۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
واسطه جدید ایران با آمریکا کیست؟

 شهریار حیدری : ایران نمی تواند برای مذاکره در تنهایی به آمریکا اعتماد کند.عربستان می‌تواند یک واسطه رابطه ما با آمریکا باشد

فردای اقتصاد: ایران و عربستان از گذشته به عنوان رقبای یکدیگر برای تبدیل‌شدن به قدرت برتر در منطقه محسوب می‌شدند. آیا می‌توان از عربستان انتظار داشت که پس از ترمیم رابطه با ایران به شکل متحد استراتژیک ایران رفتار کند. اساسا با ترمیم این چشم‌انداز بهبود فضای روابط بین‌الملل و احیای روابط خارجی ایران چیست؟

 شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش‌های «فردای‌اقتصاد» به حاشیه‌های برجام که توسط عربستان و اسرائیل ایجاد می‌شد اشاره کرد و افزود: برجام  یک سری حاشیه داشت و حاشیه‌های آن هم عربستان و رژیم صهیونیستی بود که باعث تاخیر و تعلل رفتار کشورهای طرف مذاکره در برجام شده بودند. معتقدم با ترمیم رابطه ایران با عربستان و همچنین رابطه عربستان با کشورهای عربی در منطقه، حاشیه‌های برجام در حال کاهش است و پیش‌بینی می‌کنم که روند حاکم بر مذاکرات آینده برجام بهتر شود و نشست آینده برجام با توجه به کاهش تنش های موجود و حاشیه‌ها  نتیجه بخش خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی تصریح‌کرد:‌ عربستان می‌تواند یک واسطه رابطه ما با آمریکا باشد زیرا همانگونه که درگذشته برای مذاکرات برجام می توانست حاشیه‌هایی ایجاد کند در حال حاضر هم می تواند اثرات مثبت بگذارد و با کشورهای دیگر برای بهبود رابطه ایران مذاکره کند.

 به گفته حیدری، طرف‌های برجام پیام‌های مختلفی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام به دولت و وزارت امور خارجه صادرکردند، اما از طرف‌ دیگر آمریکا تنها کشوری است که در این مذاکرات منحصرا عمل می‌کند. آمریکا تمایل دارد که جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مشکلاتش مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شود؛ منتها جمهوری‌اسلامی با توجه به سابقه و تجربه‌ای که از آمریکا دارد که دائما از ظرفیت‌های نظام بین‌المللی  برعلیه کشور ما استفاده کرده و کشور متخاصمی بوده است؛ به آمریکا اعتماد ندارد. ایران نمی تواند برای مذاکره در تنهایی به آمریکا اعتماد کند. بنابراین درخواست ایران این بود که آمریکا در جمع طرفین مذاکرات برجامی ورود کند. چون اساسا علت تنش‌ها و طولانی شدن مذاکرات و حاشیه های برجام برعهده آمریکا است.

وی در پاسخ به این پرسش که سفر سلطان هیثم، پادشاه عمان به ایران چه کمکی به احیای مذاکرات برجام می‌کند هم گفت: تمام این موارد مولفه‌های اثر گذار بر برجام است و ترمیم روابط در منطقه هم به نفع منطقه است و هم تنش‌هایی که در برجام وجود داشت و باعث حاشیه‌های بزرگی برای برجام بود کمتر می شود و قطع به یقین  روابط کشورهای منطقه عربستان با یمن، عربستان با  سوریه، ایران با بحرین، ایران با عربستان باعث می شود که همه کشورهای عربی منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس دنبال وحدت و رفع تنش‌ها باشند و دیگر بهانه‌ای هم برای حضور کشورهای فرامنطقه‌ای هم نمی‌ماند این می تواند فصل جدیدی در روابط در  منطقه‌ باشند و خود این کشورها دیگر دنبال حاشیه‌سازی نباشند و بلکه برای به سرانجام رسیدن برجام تلاش کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار