۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
محدودیت‌های جدید بانک مرکزی برای ارز خبرساز شد

شرایط و نحوه دریافت ارز با کارت ملی در سال جدید تغییر کرده است، اما در اولین گام اخد این سهمیه ارزی باید حساب جدید ارزی در بانک ایجاد کنیم.

تسنیم : براساس سیاست جدید ارزی بانک مرکزی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، فروش ارز دولتی با کارت ملی از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرده است؛ به این معنا که متقاضیان خرید ارز با کارت ملی حتما باید ابتدا حساب ارزی در بانک باز کنند چراکه سهمیه ۲۰۰۰ یورویی به حساب ارزی خریداران واریز خواهد شد و متقاضی نمی‌تواند ارز را به صورت اسکناس و در لحظه دریافت کند.

بانک مرکزی ضمن ابلاغ شرایط جدید فروش ارز با کارت ملی اعلام کرد که برداشت اسکناس از حساب ارزی خریداران ارز با کارت ملی، فقط پس از گذشت ۵ روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی آن هم در بانک مورد نظر که حساب ارزی دارند امکان پذیر است.

شرایط فروش ارز با کارت ملی در سال جدید تغییر کرده است و بانک مرکزی ابلاغیه آن را در روز چهاردهم فروردین منتشر کرد.

اگر متقاضی ۲ هزار یورو با کارت ملی هستید ابتدا باید در شعب ارزی یکی از بانک ها، نسبت به افتتاح حساب ارزی اقدام کنید. البته باید بدانید که ۵ روز پس از افتتاح حساب امکان برداشت اسکناسی از حساب خود را دارید و اینکه حساب‌های قبلی ارزی مورد قبول نیست و باید افتتاح جدید برای حساب قرض‌الحسنه پس انداز ارزی انجام شود.

این تغییرات در حالی به گفته برخی سختگیری محسوب می‌شود که بانک مرکزی هدف کوتاه شدن دست دلالان از بازار ارز را دنبال می‌کند و ساماندهی بازار را در دستور کار قرار داده است.

متقاضیان خرید ارز سهمیه‌ای برای افتتاح حساب ارزی باید اصل شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی خود را ارائه دهند و شرایط خاص دیگری ندارد.

در ضمن این حساب ارزی باید تا ۶ ماه باز بماند و معادل ۱۰۰ دلار نیز در حساب باشد.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، متقاضی دریافت ارز با کارت ملی و افتتاج حساب ارزی باید شخصا به بانک مراجعه کرده و اقدام لازم را انجام دهد چرا که افتتاح حساب به درخواست وکیل متقاضی مجاز نیست. ضمن اینکه پرداخت به صورت اسکناس از محل حساب ارزی فقط به صاحب حساب امکان‌پذیر خواهد بود.

این حساب‌های ارزی فقط به ارزهای دلار‏ یا یورو و با منشاء اسکناس و جهت استفاده برای واریز اسکناس موضوع سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) خواهد بود.

کارمزد برداشت اسکناس چقدر است؟

براساس اعلام بانک مرکزی، کارمزد برداشت به صورت اسکناس از حساب ارزی معادل ۵ درصد معادل ریالی مقدار برداشت خواهد بود. نرخ تسعیر نیز برابر با نرخ فروش اسکناس دلار یا یورو سامانه معاملات الکترونیکی ارز به اضافه یک درصد در روز برداشت خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها