۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
حقوق شاغلان این سه شهر بالای ۲۰۰ میلیون تومان است!

در سالی که طبق گزارش معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خط فقر خانواده چهارنفره به‌طور میانگین در کشور ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، به‌طور متوسط ۲۱ درصد از شاغلان کشور کمتر از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافتی داشته‌اند.

هم میهن: 

*در سایر شهرها هم وضعیت بهتری وجود ندارد. در اغلب شهرها بالای ۲۰درصد جمعیت شاغلان کمتر از حداقل حقوق دریافتی داشته‌اند و تنها شهری که فقط ۸ درصد از شاغلانش کمتر از حداقل اعلامی، حقوق گرفته، تهران بوده است. اما به این نکته بسیار مهم توجه کنید که خط فقر در شهرهای بزرگ و تهران بسیار بالاتر از متوسط اعلام شده است.

خط فقر اعلام‌شده برای تهران ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. یعنی حداقل دستمزد سال گذشته برای تهرانی‌‏ها، به‌معنای دریافت حقوقی ۹میلیون تومان کمتر از خط فقر است.

در نظرسنجی جاب‌ویژن ۷۴ هزار نفر در ۷۹ گروه شغلی و از ۴۵۴ شهر مختلف شرکت کرده‌اند. این نظرسنجی که در بهمن و اسفند ۱۴۰۱ انجام شده، نتایج قابل‌تامل و تاسف‌انگیزی را به دست می‏دهد.

* در کنار خیل عظیم حداقل‌بگیران در کشور، هستند افرادی که حقوق‏‌هایی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‏‌کنند. بالاترین ارقام دریافتی اعلام‌شده ۲۸۰ میلیون تومان در ماه در شهر تهران و ۲۷۰ میلیون تومان در ماه در شهر اصفهان بوده است. در مشهد و ساری هم دریافتی‏‌هایی بالای ۲۰۰ میلیون تومان در ماه ذکر شده که این شهرها را در صدر لیست بیشترین دریافت‌کنندگان حقوق قرار داده است.

*در شهر تهران ۵ درصد از افراد، بالای ۳۰ میلیون تومان حقوق دریافتی داشته‌اند و ۸ درصد از افراد کمتر از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق گرفته‌اند. در شهر تهران هستند افرادی که ۲۸۰ میلیون تومان در ماه حقوق دارند و هستند افرادی که ۵ میلیون تومان دستمزد می‏گیرند. یک اختلاف ۲۷۵میلیون تومانی در دریافت حقوق که یک فاصله بسیار عمیق طبقاتی ایجاد می‏کند.

حقوق شاغلان این سه شهر بالای ۲۰۰ میلیون تومان است!

حقوق شاغلان این سه شهر بالای ۲۰۰ میلیون تومان است!

*براساس نظرسنجی «جاب ویژن» میانگین حقوق پرداختی به زنان ۸ میلیون تومان و مردان ۱۰ میلیون تومان بوده است. جالب اینکه این اختلاف درآمد در انتظار مردان و زنان هم وجود داشته است. در این نظرسنجی، زنان حقوق مورد انتظار دریافتی خود در سال جدید را به‌طور میانگین ۱۱میلیون تومان ذکر کرده‌اند درحالی‌که آنچه برای مردان مورد انتظار بوده ۱۴ میلیون تومان است. یعنی نه‌تن‌ها در واقعیت بلکه در انتظارات مردان و زنان نیز این اختلاف درآمد شکل گرفته است.

*شکاف حقوقی بین مدیران عامل و مدیران‌کارخانه حدود ۴۵ درصد است و آقایان یک‌ونیم برابر خانم‌ها دریافتی دارند. در سطح ارشدیت در سال ۱۴۰۱، برای مدیر شکاف ۱۹ درصدی، برای کارشناسان و کارشناسان ارشد شکاف ۲۰ درصدی و در سطح کارمند شکاف ۲۵ درصد داشته‌ایم. البته باید بزرگی و کوچکی آن مجموعه کاری را هم در نظر گرفت که معمولا زنان در مجموعه‏‌های کوچک مدیر هستند که باز باید به این فکر کنیم که چرا جامعه این فرصت را به زنان نمی‏دهد که تجربه پیدا کنند تا کارگاه و کارخانه‏‌های بزرگ را اداره کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها