۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
سواد اقتصادی/«استاندارد طلا» چیست؟

استاندارد طلا چیست؟ پشتوانه پول مخصوصا دلار آمریکا چیست؟ مردم جهان چطور به دلار و هر پول دیگری اعتماد می‌کنند؟ استاندارد طلا از کجا آمده؟

فردای اقتصاد: استاندارد طلا به زبان ساده: تقریباً ۲۶۰۰ سال پیش اولین سکه‌های طلا ضرب و برای تجارت استفاده شد. بعداً، مردم طلاهای خود را در انبارهای محافظت‌شده ذخیره می‌کردند و کالاها را با استفاده از رسیدهای این انبارها خریداری می‌کردند.

تکه‌های کاغذی که همیشه می‌توانستند با طلای واقعی عوض شوند. این‌گونه پول کاغذی برای اولین بار ظاهر شد. ابتدا، همانطور که از نام استاندارد طلا پیداست، بیشتر پول‌ها مستقیماً با طلا مرتبط بودند. مردم می‌توانستند وارد بانک شوند و یک تکه پول کاغذی را به طلا تبدیل کنند. اما پس از سال ۱۹۴۵، اوضاع تغییر کرد. ارزها با دلار که با نرخ ۳۵ دلار در هر اونس به طلا پیوند خورده بود، متصل شدند. افراد دیگر مجاز به مبادله پول کاغذی با طلا نبودند، اما بانک‌های مرکزی مجاز بودند. 
اما کشورهایی مانند فرانسه دیگر به دلار آمریکا اعتماد نکردند و شروع به تبدیل دلارهای خود به طلای فیزیکی کردند. ذخایر طلای ایالات متحده به سرعت رو به اتمام بود، بنابراین رئیس جمهور آمریکا، نیکسون، در سال ۱۹۷۱ ایالات متحده و در نتیجه جهان را از هر چیزی که حتی شبیه یک استاندارد طلا باشد، خلاص کرد. حالا پول‌های بدون پشتوانه فیزیکی اساساً توسط اعتماد عمومی پشتیبانی می‌شوند. دلار توسط اعتماد مردم به ایالات متحده پشتیبانی، پوند بریتانیا توسط اعتماد مردم به بریتانیا و بقیه ارزها به همین شکل. بنابراین ارزش یک ارز در مقایسه با ارزهای دیگر به طور مداوم در نوسان است. عرضه و تقاضا بر اساس اطمینان به واحدهای پولی تغییر می‌کنند.

استاندارد طلا چیست؟

استاندارد طلا یک نوع سیستم پولی است؛ که افراد اجازه دارند پول را به طلا و برعکس طلا را به پول تبدیل کنند. در این سیستم، بانک مرکزی هر کشور موظف است که با دریافت اسکناس رایج خود، به نرخ ثابت و معینی، طلا به افراد تحویل دهد.

پشتوانه پول چیست؟

قدرت اقتصادی درواقع پشتوانه پول است، اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران آن را قدرت تجارت خارجی می‌دانند.

رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار