۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کارنامه تجارت خارجی در میانه تابستان

مطابق آمارها حجم تجارت خارجی ایران در پنج ماه منتهی به مرداد امسال ۴۲میلیارد و ۵۸۹میلیون دلار ثبت شده است. صادرات و واردات چه سهمی از این رقم دارد؟

فردای‌ اقتصاد: گمرک ایران آمار مقدماتی تجارت خارجی ایران در میانه تابستان را منتشر کرد. مطابق آمارها حجم تجارت خارجی ایران در پنج ماه منتهی به مرداد امسال ۴۲میلیارد و ۵۸۹میلیون دلار ثبت شده است و تراز تجاری کشور منفی ۷۴۱میلیون دلار است. ارزیابی‌ها حاکی از این است که در پنج ماه منتهی به مرداد امسال ۴۴میلیون تن کالا، به ارزش ۲۰میلیارد و ۹۲۴میلیون دلار کالا صادر شده است که رشد ۲۱درصدی در ارزش و کاهش ۳.۵درصدی در وزن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. طی پنج ماهه منتهی به مرداد ماه امسال ۱۴میلیون تن کالا به ارزش ۲۱میلیارد و ۶۶۵میلیون دلار واردات انجام شده است که کاهش ۸.۵درصدی در وزن و افزایش ۱۹درصدی در ارزش را تجربه کرده است.

آمار تجارت خارجی در مرداد ماه امسال هم نشان می‌دهد که در این ماه معادل ۳میلیارد و ۶۸۴میلیون دلار کالا صادر شده که نسبت به ماه گذشته آن معادل ۱۱درصد افت داشته است. در مرداد ماه، ۴میلیارد و ۴۲۵میلیون دلار کالا نیز وارد شده که نسبت به تیرماه امسال ۱۲درصد افت داشته است. تراز تجاری مرداد ماه نیز منفی ۷۴۱میلیون دلار است. نگاهی به آمار ماهانه تجارت خارجی نشان می‌دهد که صادرات کشور از اردیبهشت ماه سیر نزولی را در پیش گرفته است.

مقاصد و مبادی اول تجارت ۵ماهه

در این میان، علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، پلی اتیلن، شمش آهن و فولاد کالاهای اصلی صادراتی کشور بوده است، گفت: چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند پنج مقصد نخست صادراتی در این مدت بودند. به گفته مقدسی، کالاهایی مانند گندم، برنج، گوشی تلفن همراه، روغن خام، سویا و کنجاله از پنج کشور امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و روسیه در پنج ماه منتهی به مرداد امسال وارد کشور شده است. رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه واردات گوشی در رتبه نخست واردات قرار دارد، گفت: در پنج ماهه نخست واردات آیفون نداشتیم. رییس کل گمرک اظهار کرد: ۶میلیون تن کالای ترانزیتی از مرزهای کشور عبور کرده است که نسبت به پنج ماه منتهی به مرداد سال گذشته بیش از ۲۵درصد رشد را نشان می دهد.

مقدسی در خصوص کشف کالاهای قاچاق نیز گفت: در پنج ماه منتهی به مرداد امسال به ارزش ۲۸هزار میلیارد ریال پرونده قاچاق تشکیل شد که این کشف رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. وی افزود: قاچاق انسان نیز یکی از کشفیات گمرک است که در پنج ماه منتهی به مرداد امسال یک هزار و ۲۹۵ نفر از اتباع شرقی و کشورهای همسایه که در میان محموله‌ها پنهان شده بودند، از طریق اسکنرها پیدا شدند.

موجودی کالاهای اساسی

مقدسی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از پنج میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور در انبار، لنگرگاه و اسکله وجود دارد، گفت: ۳.۵میلیون تن کالای اساسی در بنادر، ۵۰۰هزار تن در اسکله‌ها، یک میلیون تن در لنگرگاه‌ها و جمعا پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک است که تشریفات آنها در حال انجام بوده و هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

وی درباره ماندگاری کالاها در گمرکات، گفت: تغییر سیاست‌های تجاری و ارزی باعث افزایش ماندگاری کالاها در گمرک می‌شد که در دولت سیزدهم سعی شد این موضوع رسیدگی شود. وی افزود: از یک میلیون و ۲۵۰هزار تن کالای با ماندگاری بالا، اظهارنامه بیش از یک میلیون تن کالا صادر و به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده است.

تعیین تکلیف خودروهای رسوبی

مقدسی با اشاره به خودروهای دپو شده در انبارها، اظهار کرد: یک هزار و ۱۲۰خودرو با ثبت سفارش جعلی وارد کشور شده‌اند که با تصمیم دستگاه قضا مقرر شد تا این خودروها به فروش برسند. مقدسی در مورد اینکه گفته می‌شود تجهیزات برخی خودروها دزدیده شده است، عنوان کرد: با توجه به شرح وظایف گمرک، این نهاد انباردار نیست و مرجع تحویل‌گیرنده است. من دزدی را تایید نمی‌کنم و تاکنون شکایتی مبنی بر این نداشتیم.

وی با بیان اینکه گمرک آماده پذیرش خودروهای وارداتی که اخیرا ورود آنها مصوب شده، تصریح کرد: مقرر شده تا ١٠٠هزار دستگاه تا سقف ١٠هزار یورو یا ۵٠هزار دستگاه تا سقف ٢٠هزار یورو وارد کشور شود که گمرک آمادگی ثبت سفارش آن را دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار