۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
ابزارهای مهار تورم را داریم؟

سال ۱۴۰۲، سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است. آیا بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست پولی ابزارهای لازم برای مهار تورم را دارد؟

شعار سال ۱۴۰۲، مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است. آیا بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست پولی ابزارهای لازم برای مهار تورم را دارد؟

دهه ۹۰ برای اقتصاد ایران چندان خوب نبود. در این دهه میانگین نرخ تورم سالیانه ۲۵ درصد و نرخ رشد اقتصادی در محدوده صفر بود. البته سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وضع بدتر شد و نرخ تورم در اقتصاد ایران رکوردزنی کرد که باعث کاهش شدیدتر رفاه جامعه ایرانی و فقر بیشتر شد.

علی رحمانی، استاد دانشگاه الزهرا اعتقاد دارد کنترل تورم از به رسمیت شناختن استقلال بانک مرکزی شروع می‌شود. تا موقعی که بانک مرکزی نقش مادری برای دولت در اقتصاد ایران را ایفا می‌کند و دست دولت در خزانه بانک مرکزی است نمی‌توان به کنترل ریشه‌ای تورم امیدوار بود. ضمن اینکه به دلیل اندازه بزرگ بازار پول در مقایسه با بازار سرمایه، ابزارسازی و نهادسازی بسیار کمی اتفاق افتاده است. به همین دلیل، دست سیاست‌گذار برای تنظیم‌گری در بازار پول بسته است. در حوزه ارز می‌توان با ابزارسازی، ریال را از مردم گرفت و دلارهای خانگی را جمع کرد. تجربه‌های موفق بسیاری از این دست هم در کشورهای اطراف و هم کشورهای توسعه یافته در دنیا وجود دارد که می‌توان الگو قرار داد.

آیا این راهکارها در اقتصادی شبیه اقتصاد ایران راهگشاست؟ ایده هدایت اعتبار و نقدینگی در اقتصاد که ادعا می‌شود باعث رشد تولید می‌شود یا نقش سازمان‌های قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد ایران ،چقدر به تحقق شعار امسال کمک می‌کند؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار