام نسبت به سایر دارایی‌ها یافت و عقب افتادگی بورس از بازارهای موازی همچنان پابرجاست. از سوی دیگر مقایسه نرخ دلار در بازارهای مختلف حاکی از آن است که تنها بازار سرمایه است که در آن فروش شرکت‌ها با دلار محدوده ۳۸ هزارتومان انجام می‌شود و سایر بازارها با نرخ‌های دلار حتی بالاتر از نرخ فعلی آن در بازار آزاد قیمت می‌خورند پس بورس تهران در جای منلسبی قرار داشته و با فراموش شدن حباب سال ۹۹ بورس و آثار آن می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه در ادامه حداقل متناسب با تورم رشد داشته باشد.

وی در رابطه با احتمال عرضه سهام عدالت و ایجاد شوکی مشابه سال ۹۹ در بورس اعتقاد داشت که بازار، سهام عدالت را هضم کرده و این موضوع نمی‌تواند تهدید جدی برای ادامه روند صعودی بورس تهران باشد. اله‌دادی همچنین خاطرنشان کرد: با فرض ادامه روند به دور از التهاب شرایط سیاسی و اجتماعی کشور می‌توان انتظار داشت که شاخص کل بورس سقف‌های جدیدی را در سال ۱۴۰۲ و در محدوده ۳ میلیون تا ۳.۲ میلیون واحد به ثبت برساند.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها نظرات خود را در ر ابطه با صنایعی که می‌توانند در ۱۴۰۲ پیشتاز باشند، عنوان کرد و اعتقاد داشت: سهام ریالی به واسطه ریسک کمتر دخالت دولت در این شرکت‌ها نسبت به گروه دلاری بازار که اتفاقا سودسازی مناسبی را نیز به ثبت رسانده‌اند، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. در این بین می‌توان از صنعت بانکداری نام برد که از یک سو نسبت به سایر نمادها جامانده‌اند و دارایی‌های قابل توجهی دارند که با تجدید ارزیابی می‌تواند صورت‌های مالی بانکی‌ها متحول کند. لازم به ذکر است که گروه بانک هم از افزایش قیمت دلار منتفع شده و از طریق افزایش نقدینگی به سپرده‌گیری بیشتر آن‌ها منجر خواهد شد و در صورت بهبود فضای سیاسی و روابط بین‌الملل نیز می‌توانند منتفع شوند. پس از این گروه می‌توان به سهام پیمانکاری، سیمان و دارو نیز اشاره کرد که در روند اخیر فروغ چندانی نداشته‌اند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار